Miten laitan ruokaa tällaiselle porukalle?
Meille on tulossa syömään kymmenkunta henkilöä, joista kaksi on kasvissyöjiä. Ajattelin laittaa hyvät pihvit, ja kasvissyöjille kasvispihvit, kunnes muistin, että joukossa on pari mielihalusyöjää, jotka valitsevat aina liha-ja ksavisruoan välillä sen mukaan, kumpi ruoka paremmalta näyttää. Pelkkää kasvisruokaa en viitsisi laittaa, ja jos laitan niin paljon liha-ja kasvispihvejä, että riittää kaikille molempia, tulee mieleen että se on epäkohteliasta kun kasvisruokailijoille on vain yksi vaihtoehto ja muille sitten kaksi. Liskkeeksi on tietysti jotain salaattia, vihanneksia, ehkä perunaa jossain muodossa jne.
Kommentit (38)
Onhan se hienoa, jos runsaasta pöydästä voi ottaa perunoita ja vihersalaattia, kun kaikissa muissa salaateissa on tonnikalaa/kanaa, kastike on karjalaista, pasta keitetty lihaliemessä ja kasvisgratiini on tehty pieretysmaidosta. Bon appétit!
ihan ultraronkeli kun sulla ei edes ole mitään ideologiaa taustalla, vaan se että et tykkää. Anna mä arvaan että sä lisäks sanot että "iik läskiä" ja "iik jänteitä" ja "iik kun ne on niin söpöjäkin elävänä". Mutta käsitit silti väärin, meillä jokainen valitsee mitä haluaa. Tarkoitin, että en tee erikseen menua kasvissyöjille ja punnitse mielessäni että onko niille nyt yhtä monta lajia kuin lihansyöjille. Tai toisinpäin. Runsaalla menulla tarkoitin sitä, että mun ei silti tarvitse epäillä että kukaan jäisi nälkäiseksi kun ruokalajeja on sen verran monta. Tietysti ihannetapaus on sellainen kun meidän isäntä, että taatusti ottaa kaikkea ja vielä lisääkin, mutta eihän sellaisia ihmisiä enää nykyään ole paljoa kun kaikki ovat jollain erityisruokavaliolla jonkun pieretystaudin tai kihdin tai uskonnon tai ideologian takia. Ne laktoosi-intoleranssit mm. on usein ihan huuhaata, lasten koulussa alettiin muutama vuosi sitten edellyttää todistusta lääkäriltä tai terveydenhoitajalta erityisruokavalioita varten. Kuulemma näittäne määrä putosi neljäsosaan siitä mitä oli ollut. Eli selvästi ronkelien kakaroitten tai hysteeristen vanhempien aikaansaannosta oli koko homma ollut siihen asti.
Miksi sä sitten teet "runsaita menuja", jos kerran ei saa valita vaikkapa mieltymyksiensä mukaan? Sillä esimerkiksi mulle se lihan syömättäjättäminen on nimenomaan mieltymyskysymys, en pitänyt lihan mausta ja siksi sen pois jätin. Tuolla sun logiikalla kaikki ne on ronkeleita jotka eivät ota pöydästä ihan kaikkea.
Itse tekisin esim. jonkinlaisen paistin (siis sellainen lihaköntsä) ja vaikka lämminsavustettua lohta. Lisäksi uunivihannekset, siis paljon erilaisia kasviksia, jos jaksaa ja kehtaa niin vaikka soijarouhepihvejä yms. Loppupelissä tavan uuniin mahtuu ritilälle vuoka jossa on paisti ja uunivihannekset ihan pelille alemmalle tasolle. Lohen voi ostaa vaikka valmiina ja on hyvää ihan kylmänä lisukkeena. Soijapihvit paistuu ihan pannulla....ei vois helpompaa olla.
Tai miksei isompiakin pellillisiä.Kasvisvaihtoehdot menee hyvin myös lihansyöjille.
Kylkiäisiksi salaatti, jossa ei lihaa.
Ja monen monta kappaletta ja vegaaneja päälle kans. Itse en syö lihaa, kananmunia ja maitotuotteita kyllä mutta en kutsu itseäni edes kasvissyöjäksi, jos se sua helpottaa :D Jos kysytään niin sanon, että mä vaan en syö lihaa. Ja piste. Mutta voi kuule osa on todella naurettavan tarkkoja noista titteleistään. Myönnettäköön että mun tuttavista ne on nämä eläinoikeusaktivistit, mutta kuitenkin.Se on jännä kuinka täällä on aina kaikilla joku hirveä tarve ampua toisten käsitykset ja mielipiteet alas tuolla sun käyttämällä tyylillä eli aina lähdetään kuvittelemaan, ettei ole omaa kokemusta ja siksi puhuu paskaa.
No mä koen yhtä lailla siten, että on tarve ampua alas toisen käsityksiä, kun mun vaikutupiirissä olleet kasvissyöjiksi itseään nimittäneet on kaikki syöneet kalaa. En muistaakseni tätä urputtamista aloittanut:)
Toisekseen tässähän oli kyse siitä, miten nuo henkilöt itse puhuvat asiasta, pidän senkin vuoksi kummallisena urputtaa asiasta minulle tai yrittää tähdentää, mitä sana 'kasvis' tarkoittaa.:)
Kukaan ei syö kalaa. Ei sellainen ole kasvissyöjä, koska kala ei ole kasvis.
Maitotuotteita taas käyttää moni, mutta ei esimerkiksi munaa.
Eka kertaa itsekin kuulen nyt kasvissyöjästä, joka luulee, että kala on kasvis :)
Nää onvarmaan niitä kasvissyöjiä, jotka vetää kännissä kebab-annoksen kun se on niin hyvää.
et ole tainnut oikein hahmottaa, mitä kasvissyöjät syövät vai luulitko katkarapua kasvikseksi?
syövätkö he kalaa. Monet kasvissyöjät nimittäin syövät kalaa ja kananmunaa. Jos ap olisi maininnut, että ovat vegaaneja, olisi ollut eri asia. Katkaravut olivat sitäpaitsi esimerkki. Juusto- tai kermakastikkeeseen voi laittaa muutakin kuin niitä.Miksi sekoitat vegaanit ja sekasyöjät? Luuletko, että vegetaristi eli tuo sun kasvissyöjä todella syö kalaa? Se on pescovegetaristi joka niin tekee.
Itse lähtisin ensin kyllä siitä olettamuksesta, että kasvissyöjä syö vain kasvikunnan tuotteita. Ovovegetaristi sitten maitotuotteita jne.
Tunnen itse moniakin ja kukaan heistä ei harrasta tuollaista hifistelyä, että kutsuisi itseään pescovegetaristiksi tms. vaikka itseasiassa kaikki syövät kalaa. En itseasiassa ole ollut tekemisissä sellaisten kasvissyöjien kanssa, jotka eivät olisi syöneet kalaa, pelkästään siis vegaanit ovat olleet oma lukunsa. Mutta jos nyt jossain päin Suomea tällaisia kasvissyöjiä on, jotka kovasti harrastavat näiden asioiden erottelua niin kerro vain minullekin, niin voin realistisesti pitää totena sitä, että kasvissyöjät todella syövät vain kasviksia, eivät koskaan kananmunaa, juustoa, maitoa tai äyriäisiä. Mutta todennäköisempää toki on, että haluat vain omaksi huviksesi viilata pilkkua eikä sinulla ole asiasta mitään tosielämän kokemusta.:)
että jos laittaa uuniin samaan pataan paistin ja vihannekset, niin kasvissyöjä ei sitten syö niitä vihanneksia.
niin ei ole pakko tulla vieraisillekaan. Se on tämän kokin periaate.
Lihaa tai kasvista.
Pari ylimäärästä kasvispihviä voi varmaan tehdä, tuskin siitä kukaan kasvissyöjä ottaa nokkiinsa jos lihansyöjä tahtoo ottaa hyvän näköisenkasvispihvin eikä ajattele ettei itselleen ole vaihtoehtoa; on siinä; se liha.
Siitähän tulee vaan pojoja kasvissyötiin jos joku lihansyöjä ottaa kasvispihvin, eikä se ole kettuilua että heille on enempi vaihtoehtoja. Eihän siinä ole toista lihavaihtoehtoa!
Millaisena vaihtoehtona näkisit, jos tekisit kasviossosekeiton (suurusta se vaikka koskenlaskijajuustolla) ja toinen olisi kunnon lavasta tai paistista tehty lihakeitto. Molemmat pystyy tekemään vaikka edellisenä päivänä, ja makukin vaan paranee.
Laitat leipää ja vaikkapa juustotarjotin, sekä jälkiruoka, jossa mielikuvitus vaan rajana. Jää aikaa seurustelullekin. Keitto on tammikuussa kivaa syötävää, ja taatusti nälkäkin lähtee.
olen siis kasvissyöjä. En syö lihaa. Eli en sikaa, nautaa, lintuja, riistaa, kalaa, äyriäisiä... en syö lihaa. Piste. Ja lähes aina oletusarvo on, että kyllähän ainakin kalaa syö. Siis miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? En syö lihaa. Kalan lihas on lihaa. ???!!!??? Enkä ole vegaani. Syön maitotuotteita ja kananmunaa. Eli virallisesti olen lakto-ovo-vegetaristi, mutta en käytä tätä nimitystä, koska se nimenomaan kuulostaa turhantärkeilyltä monien korviin ja lisäksi normiruokavalioiset ei kuitenkaan suurin osa näitä eri nimityksiä tunnista. Ei ollut syytös, tietenkään. Mutta ilmeisesti liikkeellä on joku kalansyöjien joukko, joka kutsuu itseään kasvissyöjiksi. Valitettavasti se johtaa meitä oikeasti kasvissyöjiä hankaliin tilanteisiin.
Juuri noille muille kasvissyöjille. Yksi näistä tuntemistani "kasvissyöjistä" on ollut jo teinistä asti "kasvissyöjä" ja kokeillut vegaaniuttakin eli yli 10 vuotta. Ei ole minun, sekasyöjän asia alkaa kinaamaan, kuka on kasvissyöjä ja kuka lakto-ovo ym. etuliitteitä.
Kai ymmärrät, että ihmiset, jotka odottavat sinun syövän kalaa, perustavat tuonkin käsityksen omiin kokemuksiinsa, kuten minäkin. Jos minua joku ärsyttää, niin se, että joku marttyroi kasvissyönnillään. Jos se on itse valittu asia niin luulisi, että sen kanssa voi oppia myös elämään ihmisiksi, eikä aina valittaa "kun siellä perähikiän Tapsan grillillä oli niin huonot kasvisruokavalikoimat".
Onhan niitä vaikeaa saada yhtä aikaa valmiiksikin noin isolle porukalle. Iso kattilallinen sienikeittoa, valkosipulipatonkia tms. Käy kaikille.
olen siis kasvissyöjä. En syö lihaa. Eli en sikaa, nautaa, lintuja, riistaa, kalaa, äyriäisiä... en syö lihaa. Piste. Ja lähes aina oletusarvo on, että kyllähän ainakin kalaa syö. Siis miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? En syö lihaa. Kalan lihas on lihaa. ???!!!??? Enkä ole vegaani. Syön maitotuotteita ja kananmunaa. Eli virallisesti olen lakto-ovo-vegetaristi, mutta en käytä tätä nimitystä, koska se nimenomaan kuulostaa turhantärkeilyltä monien korviin ja lisäksi normiruokavalioiset ei kuitenkaan suurin osa näitä eri nimityksiä tunnista. Ei ollut syytös, tietenkään. Mutta ilmeisesti liikkeellä on joku kalansyöjien joukko, joka kutsuu itseään kasvissyöjiksi. Valitettavasti se johtaa meitä oikeasti kasvissyöjiä hankaliin tilanteisiin.
Juuri noille muille kasvissyöjille. Yksi näistä tuntemistani "kasvissyöjistä" on ollut jo teinistä asti "kasvissyöjä" ja kokeillut vegaaniuttakin eli yli 10 vuotta. Ei ole minun, sekasyöjän asia alkaa kinaamaan, kuka on kasvissyöjä ja kuka lakto-ovo ym. etuliitteitä.Kai ymmärrät, että ihmiset, jotka odottavat sinun syövän kalaa, perustavat tuonkin käsityksen omiin kokemuksiinsa, kuten minäkin. Jos minua joku ärsyttää, niin se, että joku marttyroi kasvissyönnillään. Jos se on itse valittu asia niin luulisi, että sen kanssa voi oppia myös elämään ihmisiksi, eikä aina valittaa "kun siellä perähikiän Tapsan grillillä oli niin huonot kasvisruokavalikoimat".
Mua kasvissyöjänä sitten taas ärsyttää nämä lihansyöjät, joita olen kutsunut meille illalliselle. Pöydässä ei ole eikä sinne tule minkäänlaista lihaa, ei edes sitä kalaa, ja sitten ollaan naama norsunvitulla.
Meidän kasvissyöjien on kestettävä mitä tahansa, mutta auta armias kun muille onkin tarjolla jotain muuta kuin Tapsan grillin läskiä ranskiksilla! =D
Täytteeksi sieniä, sipulia, riisiä, juustoa esim. Myös kasvislasagne on namia tai moussaka soijarouheesta.
Tee kasviksista jotain ruokaisampaa kaikille. Gratiinia, kermaista juureslaatikkoa tms. röstiperunoita ja niille hyvä kastike. Sitten liha on vain lisuke niille, jotka sitä haluavat ja ero kasvissyöjien valikoimaan ei ole niin iso.
mutta kuinka monelle henkilölle sitä pitää olla? Kaikilleko? vaikka on jotkut pihvit tulossa. ap
Itse syön kaikkea ja minua houkuttaisi ehkä pihvin lisäksi myös nuo em. :) Ja lasagnea tai moussakaa nyt on helppo tehdäkin isompi annos jos vaikka pihvinpurijatkin tahtoo. Ja voihan sitä perunalisäkettä, oli se sitten uuniperunaa, valkosipuliperunaa tms tehdä sen verran että riittää kasvissyöjillekin, varsinkin paprika/kesäkurpitsa vaihtoehdon kanssa.
T. 2
lasagnet yms. voin valitettavasti unohtaa, sillä uuniin mahtuu vain yksi vuoka, josta ei riitä 15:lle, koska omakin perhe syö, mutta sain silti ajatuksia. ap
ihan ultraronkeli kun sulla ei edes ole mitään ideologiaa taustalla, vaan se että et tykkää. Anna mä arvaan että sä lisäks sanot että "iik läskiä" ja "iik jänteitä" ja "iik kun ne on niin söpöjäkin elävänä".
Mutta käsitit silti väärin, meillä jokainen valitsee mitä haluaa. Tarkoitin, että en tee erikseen menua kasvissyöjille ja punnitse mielessäni että onko niille nyt yhtä monta lajia kuin lihansyöjille. Tai toisinpäin.
Runsaalla menulla tarkoitin sitä, että mun ei silti tarvitse epäillä että kukaan jäisi nälkäiseksi kun ruokalajeja on sen verran monta.
Tietysti ihannetapaus on sellainen kun meidän isäntä, että taatusti ottaa kaikkea ja vielä lisääkin, mutta eihän sellaisia ihmisiä enää nykyään ole paljoa kun kaikki ovat jollain erityisruokavaliolla jonkun pieretystaudin tai kihdin tai uskonnon tai ideologian takia.
Ne laktoosi-intoleranssit mm. on usein ihan huuhaata, lasten koulussa alettiin muutama vuosi sitten edellyttää todistusta lääkäriltä tai terveydenhoitajalta erityisruokavalioita varten. Kuulemma näittäne määrä putosi neljäsosaan siitä mitä oli ollut.
Eli selvästi ronkelien kakaroitten tai hysteeristen vanhempien aikaansaannosta oli koko homma ollut siihen asti.