Oletko kanssani samaa mieltä?
Olen armeijan käynyt 30+ nainen ja mielestäni puolustusvoimien ylipäällikköksi (presidentti)
ei sovi sivarimies.
Ainoastaan naispuoliselle henkilölle se pitkin hampain sallittakoon.
Kommentit (16)
Ylipäällikön ei tarvitse olla sotilas - itse ajattelen, että on paras, ettei ole.
Ei se ylipäällikkö sotimaan mene. Armeijassa opetellaan käyttämään aseita sun muuta, ei ylipäällikön eli presidentin tarvitse tällaista osata, hän ei kuitenkaan mene rintamalle. Tärkeämpää on osata johtaa ulkopolitiikkaa tuollaisessa tilanteessa.
Armeija on demokratian palvelemiseen ei toisin päin.
Ota kantaa myös seuraaviin väitteisiin: ääni oikeus vain armeijan käyneille - presidentti on ylipäällikkö, eihän häntä voi armeijaa käymättömät valita. Eduskunta päättää sodasta ja rauhasta, ei nähin päätöksiin voi armeijaa käymättömät osallistua (edes välillisesti.
C tai D kelpoisuus luokituksen saanut ei kelpaa presidentiksi. Sulkee pois mm. pahat astmaatikot ja ykköstyypin diabeetikot.
Ja miksi "pitkin hampain" armeijan käyneelle naiselle? Jos vaatimus sinun mielestäsi on armeijan käyminen, miksei se naisella sitten riitäkään vaan pitäisi ilmeisesti mieluummin olla mies?
En ole sotahullu ihmisten tappamisesta nauttiva kuten sinä, vaan pasifisti.
myöskään kommunisti ei sovi pörssiyhtiön johtajaksi, eikä ateisti papiksi.
Presidentti on kuitenkin ylipäällikkö vain rauhan aikana.
Martti Ahtisaari on reservin upseeri, vaikka onkin palkittu rauhan nodelilla.
Mauno Koivisto puolestaan taisteluihin osallistunut sotaveteraani.
Samoin oli Urho Kekkonen reservin upseeri.
Etc.
Ensinnäkin, jos armeijaa käymätön mies ei ole pätevä presidentti, miksi nainen olisi? Toiseksi, kansainvälisten konfliktien dynamiikan tajuaminen ei ole kiinni siitä, onko käynyt armeijan vai ei. Tänä vuonna Pekka Haavisto, on varmaan poikkeuksellisen hyvä esimerkki siitä, että tajutakseen jotain sodista ei tarvitse armeijataustaa.
ei kyllä paina kärpäsen varpaan vertaa minun vaakakupissani, kun valitsen omaa ehdokastani. Totaalikieltäytyjä voisi saada lisäpisteitä.
Vastatkaa vain Olen, tai en ole.
Ap.
kanssasi samaa mieltä ja olen myös armeijan käynyt nainen, Kers.
Rauhanajan armeijaa saa puolestani nimellisesti komentaa vaikka Joulupukki. Sodan tai kriisin iskiessä ylin määräysvalta on ihan hyvä siirtää siihen tehtävään erityisesti koulutetulle henkilölle ja se ei tule koskaan olemaan Suomen tasavallan presidentti.
Otin oikeudekseni nyt kirjoittaa pienen perustelun, kun ap:kin oli niin tehnyt. Olenhan tasa-arvoon pyrkivä feministi ja pasifisti.