Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuisko joku tietämään...(oboen ja klarinetin soitosta)

Vierailija
04.01.2012 |

... onko klarinetin ja oboen sormitukset keskenään jokseenkin samankaltaiset vai eroavatko kovin? (Molempien soittohan aloitetaan usein nokkahuilulla, joten siitä voisi päätellä, että ainakin jotakin yhteistä olisi.) Olen soittanut nuorena tyttönä oboeta, mutta en pysty sitä enää soittamaan, sillä en osaa itse valmistaa röörejä. Harmittaa kovasti, sillä nyt tekisi mieli alkaa verestää soittotaitoja. Tuli mieleeni, jos vaihtaisi klarinettiin :) Puhallustekniikka toki ihan erilainen, mutta klarinetissa tietääkseni helpompi kuin oboessa - samankaltainen sormitus auttaisi asiaa ja aiemmin opitusta olisi jotain hyötyäkin.

Jos nyt joku asiasta tietäväinen sattuisi linjoilla olemaan :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musitan klarinettia silloin joskus kokeilleeni ja kyllä ne sormitukset ainakin jonkin verran erosivat.

Parempi vaihtoehto sormitusten verestämiseen lienee saksofoni, jossa sormitus käsittääkseni aika samanlainen. Muistan, että monet harjoituskirjat olivat sopivia sekä oboelle että äsaksofonille.

Vierailija
2/13 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerrankin sattui itselle tuttu ala. Olen klarinetinsoiton lehtori. :D

Oboe ja klarinetti eroavat toisistaan huomattavasti. Oboe on huomattavasti raskaampi mm puhallustekniikaltaan, mitä juuri sanoitkin. Sormitukset poikkeavat huomattavasti myös. Oboessa otetaan paljon mm haarukkasormituksia, kun taas klarinetissa sormitukset ovat loogisia, eli joko lisätään yksi sormi alaspäin mentäessä, tai sitten poistetaan ylöspäinmentäessä. Noin siis huomattavasti yksinkertaisesti ilmaistuna.

Suukappale on myös täysin eri. Oboessa suukappaleena toimii rööri, mutta klarinetissa on erillinen suukappale, johon kiinnitetään lehdykkä. Mutta jos klarinetinsoitto kiinnostaa, niin voin sanoa, että se on instrumentti, joka on helppo oppia, juuri sen loogisuuden takia. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos olen oboeta soittanut, klarinetin soitto voisi olla minulle kohtalaisen helppoa - oboe kun on huomattavasti vaikeampi sormituksiltaan ja puhallustekniikaltaan? Onko sormituksessa kuitenkin sama peruslähtökohta eli että d1 (kirjoitettu) on kummankin käden kolme sormea peittää reiät (ja takareikä peukalolla peitettynä) - ja siitä sitten lähdetään? En tiedä, miten hyvässä muistissa kaikki oboen sormitukset olisivatkaan, kun en ole vuosikausiin päässyt röörien puutteen vuoksi testaamaan (eli häiritsisivätkö eriävät sormitukset edes). Olen soittanut omaksi ilokseni myös nokkahuilua. Ovatko klarinetin sormitukset siis lähempänä tätä kuin oboen (jos kerran ovat loogisemmat)? Ja puhallustekniikka ei kai tuota yletöntä tuskaa? Ja eikös noita lehdyköitä klarinettiin saa ihan musiikkikaupoista ostettua? Ja kestävät kuitenkin huomattavasti kauemmin kuin oboen röörit?

Hiphei, taidan aloittaa klarinetin opiskelun! Ei kai se myöhäistä ole yli kolmekymppisenäkään - saavuttaa ihan kelvollinen amatööritaso?

Kiitos sinulle!

Vierailija
4/13 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on haaveissa hommata se saksofoni kun syyhyttäisi päästä puhaltamaan... :)

Soitin oboeta 7 vuotta ja lopettamisesta on 20 vuotta ja YHÄ näen unia siitä, että olen matineassa tai orkesterin kanssa soittamassa ja se halavatun rööri on rikki... ;D Mutta kivaa se oli, ja oboehan on tosi haastava soitin joka vaatii hyvää sävelkorvaa.

Vierailija
5/13 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaa myös... minäkin aloitin nokkahuilusta - siirryin siitä klarinettiin ja parin vuoden jälkeen vaihdoin oboeen. Minulla alkaa olla samaa ongelmaa röörien suhteen, mutta tietääkseni musiikkikaupoista saa myös ostettua valmiita röörejä - ainakin joskus 10 vuotta sitten... käsittääkseni niitä sai myös kokeilla, ettei tarvinnut ostaa sikaa säkissä. Tätä olen itse harkinnut, jos joskus kaivan soittimen naftaliinista. Röörit tietysti hinnaltaan ovat paljon klarinetin "puita" kalliimpia.

Minä olen pari vuotta sitten kokeillut klarinetin soittoa, ja minulle kävi niin, että en enää saanut ääntä, koska puhallustekniikka on niin erilainen. Oboen puhaltaminen vaatii niin suurta painetta, että paineella tukin koko klarinetin suun... olen itse harkinnut oboen vaihtamista saksofoniin, mutta siinä taitaisi tulla sama ongelma, että tuota puhallusta joutuisi reippaasti harjoittelemaan. Muistaakseni klarinetissa kummankin käden peittäessä reiät saatiin ala-g, kuitenkin niin, että eivät vastaa oboen sormituksia.

Itsekin oboeen vähän kyllästyneenä - olen harkinnut joko saksofonia tai huilua - niissä käsittääkseni samat sormitukset kuin oboessa. Jotenkin ärsyttää oboessa se, että röörillä on amatöörisoittajalle niin paljon merkitystä - vie joskus totaalisesti ilon soittamisesta.

Vierailija
6/13 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voiskohan kysästä, jos joku opiskelija esim. haluis tehä röörejä pientä korvausta vastaan? Tai sitte opetella ite tekemään niitä? En kyllä tiiä oisko halvempia ku kaupasta ostetut.

Itse en siis juuri mitään tiedä puupuhaltimista. Kuhan oon katellu niitten veistelyjä orkesteritreenien tauolla.

Vierailija
7/13 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oboe on kyllä ihana soitin! Kaikista soittimista mielestäni kaunisäänisin. Tuo röörien arvaamattomuus kyllä välillä korpesi - ja juuri kun joku rööri tuntui ihan unelmalta se olikin jo pilalla - uudella röörillä sitten taas ikään kuin soiton uudelleen opettelua :) Soitin oboeta sivusoittimena (piano oli pääsoitin) muutamia vuosia ja todella nautin sen soitosta. Mulla jäi homma tosiaan jäi sitten siihen, kun lopetin aktiivisen tunneilla käynnin, enkä jaksanut opetella itse niitä röörejä kunnolla tekemään - enkä olis kyllä kunnolliseksi röörientekijäksi oppinutkaan, sellainen rähmäkäpälä olen. Harmittaa siksi "väärä" soitinvalinta, sillä jonkun muun puhaltimen kanssa voisi soitella omaksi ilokseen vaikka loppuelämänsä :)

Saksofoni ei jostain syystä kovin nappaa mulle, vaikka hieno soitin sekin. Klarinetistakaan en ole aiemmin erityisemmin syttynyt, mutta jotenkin se alkoi kiinnostaa ja tähän oboensoiton kaipuuseen tuntuisi olevan sopivin "korvike". Ja tiedä, miten siihenkin sitten rakastuisi...

Hommaa ihmeessä saksofoni! Puhalletaan puhallustaitomme henkiin taas!

t. Ap

Vierailija
8/13 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Eli klarinetin sormitus vastaisi siis enemmänkin alttonokkahuilun kuin sopraanonokkahuilun sormitusta? Niinhän se tietysti järjellä ajatellen olisikin, kun klarinetilla voi soittaa niin paljon matalampia ääniä kuin oboella. Tämä tietysti hieman vaikeuttaa tätä soitinvaihdosta, mutta kai sitä ihminen nyt uuttakin oppii :) Huilua en ole itse harkinnut, sillä siinä se vasta kumma puhallustekniikka onkin. Kokeilin joskus, enkä saanut millään ääntä tulemaan :D

Ap

Vierailija
9/13 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teimme ne röörimme itse, meillä oli ihana, kärsivällinen soitonope ja pidimme "röörikursseja", rööripikkujouluja jne. ja periaatteessa osasimme ne tehdä itsekin (olin tuolloin 10 - 17 -vuotias).

Mutta ei, se vaan on niin taitolaji että vaikka niitä kuinka koitti sitoa, mittailla ja vuoleskella niin kyllä niistä toimivia tuli mutta ääni olikin sitten eri asia, on se niin millintarkkaa touhua ja ei uskoisi, että soittimen lopullinen ääni voi olla niin pienistä tekijöistä kiinni.

Mutta muistelen tuota röörintekoa kuitenkin ihan lämmöllä - kasvuikäiselle, luonteeltaan kärsimättömälle teinille tuo nypräys teki varmasti vain hyvää... ;)

Vierailija
10/13 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voi miten niitä inhosinkaan... yleensä opettajani päivän mittaan teki minulle pari rööriä ja minä tumpelona tein koko päivän yhtä vaihetta uudestaan ja uudestaan... :)

En usko että sormitusten oppiminen on mikään iso asia - äkkiäkös sitä tottuu uusiin, ja kohta jo joudut miettimään, että miten nämä oikein oboen soitossa menivätkään :D

Tsemppiä vaan klarinetin opetteluun - toivottavasti löydät myös johonkin soittoporukkaan - minusta orkesterit oli ihan parhaita - sitä aina pianonsoittajille säälittelin, kun eivät pääse sitä kokemaan.

Se nro 6

Vierailija
11/13 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei lehtori? Osaatko kertoa, mistä aivan aloitteleva soittaja saisi toimivan soittopelin ja kuinka paljon siihen rahaa kuluisi..?

Vierailija
12/13 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein pidempään soittanut on ostanut jo uudemman soittimen ja vanha menee myyntiin, jos vain löytyy ostaja. Sellaisella on hyvä aloitella.

Vierailija
13/13 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut IKINÄ KOSKAAN soittanut nokkahuilulla ennen kuin koulussa n. 7 luokalla pakotettiin...

Ja klarinetin aloitin 6 vuotiaana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi