Suonikohjuleikkaus? Kuinka kipee on leikkauksen jälkeen?
Ihan sellanen uudenaikanen suonien laserointi tehdään. Kauanko niitä paksuja siteitä pidetään?
Koska voi mennä suihkuun, lenkille, uimaan?
Kommentit (33)
Paksut siteet on vuorokauden.
Sen jälkeen saa mennä suihkuun. Tukisukkaa pidetään yötäpäivää 2vk. Saman verran sairaslomaa. Sukan pitämistä jatkettiin päivisin vielä viikon-kaksi.
Näin muistelen. Jalka on aika hurjan näköinen, kun ne siteet poistaa ja vielä parantuessaan. Kaikki sateenkaaren värit löytyy :)
eikö noita leikkauksessa olleita löydy vastaamaan hinta/yksityinen vai miten pääsitte julkisella jonoon/leikkaukseen?
Mulle tehtiin pari vuotta sitten toiseen jalkaan vaahtoruiskutushoito Lauttasaaren Terveystalossa. Operaation jälkeen tukisukkaa (ulottui reiden yläosaan asti) piti pitää viikon ajan yötä päivää. Myös suihkussa käydessä. Jälkitarkastuksessa lääkäri otti sen pois ja punkteerasi vanhat veret (!!) pois suonesta. Se oli koko homman ikävin osuus. Kokonaisuutena hoidolle tuli hintaa noin 2000 euroa ja se sisälsi lääkärin tarkastuksen etukäteen, operaation, tukisukan + jälkitarkastuksen. Jalka oli kohtuullisen kipeä vielä jonkun aikaa mutta ei haitannut elämää mitenkään.
menen julkiselle Tampereella toukokuussa ja kustannukset on vähän alle 100 euroa + sukan hankinta. Kerran kävin lääkärissä, vajaa 30 euroa (pkl-maksu). kesto 2-5 h, joka menee aikaa ja tarttee olla hakija.
Olin suonikohjujen laser-leikkauksessa julkisella puolella tasan viikko sitten.
Työterveyslääkärin kautta sain lähetteen.
Sairaalaan sain kutsun tarkempaa tutkimusta varten, jossa päätettiin leikkauksesta, tuosta meni pkl-maksu n.27€. Sitten leikkausjonoon, leikkaukseen pääsin 5kk kuluttua tuosta.
Ennen leikkausta piti teetättää leikattavaan jalkaan hoitosukka (kun mitoillani ei hyllystä valmista löytynyt), sukan hinta oli 71€.
Leikkaus suoritettiin päiväkirurgiassa paikallispuudutuksella, kyseessä oli laserleikkaus. Mitään kipua en tuntenut, minusta pidettiin todella hyvää huolta kaikin puolin.
Sairaalasta on tulossa 90,30€ suuruinen maksu leikkauspäivästä.
Hakija oli toivottava, vaihtoehto olisi ollut taksimatka kotiin. Lääkityksestä johtuen autolla ajo oli kielletty vielä leikkausta seuraavana päivänä.
Sairaslomaa 7vrk ja kustannuksia minulle siis kertyy kaikkinensa n.200€.
Leikkausta seuraavana päivänä oli lupa riisua sukka suihkua varten, mutta muuten ensimmäiset 3vrk sukkaa tuli pitää yötäpäivää. Sitten sen on saanut ottaa yöksi pois, jolloin siis sukan pesu ja oma suihkussa käynti ajoittuvat iltaan, että aamulla saa sukan puettua sängyssä heti herättyä. Jos nimittäin käy vaikka aamupissalla ennen sukan pukemista, tulee sängyssä maata sen jälkeen jalka koholla 30min ennen kun sukan voi pukea jalkaan.
Ja saamani ohjeen mukaan tulee sen ensimmäisen 3vrk:n jälkeen pitää päivisin sukkaa 11vrk.
Sukka on stay up-mallia ja minulla silikoni ärsyttää ihoa, kutisee, on punainen ja rikki..meni heti ensimmäisen päivän iltana. Pakko kestää ja koittaa olla raapimatta.
Normaali liikkuminen onistuu ja on suotavaakin paranemisen kannalta. Itselläni sairaslomaviikko on ollut kivuton eiliseen asti, jolloin 6vrk leikkauksesta jalkaa alkoi särkeä. Mutta siitäkin sairaalassa varoiteltiin, että on normaalia että toisella viikolla, kun palaat töihin, saattaa särkeä. Kudokset alkavat huomata, että leikattu on. Itse oli eilen haravointihommissa ja särky alkoi sen jälkeen.
Mutta kaikki hyvin ja ylihuomenna palaan töihin.
Ai niin, en oikeastaan kuulu enää tänne vauva-sivustolle, sillä ikää jo 45, mutta itsellänikin leikkaus oli ensimmäinen ja ajattelin oman kokemukseni antavan mahdolisesti jollekin vastauksia. Tsemppiä kaikille!
Kattavasta selvityksestä! Olen antanut jo esitiedot sairaalaan ja nyt odottelen aikaa lääkärille. Siitä sitten leikkausaika tulee varmaan ensi kevääksi. Suurinpiirtein noin minullakin tulee varmaan operaatio menemään. Kuinka paljon sait siis sairaslomaa? 2 vk? Minulla työ, jossa seisotaan 8-10 h/pv, ja mietin, että riittääkö 2 vk?
Ihmetyttää tuo, että ei saa yksin mennä kotiin. Olin kohtuleikkauksessa, ja ajelin seuraavana päivänä itse autolla kotiin, vaikka mut oli siis nukutettu. Ei kukaan kieltänyt eikä kysynyt saattajaa.
Voiko olla totta ettei päiväkirugisesta laserleikkauksesta saa saikkua lainkaan (poislukien leikkauspäivä)? Näin työkaveri väitti ja tuli pokkana töihin, kun me muut jo oltiin varauduttu varasuunnitelmin, kun oltiin ihan varmoja ettei tule. Kipuja kuitenkin on.
Millaiset suonikohjut pitää olla, että pääsee julkiselle puolelle? Minulla polvitaipeessa iso patti, joka näkyy ja tuntuu ja sääressä alempana suonet pullottavat. Öisin vaikea nukkua kyljellään, kun jalat päällekkäin paha asento ja muut asennot taas rasittavat kipeää selkää:(
Numero 19, minulla sanasta sanaan aivan sama kokemus 3 vk sitten. Kaikki hinnat ja odotusajat aivan samat, kipu tuntui mullakin 6 pv operaariosta ekan kerran, Buranaa nassuun. 2-3 pv saikkua normaali-ihmiselle, lentsikkaan ei saa mennä ei matkustajana eikä työtätekevänä eli silloin 2 vk saikkua. Hyvin on parantunut, toki vielä kirjavanvärinen.
Olin itse laserleikkauksessa julkisella puolella. Hoito oli erinomaista, koko ajan pidettiin hyvää huolta. Operaatio tehtiin klo 10.30 ja mies haki kotiin vähän ennen klo 14. Toisesta jalasta laseroitiin pitkä sisäsyrjän suoni ja sen kiharat sivuhaarat poistettiin. Sain alkuun rauhoittavaa ja kipulääkettä suoneen. Itse operaatio tehtiin paikallispuudutuksessa ja puudutuspiikkien laittaminen oli operaation kivulian kohta. Lasertoimenpide ei tuntunut, en tietäisi että sitä olisi edes tehty ellei jossakin vaiheessa hoitaja olisi laittanut päähäni tummat lasit.Lääkärin kiskoessa (kiskoi kyllä voimalla) kiharoita haarasuonia pois en tuntenut kipua vaan pelkkää kiskomista. Lääkäri sanoi ennen tätä että jos sattuu laitetaan lisää puudutetta, mutta ei sattunut.
Makoilin heräämössä muutaman tunnin ja nälkäisenä söin hoitajan tuoman aterian. Kotimatkalla kävimme mieheni kanssa kaupassa, olo oli ihan ok, ehkä pienoinen jännitys vieläkin kuitenkin päällä koska jännitin operaatiota etukäteen suunnattomasti.
Seuraavana aamuna otin tukisidoksen pois ja sen alta paljastui 13 kpl haavateippejä joiden alla reikä ja lisäksi neulanpistoja yläreiteen asti. Arvelisin että varsinainen laserointi on tehty vain yhdestä reiästä ja lopuista rei`istä on ehkä poistettu niitä pienempiä viallisia suonia. Muut neulanjäljet puudutuspiikkien jälkiä. Mustelmia ja lievää aristusta. Kävin suihkussa ja laitoin reisimallisen tukisukan jalkaan, hankittu ennen leikkausta mittojen mukaan 125 euroa/pari. Tukisukan laitto vaatii hieman punnerrusta mutta menee kyllä. Ja se tuntuu jalassa hyvältä ja tukevalta.Mahdollisiin kipuihin sain Burana 600 mg. Operaatio tehtiin perjantaina ja sairaslomaa sain seuraavan viikon. Nyt vaan toivutaan, kävelyä kunnon mukaan mahdollisimman paljon ja välillä pidän jalkoja kohoasennossa, pyrin välttämään pitkiä istumisia.
Hei, te ketkä kävitte suonikohjujen laseroinnissa ja aikaa on nyt jo vierähtänyt eteen päin niin oletteko tyytyväisiä lopputulokseen? Jäikö mitään isoja jälkiä tai ihomuutoksia? Tai muuta mainittavaa? Itse olen menossa viikon päästä ja jännittää todella paljon..
oletko menossa julkiselle vai yksityiselle puolelle? kuinka paljon maksaa?
Reisien sisäsivujen isot laskimot, Safena magnat, "poltettiin" umpeen. Katetri laitettiin reisilaskimoon polvitaipeen kohdalta pienestä
pitkästä vististä katosi suurin osa:/
julkinen vai yksityinen? Miten pääsitte jonoon?
T. Pahevista kohjuista kärsivä
kiitos myös minulta asiallisesta selostuksesta. Itse olen menossa huomenna julkisella puolella suonikohjuleikkaukseen ja hiukkasen jänskättää...