Miten myyjien on niin vaikea tajuta, että haluan MAKSAA S-kortilla enkä vain ottaa bonuksia?
Haluan oikein kurillanikin testata, tajuavatko myyjät omasta mielestäni täysin selvää nonverbaalista viestintää. Useimmat eivät tajua.
ap
Kommentit (20)
Miksi ihmeessä et voi samalla kun ojennat kortin, sanoa, että maksan tällä.
Mistä myyjä sen muuten voisi tietää.
Aina pitää erikseen kysyä (ällistynyt ilme naamalla), että "ai sä _maksat_ tällä?"
Miksi se maksatapa on niin vaikeaa tajuta, jos asiakas kerran antaa vain S-kortin, ei muita kortteja eikä käteistä! EIkö se ole aivan selvä merkki siitä, miten hän haluaa maksaa?
Kerran tein sen erehdyksen että luulin asíakkaan haluavan maksaa s-kortilla, ku kerta ojensi vain sen eikä hetkeen mitään muuta, vaikka odotin. Siinä oli kiva korjailla kuittia ja vedellä kaikki v****n ostokset uudestaan, kun herra aikoikin maksaa muulla kortilla. Tämän takia aina kysyn, tosin ilman ''ällistynyttä ilmettä''.
Alkuun muistin sanoa, mutta nyt jotenkin pidän tutussa kaupassa sitä itsestään selvänä mutta yhtä hämmästyneenä sitä aina ihmetellään.
sano "pankki" ja asia hoituu tyylikkäästi
Moni kun tekee niin että ensin ojentaa sen s-kortin, sinä kassa vedät sen, asiakas ottaa sen takaisin, laittaa lompakkoon, etsii laukusta toisen lompakon tai kolikkokukkaron tai jonkun muun pussukan. Ottaa siitä 3€ ja huomaa että eihän tämä riitä alkuunkaan, siispä se eka lompakko takaisin laukun pohjilta ja sieltä sitten löytyy se käteinen raha tai maksukortti tai mikä ikinä.
Ja näitä on niin saatanasti, että ihan vituttaa. Mä en ainakaan peittele pätkääkään pitkästynyttä ilmettäni kun asiakkaalla kestää minuutteja etsiä millä maksaa. Miksi vitussa ei voi antaa samantien käteistä tai pankkikorttia tai sanoa maksan sillä S-kortilla? Ja kyllä, olen tosi kypsynyt asiakkaisiin!
Mistä myyjä voi tietää, että maksat sillä kortilla? Tai miksi hänen pitäisi se tietää? Oletko itse koskaan ollut palveluammatissa. Myyjät yrittävät tehdä työnsä parhaalla mahdollisilla tavalla myös kaltaistesi hankalien asiakkaiden kanssa. Kaikki kunnia heille, miettisit nyt vähän itseäsi.
käy sen myyjän edessä monta sataa per päivä, luuletko että ne muistaa sua jos sä käytkin tutussa kaupassasi 2 tai 3 kertaa viikossa. Ei ainakaan jos siinä kassalla ei ole sattunut jotain todella erikoista josta syystä kassamyyjä muistaisi sinua.
Mistä myyjä voi tietää, että maksat sillä kortilla? Tai miksi hänen pitäisi se tietää? Oletko itse koskaan ollut palveluammatissa. Myyjät yrittävät tehdä työnsä parhaalla mahdollisilla tavalla myös kaltaistesi hankalien asiakkaiden kanssa. Kaikki kunnia heille, miettisit nyt vähän itseäsi.
t: 8
toisilla sytyttää tosi hitaasti ja siksi on pakko kysyä.
käy sen myyjän edessä monta sataa per päivä, luuletko että ne muistaa sua jos sä käytkin tutussa kaupassasi 2 tai 3 kertaa viikossa. Ei ainakaan jos siinä kassalla ei ole sattunut jotain todella erikoista josta syystä kassamyyjä muistaisi sinua.
Ja sori, jos en aina muista sanoa itsestäänselvyyksiä heti. t: 8
Ymmärrän turhautumisesi. :)
12, jos asiakas ojentaa myyjälle ainoastaan kortin, jolla voi maksaa, niin minun logiikkani mukaan se on merkki halusta maksaa kyseisellä kortilla. Ymmärrän kyllä myyjänkin näkökulman 11:n kuvaaman asiakaskäyttäytymisen pohjalta. Mutta tällaiset asiakkaat toimivatkin idioottimaisesti - ei niin pitäisi kenenkään kaupassa toimia.
Olen ollut aikanaan vuoden kaupan kassalla töissä (en S-ryhmän).
ap
Minulle ei tulisi mieleenkään alkaa kaivella lompakkoa vasta tuossa vaiheessa. Poikkeuksena ne kerrat, jolloin ostoksia on paljon ja olen mennyt jo aloittelemaan pakkaamista. Silloin on joskus käynyt niin, että huomaan tulla maksamaan vasta kun myyjä sanoo hinnan. Mutta eipä siinä lompakon etsimisessä silloinkaan mene kuin 3 sekuntia.
ap
niin harvinaisia. Viidestä tapauksesta neljässä asiakas on mokannut, eikä tarkoita maksaa sillä kortilla. Siksi myyjä näyttää ällistyneeltä tai varmistaa, ettei tarvitse isompia mokia korjailla.
Simple.
Maksuvälineet, alkaen lompakosta etsitään laukusta vasta sitten kun myyjä sanoo ostosten hinnan. Eikös se ole itsestään selvää että kun saat omat ostokset hihnalle, otat samantien lompakon käteesi ja etsit sieltä millä maksat. Koska enpä tiedä yhdenkään asiakkaan saaneen vain kerätä ostoksiaan hihnan toisesta päästä ilman että niitä tarvitsee maksaa. Mutta ei, niin monesti se ilmeisesti tulee yllätyksenä....
Minä olen kassavuoteni aikana oppinut että kannattaa kysyä koska se on helpompaa kuin vetäistä maksu suoraan S-kortilla ja sitten tehdä korjauskuitti kun asiakas olikin tarkoittanut maksaa käteisellä tai toisella kortilla. Meidänkin kaupassa on tullut uusi systeemi syksyn aikana ja sen kuitin korjaaminen kestää ihan luvattoman kauan kun kone raksuttaa toooodellla hitaasti.
Nyt s-pankin kautta kortti on yleistynyt maksu välineenä.
Fiksu myyjä kysyy aina maksetaanko kortilla vaikka olisi kuin tuttu asiakas!!
Näin ei tapahdu virheitä joista sinä sitten olisit täällä valittamassa!!
Myös monet pakkaavat samalla ja tuovat sitten vasta pankki kortin tai etsivät käteisen kun ovat pakanneet. S-etukortti taas saattaa olla sen koko ajan siinä tiskillä esillä.
Monet asiakkaat sanovat myös epäselvästi sen millä maksavat esim annettaan pk /lk yhdistelmä kortti ja mumistaan samalla jotain mistä ei saa selvää.
VARMUUDEN vuoksi näissä edellä mainituissa tilanteissa AINA VARMISTAN uudelleen millä maksumuodolla asiakas haluaa maksaa.
eEtei minun tarvitse korjata kuitteja ja näin hidastaa kassatapahtumaa.
On myös kohteliasta puhua kassalla ja sanoa hei kiitos ja se millä maksaa.
Mykät asiakkaat ärsyttää!
Myyjät kun eivät ole selvännäkijöitä jotka tietävät asiakkaan ajatukset!
Itse uskoisin muistavani noin 90% meidän kaupan asiakkaat, mutta silti kysyn aiinä maksutilanteessa jos en saa kunnolla selvää millä maksetaan.
Aina pitää erikseen kysyä (ällistynyt ilme naamalla), että "ai sä _maksat_ tällä?"
Miksi se maksatapa on niin vaikeaa tajuta, jos asiakas kerran antaa vain S-kortin, ei muita kortteja eikä käteistä! EIkö se ole aivan selvä merkki siitä, miten hän haluaa maksaa?