Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla oli/on paljon opintolainaa

Vierailija
02.01.2012 |

paljonko lainaa oli valmistuttuanne, miten suurissa erissä maksoitte, kuinka kauan meni ja mikä koulutus?

minulla lainaa 14 000, kasvatustieteiden maisteri (ei ope). Lainaa kertynyt lukiosta asti, koska vanhemmat eivät antaneet ikinä rahaa. päinvastoin, jouduin antamaan usein rahaa sairaalle äidilleni. Töitä on tiedossa onneksi minulla, palkka n. 2700 - ja siitä ylöspäin

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lainaa oli noin 9000 euroa (opiskelin kaksi tutkintoa), aloin maksaa lainaa pois etuajassa, jo opintojen loppuvaiheessa, kun olin täyspäiväisesti töissä. Erä oli 150 euroa/kk ja aikaa meni... en muista, mutta jokunen vuosi sitä tuli makseltua. Koulutukseltani olen DI.

Vierailija
2/15 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä polvea, joka aikanaan otti opintolainaa ilman muuta. Opintoni sijoittuivat 80-luvun lopulle ja 90-luvun alkuun ja käsitti vuoden ammattikoulua, kaksi vuotta lukiota ja maisterintutkinnon yliopistossa. Lainoja oli kaikkineen aika... paljon. Euromääräisesti enimmillään reilustin yli 10 000. Olen ollut valmistumisen jälkeen usein työttömänä, joten olen maksellut lainoja minimivauhdilla. Jäljellä on noin 1500 euroa maksettavaa. Maksuvauhti on noin satanen kuukaudessa tällä hetkellä, joten loppu häämöttää kaikkien näiden vuosien jälkeen.

Kannattiko? Kyllä ja ei. Kovimmillaan lainan tarve oli 90-luvun lamavuosina. Äitini ei ole varakas, isäni teki konkurssin, ja kovalla hakemisella olisin saanut jopa yhden kerran työtä noina vuosina: päiväksi kauppaan tekemään inventaariota. Heh. Sittemmin tilanne helpottui ja tein opintojen ohella opetustyötä. Ihan kaikkea lainaa en siis nostanut, jonka valtio olisi taannut. En ole vinttikamariltani ihan normaali, joten opiskeluaikana laina helpotti kovastikin. Maksaminen on nyt ollut jonkinlainen taakka, mutta eipä se ansiotyön aikana paljon ole vaivannut. Moni varmasti haaskaa autoiluun tai ylenpalttiseen juhlimiseen suuremman rahan kuin mitä minulta on kulunut lainan hoitoon. Ja lainalla sain opiskella rauhassa, joten ehkä päädyn siihen tulokseen, että sen otto kannatti... kunhan nyt ei viime metreillä tule takaisinmaksun kanssa ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 18 000 euroa. Opintotuki oli tuolloin opintolainapainotteinen ja lisäksi haahuilin pari vuotta ennen yliopistoon menoa. Siellä nostin lainaa maksimimäärän.

Maksoin lainaa takaisin yhteensä 14 vuotta, aloitin jo ennen valmistumista ja työnsaantia. Pari vuotta sitten sain kaiken maksettua. En muista enää erien suuruutta... kokonaissumma pieneni sitä mukaa kun koron osuus pieneni.

Olen FM.

Vierailija
4/15 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin kymppitonnin paikkeilla, vähän alle ehkä.

Pankki/kela ehdotti alunperin jotain sellaista maksuaikataulua, jossa olisi maksettu noin 2500e kerralla puolen vuoden välein. Maksuaika olsi ollut jonkun viisi-kuusi vuotta. MÄ kuitenkin laskin, että ei mulla ole päälle kahta tuhatta euroa puolen vuoden välein, mutta sen sijaan mulla voisi olla viitisen sataa kuussa. KOska itse asiassa tämä oli nopeampi maksuaikataulu kuin ehdotettu, pankki suostui siihen. lystiin kului siis vähä nvajaa kolme vuotta.

Vierailija
5/15 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin kymppitonnin paikkeilla, vähän alle ehkä.

Pankki/kela ehdotti alunperin jotain sellaista maksuaikataulua, jossa olisi maksettu noin 2500e kerralla puolen vuoden välein. Maksuaika olsi ollut jonkun viisi-kuusi vuotta. MÄ kuitenkin laskin, että ei mulla ole päälle kahta tuhatta euroa puolen vuoden välein, mutta sen sijaan mulla voisi olla viitisen sataa kuussa. KOska itse asiassa tämä oli nopeampi maksuaikataulu kuin ehdotettu, pankki suostui siihen. lystiin kului siis vähä nvajaa kolme vuotta.

Lainan maksuaikoihin olin FM.

Vierailija
6/15 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en väärin muista, niin yhteensä 30 000 markkaa. Maksoin sitten 6 000 markaa per vuosi sitä pois, sisältäen korot. Olisiko sitten mennyt takaisin maksuun tuo 5 vuotta.

Vierailija
7/15 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi lainanmaksu viime huhtikuusta. lainaa oli tuohon mennessä otettuna n.11 000 euroa. en myöskään saanut opintoaikoina apuja ja vaihdoin vielä opiskelualaa, joten opinnot ovat vielä kesken, mutta lapsia siis kaksi alle kouluikäistä ja kolmas tulossa. nettotulot itsellänni noin 1200-1600 kuussa. otin itse pankkiin yhteyttä tuolloin kun halusin opintolainaa alkaa jo ajoissa maksamaan ja rahaa näytti jäävän joka kuussa vähän säästöön, vaikka en ole vielä valmistunut olen työelämässä (satunnaisia töitä).

sovin pankin kanssa maksavani 200e/kk ja vajaa 30e/kk korkoja. ehdotin tätä summaa itse ja pankille se sopi, koska maksuaikaa reilusti jäljellä. tuon maksuohjelman mukaan viimeiset erät maksaisin vuonna 2016. 200e kuussa tuntui sopivalta ja rahaa jäi silti mukavasti elämään. Nyt kuitenkin olen innostunut säästämään ja mies kannustanut tässä maksamalla enemmän yhteisiä kuluja, olen saanut maksettua jo 6000e yhteensä lainaa pois tuosta huhtikuusta. joten vielä vajaa 5000e jäljellä, josta yritän päästä mahdollisimman äkkiä eroon(mieluiten tämän vuoden aikana). muita lainoja meillä ei ole, mutta tarkoitus säästää asuntoa varten on ja ottaa asuntolainaa. minusta helposti käynnyt opintolainan takaisinmaksu ei ole tarvinnut juuri pihistellä, suunitellut olen kyllä joka kuu mihin käytän rahaa ja reisuunkin ollaan silti päästy kolmannen kerran jo tänä vuonna. kannattaa siten sopia toi kk erä kohtuulliseksi jos mahdollista niin jää rahaa elämiseen ja pahanpäivänvaralle jos yllättävää kulua syntyy tai sitten jää säästöön ja voit lyhentää ekstraa. tuntuu tosi hyvältä päästä lainasta eroon se ahdistanut tätä ennen monta vuotta

Vierailija
8/15 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko lainaa oli valmistuttuanne, miten suurissa erissä maksoitte, kuinka kauan meni ja mikä koulutus?

minulla lainaa 14 000, kasvatustieteiden maisteri (ei ope). Lainaa kertynyt lukiosta asti, koska vanhemmat eivät antaneet ikinä rahaa. päinvastoin, jouduin antamaan usein rahaa sairaalle äidilleni. Töitä on tiedossa onneksi minulla, palkka n. 2700 - ja siitä ylöspäin

Vierailija
9/15 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin yliopisto-opinnot v. 1979 ja valmistuin FK:ksi 85. Pari ensimmäistä erää sain maksettua töissä ollessani, mutta viimeiset 10 vuotta maksoin lainaa takaisin äitiyspäivärahoista ja kotihoidontuesta.

Vierailija
10/15 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin maksamatta, koska töitä ei löytynyt. Lainaa edelleen 7200€ maksan kelalle takaisin korottomana 20€ kuukaudessa ja luultavasti pääsen eläkkeelle parin vuoden sisällä ja lainasumma nollaantuu. PM

Vierailija
11/15 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muita vaihtoehtoja minulla olisi ollut? Minun täytyi muuttaa pois kotoa 16 vuotiaana. Painotan vielä, en ole saanut YHTÄÄN rahaa vanhemmiltani enkä keltään muultakaan ihmiseltä. Olen kustantanut opintolainalla välttämätöntä elämistä. En olisi ikinä valmistunut saatika päässyt yliopistoon opiskelemaan jos en olisi ottanut lainaa. Hieman aikaisemmin olisin kyllä voinut alkaa maksamaan sitä takaisin, kun pääsin opintojen loppuvaiheessa työhön, mutta toisaalta, sitten minulla ei olisi ollut vara matkustaa (kiersin maailmaa rinkkaselässä parina kesänä). Tätä en voi enää nykyään tehdä koska minulla on pieniä lapsia. En kadu lainanottoa, mietin vain kuinka pian se kannattaa maksaa pois.

Parempi velkainen ja valmistunut, kuin velaton ja vailla tulevaisuutta.

Vierailija
12/15 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin ehdotettiin kaksi kertaa vuodessa maksua, miksi muuten? Mä maksoin nykyrahassa ehkä noin 150 euroa kuussa muutaman vuoden. Kun myin ekan asuntoni parin vuoden asumisen jälkeen niin kuittasin loput myyntivoitoilla ja niistä jäi vielä hyvin omarahoitusta seuraavaan asuntoon.

Vierailija
13/15 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen 2½ vuotta oli aikaa maksaa ja sen tein.

Vierailija
14/15 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähemmän kuluja jos voi maksaa lainaa könttäsummina pois.

Vierailija
15/15 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin maksaa poisa jo opintojen aikana. Kesälomapalkoista maksoin aina suuremman köntän kerralla (useita tonneja yhteensä). Kun tein osaaikatöitä gradua tehdessä makselin muistaakseni aika vaatimattomasti (n50-100e/kk.) valmistumisen jälkeen oli puoli vuotta työttömänä ja makselin samaa tahtia.

Kun pääsin syksyllä töihin oli veroprosentti niin pieni että käteen tuli paljon ja maksoin loput pois 1000+ e/kk. Halusin lainan nopeasti pois ja jatkoin eloa opiskelija budjetilla kunnes sain kaiken maksettua.

Asuin tällöin mieheni omistamssa asunnossa ja osallistuin asumiskustannuksiin vain yhtiövastikkeella ja ruokakuluilla joten menot pysyivät kohtuullisina.