Liikuntaa vihaavat, eikö teillä ole niska- hartia -ongelmia?
Halusin avata tämän keskustelun, koska yksi syyni harrastaa liikuntaa, on ehkäistä niska- hartiajumeja ja muita huonoja asentoja. Tähän lihaskuntoharjoittelu on kyllä ehdottomasti auttanut. Se ei ole ollut päämotivaatio minulle harrastaa liikuntaa, mutta huomaan kyllä, että jos sali- tai muu lihaskuntoharjoittelukerta jää väliin vaikka kerta viikossa niin jäykkyys on aivan eri luokkaa. Yleensä salilla käydessä vielä venyttelen niskan ja hartiat hyvin, kotona ei koskaan tule oma-aloittelesti venyteltyä.
Niin siis tosiaan tuota kehonhuoltoa voi tehdä tietysti eri tavalla, sekä lihaskunnolla että venyttelyllä, sen ei tarvitse olla hikiliikuntaa. Mutta hyvä lihaskunto auttaa olemaan hyvässä ryhdissä ja siten hyvässä asennossa.
Jumpaatteko te liikuntaa vihaavat sitten niskaa ja hartioita erikseen?
Kommentit (34)
sellaisia perfektionistisia nipottajia, jotka stressaa ja murehtii ja määrää koko ajan.
Sen sijaan lunkit ja laiskemmat tuttuni ei noita kärsi...
Satunnaisesti on jotakin vaivaa mutta sitä voisi olla vaikka olisin himoliikkujakin.
Himoliikkujalla voi sitten olla erilaiset vaivat. Eikä tietenkään siitäkään ole mitään takuuta, että himoliikkuja on tarkastanut, että liikunta-asennot on oikeita. Ja tarkoitan juuri sitä, että huonoista (työ-)asennoista johtuvat kivut ja säryt voi myös pamahtaa yhtäkkiä ja yllättäen.
vaikka olen jo yli neljänkymmenen.
Se voi kuule olla vaikka niinkin, että kun ei turhaan rehaa ja itseään revi kaikenmaailman hikijumpissä, ei keho ja nivelet rasitu liikaa ja pysyy terveenä.
niiden hikiliikuntojen vuoksi. Tietysti mitä ammattimaisemmin harjoittelee, kasvaa rasitusvammariski joissain lajeissa. Normikuntoilija voi kuitenkin harrastaa liikuntaa sellaisissa terveellisissä rajoissa, ettei tarvitse tulla mikään rasitusvammakierre päälle. En kuitenkaan antaisi pois niitä tämänhetkisiä hyviä vaikutuksia noista riskeistä huolimatta.
Kehoa voi rasittaa aika paljonkin ja se kyllä kestää sen.:) Niveliä taas voi säästää oikealla suoritustekniikalla, lämmittelyllä ja sellaisilla lajeilla, jotka on itselle sopivat. Ei siis riuhtomista.:)
ap
Satunnaisesti on jotakin vaivaa mutta sitä voisi olla vaikka olisin himoliikkujakin.
Himoliikkujalla voi sitten olla erilaiset vaivat. Eikä tietenkään siitäkään ole mitään takuuta, että himoliikkuja on tarkastanut, että liikunta-asennot on oikeita. Ja tarkoitan juuri sitä, että huonoista (työ-)asennoista johtuvat kivut ja säryt voi myös pamahtaa yhtäkkiä ja yllättäen.
vaikka olen jo yli neljänkymmenen.
Se voi kuule olla vaikka niinkin, että kun ei turhaan rehaa ja itseään revi kaikenmaailman hikijumpissä, ei keho ja nivelet rasitu liikaa ja pysyy terveenä.
niiden hikiliikuntojen vuoksi. Tietysti mitä ammattimaisemmin harjoittelee, kasvaa rasitusvammariski joissain lajeissa. Normikuntoilija voi kuitenkin harrastaa liikuntaa sellaisissa terveellisissä rajoissa, ettei tarvitse tulla mikään rasitusvammakierre päälle. En kuitenkaan antaisi pois niitä tämänhetkisiä hyviä vaikutuksia noista riskeistä huolimatta.
Kehoa voi rasittaa aika paljonkin ja se kyllä kestää sen.:) Niveliä taas voi säästää oikealla suoritustekniikalla, lämmittelyllä ja sellaisilla lajeilla, jotka on itselle sopivat. Ei siis riuhtomista.:)
ap
vaikka olen jo yli neljänkymmenen. Se voi kuule olla vaikka niinkin, että kun ei turhaan rehaa ja itseään revi kaikenmaailman hikijumpissä, ei keho ja nivelet rasitu liikaa ja pysyy terveenä.
muosi, joka pitää sitoa sänkyyn istumaan kun ei minkäänlaista koordinaatiokykyä tai peruskuntoa löydy. Näitä on Suomen hoitolaitokset pullollaan.
Mun puolestani voin tutista sen ikäisenä ihan niin paljon kuin haluan mutta en pidä sitä kovin todennäköisenä koska liikuntaa harrastamaton äitinikin on vielä ihan hyvässä kunnossa lähes tuossa iässä.
en suuremmin harrastakaan. Ei ole hartiaongelmia vaikka teen päätetyötä. Istuma-asentoni on ergonominen.
vaikka olen jo yli neljänkymmenen. Se voi kuule olla vaikka niinkin, että kun ei turhaan rehaa ja itseään revi kaikenmaailman hikijumpissä, ei keho ja nivelet rasitu liikaa ja pysyy terveenä.
muosi, joka pitää sitoa sänkyyn istumaan kun ei minkäänlaista koordinaatiokykyä tai peruskuntoa löydy. Näitä on Suomen hoitolaitokset pullollaan.
Mun puolestani voin tutista sen ikäisenä ihan niin paljon kuin haluan mutta en pidä sitä kovin todennäköisenä koska liikuntaa harrastamaton äitinikin on vielä ihan hyvässä kunnossa lähes tuossa iässä.
tajunnut pointtia ollenkaan. ja kuvittelet näemmä olevasi joku äitisi jatke :D No, ihan kuinka vaan, minä en luota tässä asiassa hyvään tuuriin ja erinomaisiin geeneihin vaan teen itsekin jotain asian eteen.
niska ja selkä ihan paskana. Mutta nyt alkoi uusi elämä ;D oon käyny nyt viikon joka ilta lenkillä ja varovasti alkanu venyttelemään josko alkais helpottamaam. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä tämmöselle kotiliikkujalle? Pitäs joku jumppavideo tms. ostaa ku mua ei saa kirveelläkään mihinkään kuntokeskukseen jumppaamaan.
tajunnut pointtia ollenkaan. ja kuvittelet näemmä olevasi joku äitisi jatke :D No, ihan kuinka vaan, minä en luota tässä asiassa hyvään tuuriin ja erinomaisiin geeneihin vaan teen itsekin jotain asian eteen.
Mä en viitsi stressata tulevaisuudesta, se on sen ajan murhe. Nyt pärjään tällä liikunnalla ja se riittää mulle.
itsensä ja välillä käydä ulkona ja olla kunnolla pystyasennossa.
Aina kun huomaa jännittävänsä (esim. puristaa käsiä nyrkkiin) on se hyvä rentouttaa silloin kun pystyy. Hengitetään voimakkaasti sisään ja ulos ja annetaan hartioiden laskeutua uloshengityksen aikana. Pidetään ne alhaalla seuraavan sisäänhengityksen aikana ja uloshengityksen aikana ne laskeutuvat eli rentoutuvat lisää.
Näillä ohjeilla olen päässyt pitkälle ilman liikuntaa, eikä juurikaan ole ollut ongelmia...
Olen huomannut, että sekä hikiliikunta että lihaskunto molemmat auttavat. Kunnon jumiin kunnon hiki on paras. Ja ehdottomasti tämä on suuri motivaattori minulla kaikkeen liikuntaan. Mutta sitten kun aloittaa liikkumisen tuon takia, niin siitä vähitellen on tullut ihan kivaa noin niinku silloinkin kun akuutti ongelma ei ole päällä. :)
Olen huomannut, että sekä hikiliikunta että lihaskunto molemmat auttavat. Kunnon jumiin kunnon hiki on paras. Ja ehdottomasti tämä on suuri motivaattori minulla kaikkeen liikuntaan. Mutta sitten kun aloittaa liikkumisen tuon takia, niin siitä vähitellen on tullut ihan kivaa noin niinku silloinkin kun akuutti ongelma ei ole päällä. :)
Painotan siis _omia_ kokemuksia.
Asennon vaihtaminen ja välillä miten sattuu istuminen töissä on pitänyt minut paljon paremmassa kunnossa kuin staattinen fyssarin suosittama asento. Eli olen samaa mieltä sen jonkun aikaisemman kanssa. Eli siitä on selvästi minulle apua, että vaihtelen asentoa. Voin sanoa, ettei ole pelkästä tottumuksesta kiinni. Tätä on vahdattu vähän liikaakin jossain vaiheessa elämää.
Toinen juttu. Kerta hierojalla ei auta lähellekään yhtä hyvin kuin kunnon lämpö. Siis _kunnon lämpö_ kroppaan. Eli esim. hölkälle ulos. Juostaan niin kauan, että alkaa sattua ja sitten jossain vaiheessa helpottaa. Saattaa tulla illaksi päänsärky, mutta seuraavana aamuna olo on todella hyvä. yhdelläkään hierojalla ei ole ollut samaa vaiktusta. Eikä pelkällä "jumpalla/venytyksellä". Eli veri on pakko saada kiertämään oikein kunnolla. Tuon lenkin jälkeen toki venytän sitten vielä vähän varmuudeksi. Ylläpitävänä lämpöapuna riittää hikijumpat (tunnin jumppa) pari kertaa viikossa.
Mutta joo. Siis liikunta ja staattisen asennon välttäminen on ollu mulle suuri apu. Vähentynyt särkylääkkeen käyttö ja migreenit.
mutta en juurikaan siitä pidäkään. Poikkeuksena sellainen rento "liikunta", eli esim. pyöräretki rauhalliseen tahtiin. Ainoat "rankemmat" liikunnat joista tykkään on reipasta vauhtia uiminen ja käveleminen ja keskirankka sulkapallo :) eli en siis tykkää HIKIliikunnasta. Jos niska-hartiaseutu alkaa jumittaa, joogaan kotona ja makoilen iltaisin piikkimatolla.
En nyt tiedä oliko tästä ap:lle mitään iloa, mutta vastasinpa silti ;)
Sanon nyt vielä varmuuden vuoksi että yksityiseltä, ennen kuin joku alkaa valittaa jotain terveydenhoitokustannuksista.
Hyödyn huomasi heti ja punttien ym. kanssa tekeminen on ihan kivaa tai vähintään neutraalia.