Miten laitan ruokaa tällaiselle porukalle?
Meille on tulossa syömään kymmenkunta henkilöä, joista kaksi on kasvissyöjiä. Ajattelin laittaa hyvät pihvit, ja kasvissyöjille kasvispihvit, kunnes muistin, että joukossa on pari mielihalusyöjää, jotka valitsevat aina liha-ja ksavisruoan välillä sen mukaan, kumpi ruoka paremmalta näyttää. Pelkkää kasvisruokaa en viitsisi laittaa, ja jos laitan niin paljon liha-ja kasvispihvejä, että riittää kaikille molempia, tulee mieleen että se on epäkohteliasta kun kasvisruokailijoille on vain yksi vaihtoehto ja muille sitten kaksi. Liskkeeksi on tietysti jotain salaattia, vihanneksia, ehkä perunaa jossain muodossa jne.
Kommentit (38)
että laittaisin kasvispihvit vain kasvissyöjille ja ilmoittaisin sen selkeästi, laittaisin vaikka eri puolelle pöytää, sanoisin, tai laittaisin lapun, että nämä tässä ovat kasvissyöjille.
kesäkurpitoita sekä kasvisvaihtoehdolla että esim. jauhlihalla?
kasvissyöjille. Eli en antaisi muille mahdollisuutta edes otta ko ruokaa. Tai sitten jonku jauhelihamössön lisukkeeksi, jota ilmankin ruoka olis ihan hyvä.
pastaa. Siis tuorepastaa kaikille. Joku kermainen kastike. (Myös joku juustoinen kastike on mahdollinen.) Kastikkeeseen esim. katkarapuja tai sieniä tms. sellaista, joka kelpaa kaikille. Oikeaa parmesaania raastettuna pastalle. Tai emmentaalia. Kaikille niin paljon kuin jaksavat syödä, noista saa mahan täyteen. Sen lisäksi pöydälle tarjolle vaikkapa ilmakuivattua kinkkua, leipää ja vihersalaattia.
Jälkiruoaksi juustoja. Jos siis nälkä ei lähtenyt niin viimeistään tuossa juustovaiheessa.
kumpaakin pääruokaa ja antaisin sitä mitä haluaa. Ärsyttävää vekslausta tosin.
Alkuruuaksi jotain, mikä käy kaikille, vaikkapa joku sienikeitto tms. Pääruuan kanssa muutakin kuin pihviä ja perunaa, joku kiva lämmin kasvislisäke, mitä veget voivat ottaa myös (ei lihaliemiä joukkoon).
koska pihvit on pakko paista enintään pari-kolme kerrallaan niin toiset odottelee tyhjin lautasin ja toisten pihvit jäähtyy. EI hyvä. Tekisin jotain mureketta tai pyöryköitä tai vastaavaa ja niiden kanssa hyvän padan tms. johon kukin saa laittaa kasvis- tai lihaplisuketta sekaan sen mukaan kuin huvittaa tai jättää laittamatta. Ka ne salaatit ja perunat, toki.
pastaa. Siis tuorepastaa kaikille. Joku kermainen kastike. (Myös joku juustoinen kastike on mahdollinen.) Kastikkeeseen esim. katkarapuja tai sieniä tms. sellaista, joka kelpaa kaikille. Oikeaa parmesaania raastettuna pastalle. Tai emmentaalia. Kaikille niin paljon kuin jaksavat syödä, noista saa mahan täyteen. Sen lisäksi pöydälle tarjolle vaikkapa ilmakuivattua kinkkua, leipää ja vihersalaattia. Jälkiruoaksi juustoja. Jos siis nälkä ei lähtenyt niin viimeistään tuossa juustovaiheessa.
et ole tainnut oikein hahmottaa, mitä kasvissyöjät syövät vai luulitko katkarapua kasvikseksi?
et ole tainnut oikein hahmottaa, mitä kasvissyöjät syövät vai luulitko katkarapua kasvikseksi?
syövätkö he kalaa. Monet kasvissyöjät nimittäin syövät kalaa ja kananmunaa. Jos ap olisi maininnut, että ovat vegaaneja, olisi ollut eri asia. Katkaravut olivat sitäpaitsi esimerkki. Juusto- tai kermakastikkeeseen voi laittaa muutakin kuin niitä.
syövätkö he kalaa. Monet kasvissyöjät nimittäin syövät kalaa ja kananmunaa. Jos ap olisi maininnut, että ovat vegaaneja, olisi ollut eri asia. Katkaravut olivat sitäpaitsi esimerkki. Juusto- tai kermakastikkeeseen voi laittaa muutakin kuin niitä.
Miksi sekoitat vegaanit ja sekasyöjät? Luuletko, että vegetaristi eli tuo sun kasvissyöjä todella syö kalaa? Se on pescovegetaristi joka niin tekee.
Itse lähtisin ensin kyllä siitä olettamuksesta, että kasvissyöjä syö vain kasvikunnan tuotteita. Ovovegetaristi sitten maitotuotteita jne.
syövätkö he kalaa. Monet kasvissyöjät nimittäin syövät kalaa ja kananmunaa. Jos ap olisi maininnut, että ovat vegaaneja, olisi ollut eri asia. Katkaravut olivat sitäpaitsi esimerkki. Juusto- tai kermakastikkeeseen voi laittaa muutakin kuin niitä.Miksi sekoitat vegaanit ja sekasyöjät? Luuletko, että vegetaristi eli tuo sun kasvissyöjä todella syö kalaa? Se on pescovegetaristi joka niin tekee.
Itse lähtisin ensin kyllä siitä olettamuksesta, että kasvissyöjä syö vain kasvikunnan tuotteita. Ovovegetaristi sitten maitotuotteita jne.
Lakto-ovo, yritin tarkoittaa. Ja ne sun munat kans.
kasvissyöjä syö (nimityksen mukaisesti) vain kasvikunnan tuotteita. Moni välttelee lihaa, mutta syö kalaa - sellainen ei kuitenkaan ole kasvissyöjä.
Jos itseään (virheellisesti) nimittävä syö kalaa niin luulisi hänen siitä mainitsevan, yleinen olettamus kun on, että kasvissyöjä on kasvissyöjä.
syövätkö he kalaa. Monet kasvissyöjät nimittäin syövät kalaa ja kananmunaa. Jos ap olisi maininnut, että ovat vegaaneja, olisi ollut eri asia. Katkaravut olivat sitäpaitsi esimerkki. Juusto- tai kermakastikkeeseen voi laittaa muutakin kuin niitä.Miksi sekoitat vegaanit ja sekasyöjät? Luuletko, että vegetaristi eli tuo sun kasvissyöjä todella syö kalaa? Se on pescovegetaristi joka niin tekee.
Tunnen itse moniakin ja kukaan heistä ei harrasta tuollaista hifistelyä, että kutsuisi itseään pescovegetaristiksi tms. vaikka itseasiassa kaikki syövät kalaa. En itseasiassa ole ollut tekemisissä sellaisten kasvissyöjien kanssa, jotka eivät olisi syöneet kalaa, pelkästään siis vegaanit ovat olleet oma lukunsa. Mutta jos nyt jossain päin Suomea tällaisia kasvissyöjiä on, jotka kovasti harrastavat näiden asioiden erottelua niin kerro vain minullekin, niin voin realistisesti pitää totena sitä, että kasvissyöjät todella syövät vain kasviksia, eivät koskaan kananmunaa, juustoa, maitoa tai äyriäisiä. Mutta todennäköisempää toki on, että haluat vain omaksi huviksesi viilata pilkkua eikä sinulla ole asiasta mitään tosielämän kokemusta.:)
mutta EIVÄT kalaa/äyriäisiä. Ne jotka syövät myös kalaa eivät edes kutsu itseään kasvissyöjiksi, vaan sanovat etteivät syö (punaista) lihaa. Mun oletus on siis, että jos vege tulee kylään, voin tehdä kermaisen tomaattikastikkeen, mutten ripotella katkarapuja päälle.. Vegaaneja ei ole tuttavapiirissä. Yksi lihaa syömätön maitoallergikko kylläkin, joten hänelle teen yleensä vegaaniruokaa.
Miksi sekoitat vegaanit ja sekasyöjät? Luuletko, että vegetaristi eli tuo sun kasvissyöjä todella syö kalaa? Se on pescovegetaristi joka niin tekee. Itse lähtisin ensin kyllä siitä olettamuksesta, että kasvissyöjä syö vain kasvikunnan tuotteita. Ovovegetaristi sitten maitotuotteita jne.
Tunnen itse moniakin ja kukaan heistä ei harrasta tuollaista hifistelyä, että kutsuisi itseään pescovegetaristiksi tms. vaikka itseasiassa kaikki syövät kalaa. En itseasiassa ole ollut tekemisissä sellaisten kasvissyöjien kanssa, jotka eivät olisi syöneet kalaa, pelkästään siis vegaanit ovat olleet oma lukunsa. Mutta jos nyt jossain päin Suomea tällaisia kasvissyöjiä on, jotka kovasti harrastavat näiden asioiden erottelua niin kerro vain minullekin, niin voin realistisesti pitää totena sitä, että kasvissyöjät todella syövät vain kasviksia, eivät koskaan kananmunaa, juustoa, maitoa tai äyriäisiä. Mutta todennäköisempää toki on, että haluat vain omaksi huviksesi viilata pilkkua eikä sinulla ole asiasta mitään tosielämän kokemusta.:)
Ja monen monta kappaletta ja vegaaneja päälle kans. Itse en syö lihaa, kananmunia ja maitotuotteita kyllä mutta en kutsu itseäni edes kasvissyöjäksi, jos se sua helpottaa :D Jos kysytään niin sanon, että mä vaan en syö lihaa. Ja piste. Mutta voi kuule osa on todella naurettavan tarkkoja noista titteleistään. Myönnettäköön että mun tuttavista ne on nämä eläinoikeusaktivistit, mutta kuitenkin.
Se on jännä kuinka täällä on aina kaikilla joku hirveä tarve ampua toisten käsitykset ja mielipiteet alas tuolla sun käyttämällä tyylillä eli aina lähdetään kuvittelemaan, ettei ole omaa kokemusta ja siksi puhuu paskaa.
syövät siitä menusta sitä mitä voivat syödä, turha niille kaikille omaa menua on tehdä.
En koskaan tekisi heille mitään erikseen. Tosin mun menut on aina sen verran runsaita eri lajeiltaan että ne saa hymyssä suin vatsansa täyteen silti. Mutta kenenkään kasvissyöntiä en ala tukemaan. Enkä toisaalta karppausta
En kannusta lapsianikaan olemaan ronkeli. Miksi kannustaisin siihen aikuisia ?
Ihme piipertäjiä.
syövät siitä menusta sitä mitä voivat syödä, turha niille kaikille omaa menua on tehdä.
En koskaan tekisi heille mitään erikseen. Tosin mun menut on aina sen verran runsaita eri lajeiltaan että ne saa hymyssä suin vatsansa täyteen silti. Mutta kenenkään kasvissyöntiä en ala tukemaan. Enkä toisaalta karppausta
En kannusta lapsianikaan olemaan ronkeli. Miksi kannustaisin siihen aikuisia ?
Ihme piipertäjiä.
Miksi sä sitten teet "runsaita menuja", jos kerran ei saa valita vaikkapa mieltymyksiensä mukaan? Sillä esimerkiksi mulle se lihan syömättäjättäminen on nimenomaan mieltymyskysymys, en pitänyt lihan mausta ja siksi sen pois jätin.
Tuolla sun logiikalla kaikki ne on ronkeleita jotka eivät ota pöydästä ihan kaikkea.
olen siis kasvissyöjä. En syö lihaa. Eli en sikaa, nautaa, lintuja, riistaa, kalaa, äyriäisiä... en syö lihaa. Piste.
Ja lähes aina oletusarvo on, että kyllähän ainakin kalaa syö. Siis miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? En syö lihaa. Kalan lihas on lihaa. ???!!!???
Enkä ole vegaani. Syön maitotuotteita ja kananmunaa. Eli virallisesti olen lakto-ovo-vegetaristi, mutta en käytä tätä nimitystä, koska se nimenomaan kuulostaa turhantärkeilyltä monien korviin ja lisäksi normiruokavalioiset ei kuitenkaan suurin osa näitä eri nimityksiä tunnista. Ei ollut syytös, tietenkään.
Mutta ilmeisesti liikkeellä on joku kalansyöjien joukko, joka kutsuu itseään kasvissyöjiksi. Valitettavasti se johtaa meitä oikeasti kasvissyöjiä hankaliin tilanteisiin.
Toiseksi, miksi kasvissyöjille aina tungetaan sieniä joka paikkaan? Täälläkin ehdotellaan sienikeittoja ja -täytteitä. Hei c'moon, sienien tarjoaminen on tosi riskiä, moni ei voi sietää sieniä. Niin lihansyöjissä kuin kasvissyöjissä näitä limamöllyköiden vihaajia löytyy. Ei se sieni ole mikään lihan korvike, vaikka usein ruskeita ovatkin.
jossain lillumassa, ja joku herkkusienikeitto tuoreista herkkusienistä ei voi olla mitenkään iljettävää. On aika hankala tehdä sekalaiselle ruokaporukalle ruokaa, jos kaikelle nyrpistellään.
olen siis kasvissyöjä. En syö lihaa. Eli en sikaa, nautaa, lintuja, riistaa, kalaa, äyriäisiä... en syö lihaa. Piste. Ja lähes aina oletusarvo on, että kyllähän ainakin kalaa syö. Siis miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? En syö lihaa. Kalan lihas on lihaa. ???!!!??? Enkä ole vegaani. Syön maitotuotteita ja kananmunaa. Eli virallisesti olen lakto-ovo-vegetaristi, mutta en käytä tätä nimitystä, koska se nimenomaan kuulostaa turhantärkeilyltä monien korviin ja lisäksi normiruokavalioiset ei kuitenkaan suurin osa näitä eri nimityksiä tunnista. Ei ollut syytös, tietenkään. Mutta ilmeisesti liikkeellä on joku kalansyöjien joukko, joka kutsuu itseään kasvissyöjiksi. Valitettavasti se johtaa meitä oikeasti kasvissyöjiä hankaliin tilanteisiin. Toiseksi, miksi kasvissyöjille aina tungetaan sieniä joka paikkaan? Täälläkin ehdotellaan sienikeittoja ja -täytteitä. Hei c'moon, sienien tarjoaminen on tosi riskiä, moni ei voi sietää sieniä. Niin lihansyöjissä kuin kasvissyöjissä näitä limamöllyköiden vihaajia löytyy. Ei se sieni ole mikään lihan korvike, vaikka usein ruskeita ovatkin.
ihan ultraronkeli kun sulla ei edes ole mitään ideologiaa taustalla, vaan se että et tykkää. Anna mä arvaan että sä lisäks sanot että "iik läskiä" ja "iik jänteitä" ja "iik kun ne on niin söpöjäkin elävänä".
Mutta käsitit silti väärin, meillä jokainen valitsee mitä haluaa. Tarkoitin, että en tee erikseen menua kasvissyöjille ja punnitse mielessäni että onko niille nyt yhtä monta lajia kuin lihansyöjille. Tai toisinpäin.
Runsaalla menulla tarkoitin sitä, että mun ei silti tarvitse epäillä että kukaan jäisi nälkäiseksi kun ruokalajeja on sen verran monta.
Tietysti ihannetapaus on sellainen kun meidän isäntä, että taatusti ottaa kaikkea ja vielä lisääkin, mutta eihän sellaisia ihmisiä enää nykyään ole paljoa kun kaikki ovat jollain erityisruokavaliolla jonkun pieretystaudin tai kihdin tai uskonnon tai ideologian takia.
Ne laktoosi-intoleranssit mm. on usein ihan huuhaata, lasten koulussa alettiin muutama vuosi sitten edellyttää todistusta lääkäriltä tai terveydenhoitajalta erityisruokavalioita varten. Kuulemma näittäne määrä putosi neljäsosaan siitä mitä oli ollut.
Eli selvästi ronkelien kakaroitten tai hysteeristen vanhempien aikaansaannosta oli koko homma ollut siihen asti.
[/quote]
Miksi sä sitten teet "runsaita menuja", jos kerran ei saa valita vaikkapa mieltymyksiensä mukaan? Sillä esimerkiksi mulle se lihan syömättäjättäminen on nimenomaan mieltymyskysymys, en pitänyt lihan mausta ja siksi sen pois jätin.
Tuolla sun logiikalla kaikki ne on ronkeleita jotka eivät ota pöydästä ihan kaikkea.
[/quote]
Seitania kaikille? Tai ihan tyynesti mä kyllä varaisin kasvisruoan vain kasvissyöjille.
Tofu? Mä tykkään tofusta mutta moni muu ei... Mutta sitä on hyvä maustaa.