Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Clostridium difficilen sairastaneita?

Vierailija
03.01.2012 |

Kyselisin, onko teillä ollut pohjalla jotain perussairautta, kun olette sairastuneet tuohon tautiin? Oletteko voineet sen jälkeen syödä antibiootteja sairastumatta uudelleen ja jos niin kuinka pian? Vai onko todennäköisempää, että jos bakteeritulehdus vielä tulee ja ab:t tarvitsee niin henki menee?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vaan, miten jaksaa yrittää mitään, jos tietää, että elämä tyssää seuraavaan bakteeritautiin. Itselläni mitään syytä tuohon heikkokuntoisten tautiin ei löytynyt.

Vierailija
2/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin ulosteensiirto perheenjäseneltä, jonka seurauksena suoliston bakteerikanta normalisoitui. Mutta todella heikkoon kuntoon piti mennä, että tuon suostuivat tekemään. En ymmärrä, toivuin todella tehokkaasti sen seurauksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime maaliskuussa sain tämän ihanuuden laajakirjoisen antibioottikuurin seurauksena (sain sen synnytyksen jälkeiseen kohtutulehdukseen).

En ole kyllä ikinä ollut niin sairas. Meinasivat ensin laittaa yksityiseltä lääkäriasemalta kotiin sairastamaan "normaalin" vatsataudin loppuun, mutta päättivät sitten kuitenkin ottaa tulehdusarvot, jotka olivatkin sitten lähemmäs 130. Siitä sitten suoraan sairaalaan.

Lääkekuurilla saatiin kuriin, eikä ole uusinut sen jälkeen, tosin antibioottia en ole tuon jälkeen syönyt ollenkaan, enkä tiedä että uskallankokaan...

Jos uusii monta kertaa, niin kannattaa harkita, että teettää ulosteensiirron ihan yksityisellä, kunnallisella puolella ei ole vielä vakiintunut hoitomuodoksi kuin murto-osassa tapauksia, vaikka parantumisprosentti on huima tuon ulosteensiirron jälkeen.

Vierailija
4/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vaihtoehtoisena pidetyt hoitomuodot ei tunnu ottavan tuulta alleen vaikka toimivia ovat. Varmaankin piti olla tuo tulehdus päällä siis että sai ulosteensiirron? Mulla on ollut kerran tuo ja nyt lykkään lääkärikäyntejä antibioottien pelossa... Olen jo tuosta ulosteensiirrosta lukenutkin ja kiva kuulla, että se tosiaan voi auttaa. Oliko sinulla jotain perussairautta vai tuliko tuo tauti vaan muuten antibioottien jälkeen tms?

Vierailija
5/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen monen poskionteloluheduksen ja ab-kuurin jseurauksena. Jonkin aikaa (kuukausia) oli toivottavaa, ettei uutta kuuria olisi tarvittu. Eikä onneksi tarvittu, en tiedä miten sitten olisi menetelty. Sittemmin olen syönyt ihan normaalisti normaaleja ab-kuureja pari kertaa ilman ongelmia.

Vierailija
6/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain synnytyksen jälkeisessä kaavinnassa (ilmeisesti) sairaalabakteerin, joka meni luuhun. Sairaalabakteeria häädettiin voimallisella ab-kuurilla, jonka seurauksena alkoi tämä suolistovaiva. Sitäkin yritettiin ensin useasti jollain muulla ab:lla parantaa, mutta se uusi yhä uudestaan. Lopulta sain ulosteensiirron, kun oli aika selvää, että seuraavaan ripulijaksoon todennäköisesti menehtyisin.

Ihmettelen, miksei tätä siirtoa olisi voitu tehdä jo paljon aiemmin.

Vierailija
7/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut,ettei ulosteensiirtoon tosiaan helposti pääsisi. Moista kyllä kannattaa vaatia,kun voisi kuitenkin auttaa. Kurjaa,että täytyy mennä pahaan kuntoon ennen sitä. Onhan sillä erilaisella bakteerikannalla tosin ehkä myös mahdollisia ongelmia.

Vierailija
8/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen monen poskionteloluheduksen ja ab-kuurin jseurauksena. Jonkin aikaa (kuukausia) oli toivottavaa, ettei uutta kuuria olisi tarvittu. Eikä onneksi tarvittu, en tiedä miten sitten olisi menetelty. Sittemmin olen syönyt ihan normaalisti normaaleja ab-kuureja pari kertaa ilman ongelmia.

Itsellänikin takana vaan ab-kuureja poskiontelotulehduksien takia. Nyt olen syönyt maitohappobakteereja. Ab:itä en tuon jälkeen,mutta mukava kuulla,että voi sujua ongelmitta :)

Vierailija
9/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ensin kukaan edes uskonut ,kun valitin ripulia, sanoivat vaan et johtuu lääkkeistä....

lopulta sain antaa ulostenäytteen ja löytyi tuo..

olen sanut tuon jälkeen montekin suun kautta menevää antibioottia, ja ei ole tullut tautia, toistaiseksi ainakaan....

Vierailija
10/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuttajan täytyy olla kyllä terve eikä juuri mitään lääkitystäkään saa olla, mutta nämä asiat kyllä selvitetään ennen siirtoa. Luovittajan olisi asuttava samassa taloudessa saajan kanssa, jotta bakteerikannat ovat jo valmiiksi mahdollisimman samankalstaiset.

Olen lukenut,ettei ulosteensiirtoon tosiaan helposti pääsisi. Moista kyllä kannattaa vaatia,kun voisi kuitenkin auttaa. Kurjaa,että täytyy mennä pahaan kuntoon ennen sitä. Onhan sillä erilaisella bakteerikannalla tosin ehkä myös mahdollisia ongelmia.

Vierailija
11/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet antibiootit ovat aina riski. Niitä kannattaisi välttää niin pitkälle kuin mahdollista. Itsekin paranin ulosteensiirron ansiosta. Tietoisuutta tuosta hoitomuodosta pitäisi lisätä lääkärikunnan keskuudessa. Lääkärikunnan ennakkoluulot hidastavat monen potilaan paranemista.

Olethan tutustunut Clostridium difficile -vertaistuki -sivustoon?

Vierailija
12/48 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/48 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sitä kaavinta (jäi istukkaa) ja olin syönyt jo 10pv kahta vahvaa ab-kuuria kun iski kuume 40, ripuli ja maailman kamalin selkäsärky. Menin päivystykseen ja suoraan osastolle ja ulosteviljelyssä tuohan oli. Sain suoneen silti koko ajan kahta IV- antibioottia kohtutulehduksen takia (lääkärit ei vielä tiennyt mikä mulla oikein oli, crp taivaissa ja kuume) sanoivat, että tällä toisella antibiotilla hoidettaisiin antibiottiripulia myös. Uloste oli vihreetä ja jopa vesilasi tuli samantien ulos. Sitten paranin ja sen jälkeen ei ole ollut ab-kuureja. Pelottaa kyllä jo valmiiksi, jos sama iskee.

Vierailija
14/48 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mulla se toinen antibiootti oli just flagyl (jolla hoidettiin sekä kohtutulehdusta että ab-ripulia sekä toinen, jota en enää muista)

Vierailija
15/48 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä joka just jaasnut diagnoosin ja käyt töissäkin, miten usein käyt vessassa ? onko jatkuvaaa, monta kertaa päivässä?

muulla nyt pari kertaa päivässä ja juosten menen vessaan, iltaisin palelen.

Käyn 10-20 krt päivässä ja juoksematta olen voinut mennä viimeiseen venttiiliin luottaen. Tänään sain Flagyl reseptin, katsotaan miten tehoaa. iltaisin on paleltanut mullakin ja ollut vähän lämpöä, mutta muuten ok.

Vierailija
16/48 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.clostridiumdifficile.fi/index.php

jos tautinne uusii hoidon jälkeen eikä kierrettä saada kuriin.

Vierailija
17/48 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sitä kaavinta (jäi istukkaa) ja olin syönyt jo 10pv kahta vahvaa ab-kuuria kun iski kuume 40, ripuli ja maailman kamalin selkäsärky. Menin päivystykseen ja suoraan osastolle ja ulosteviljelyssä tuohan oli. Sain suoneen silti koko ajan kahta IV- antibioottia kohtutulehduksen takia (lääkärit ei vielä tiennyt mikä mulla oikein oli, crp taivaissa ja kuume) sanoivat, että tällä toisella antibiotilla hoidettaisiin antibiottiripulia myös. Uloste oli vihreetä ja jopa vesilasi tuli samantien ulos. Sitten paranin ja sen jälkeen ei ole ollut ab-kuureja. Pelottaa kyllä jo valmiiksi, jos sama iskee.

tuo vesilasin ulostulo :/ Hehhhehehhee...

Mulla oli iv-antibiootin ja kefexinin jäliltä toi cd positiivinen eikä sitä hoidettu juuri mitenkään. Ei siitä kukaan ollut huolissaan. Sit muutaman kuukauden ripuloinnin jälkeen sain lääkäriltä reseptiprobioottia, en enää löytänyt sen nimeä. Se auttoi.

Vierailija
18/48 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti ehtinyt lukea koko ketjua. Mutta lyhyesti oma kokemus; minulla ei todellakaan ole mitään perussairautta.

Olen sairastanut clostridium difficilen kaksi kertaa, eka kerralla en tosin tajunnut, mistä oli kyse. (Kohtutulehdukseen saamieni ab-kuurien jälkeen ripuli meni itsekseen ohi 8 viikossa.)

Toisella kerralla menin huomattavan huonoon kuntoon poskiontelontulehdukseen saamastani ab:sta. Lopulta 3 viikon Flagyl auttoi clostridium difficileen.

Tuon jälkeen minulle sanottiin, että jatkossa ab-kuureja kannattaa todella vältellä viimeiseen asti. Kahden kerran välillä olikin yli 6 vuotta. Viimeisessä hädässä aion seuraavan kerran ab-kuurin syödä, huh.

Vierailija
19/48 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo tauti on juuri nyt. Kuukauden päivät antibioottikuurin jälkeen ripuloituani sain jättää näytteet. nyt kun clostridium difficile on todettu, odottelen kolmatta päivää jonkilaisia hoito-ohjeita. Muutoin olen perusterve ja nytkin käyn töissä yms jatkuvien vatsanväänteiden ja hyvin taajaan toistuvan ulostustarpeen kera. varovaisen epävarmasti elättelen toivoa, että vaiva joskus jotenkin paranisi

Alkuun saippuapesu ehdoton, käsidesi ei tapa. Ensin kokeillaan Trikozol=flagyl kuuria. Jos ei auta Vancomycin kuuri. Sen jälkeen ulosteensiirto.

Lääkitys usein lopettaa ripulin. Kuurin loputtua odotetaan muutamia päivä, jos oireilu palaa uudet näytteet. Kontrollinäytteitä ei tulisi ottaa, koska osalla tuo closse suolistossa ilman oireita mm. vastasyntyneillä.

Vierailija
20/48 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan antibiotteja tulee vältellä niin hyvin kuin mahdollista, uusi herkästi.