Eiköhän taas opeteta toisillemme vähän oikeinkirjoitusta!
Kommentit (12)
Aistiverbien kanssa: -lta/-ltä
Maistua mansikaLTA.
Näyttää hyväLTÄ.
Tuntua kurjaLTA.
Kuulostaa kivaLTA. jne.
antaa molemmat vaihtoehdot.
ompa
niimpä
empä
ja kaikki tuollaiset sanat joissa jostain syystä N korvattu M kirjaimella...
en itsekään kyllä osaa kaikkia yhdyssanoja yms mutta noi nyt vaan sattuu ärsyttämään. =D
ompa
niimpä
empäja kaikki tuollaiset sanat joissa jostain syystä N korvattu M kirjaimella...
en itsekään kyllä osaa kaikkia yhdyssanoja yms mutta noi nyt vaan sattuu ärsyttämään. =D
tullut ajatelleeksi, että "n-kirjaimen korvaaminen m-kirjaimella" voisi johtua ihan siitä, että puheessa p:tä ei koskaan edellä n?
Kysäisepä Kielitoimistolta, että kumpi se oikea muoto.
käsittäkseni tässä ketjussa ei ollut tarkoitus miettiä miksi joku kirjoittaa jotain väärin vaan opettaa mikä on oikein ja mikä väärin, siis sanat tässä tapauksessa on:
onpa
niinpä
enpä
se, että ihmiset käyttävät pisteitä liikaa ja sitten perustellaan että "No kun mä kuvasin mun tajunnanvirtaa......". Jos sitä lausetta ei osata päättää kunnolla, niin sitten jätetään se lause kirjoittamatta.
Myös muiden merkkien liikakäyttö ärsyttää. Tuntuu kuin lukisi 13-vuotiaiden kirjoittamia viestejä.
Ah. Ja nyt tuli mieleen tuo ihana tapa korvata -ks kirjaimella x. Onneksi tuohon ei enää kovin usein törmää.
Myös se, että pilkkuja ei osata käyttää, on todella ärsyttävää. Itse tosin syyllistyn usein ylipilkuttamiseen. =D
Mielestäni oikeinkirjoitukseen liittyy myös tekstin jäsennys ja kappale jako. On rasittavaa lukea ja yrittää ymmärtää kirjoitusta joka on nakutettu yhteen kappaleeseen.
Yleensä noita tekstejä vielä riivaa se, että välimerkkejä tai pisteitä ei käytetä oikein.
Monihan on vielä sitä mieltä, että nettikirjoittelussa ei tarvitse osata oikeinkirjoitusta, isoja kirjaimia tai välimerkkien käyttöä.
Moni kyllä tuntuu olevan myös sitä mieltä ettei nettikirjoittelussa tarvitse osata alkeellisiakaan käyttäytymissääntöjä.
P.s. Myös murteella kirjoittaminen saa minut repimään hiuksiani. =)
aika lailla, siellä täällä, aika tavalla,
kaiken kaikkiaan, sikin sokin, aivan kuin,
kaikin puolin, silloin tällöin, ajan mittaan,
kautta rantain, sillä lailla, ajan tasalla,
kerta kaikkiaan, sillä tapaa, alla mainittu,
kiikun kaakun, sillä tavoin, alun alkaen,
kipin kapin, sillä välin, alun perin, koko lailla,
silmällä pitäen, ani harvoin, käden käänteessä,
sinne tänne, ani varhain, loppujen lopuksi,
sitten kun, arvossa pidetty, lukuun ottamatta,
sitä vastoin, edellä mainittu, läsnä ollessa,
suin päin, edeltä käsin, mielin kielin, suuna päänä, ehdoin tahdoin, mielin määrin, suoraa päätä, ennen aikaan, minkä takia, suurin piirtein,
ennen kaikkea, minkä tähden, tavan takaa,
ennen kuin, minkä vuoksi, toden teolla, ennen muinoin, mitä varten, toissa päivänä, ennen pitkää
mukaan luettuna, toissa vuonna, ennen vanhaan,
mukaan lukien, totta kai, ensi alkuun, mukkelis makkelis, tuiki tavallinen, ensi kädessä, mullin mallin, tuiki tärkeä, ensi sijassa...
Ääh.. ei jaksa ;D
nelonen: Kysäisepä Kielitoimistolta, että kumpi se oikea muoto.
osaan ihan itse käyttää kieltä ilman Kielitoimistoa. Jos Kielitoimisto nyt suosittelisi jompaakumpaa, se olisi mun mielestä lähinnä hölmöä, koska yleiskieli ei kaipaa tuommoisia knoppeja - molempia sijamuotoja käyttäen kun tulee ymmärretyksi.
Kurkkasin muuten Itkosen oppaasta (Maamiehen uudistama laitos), ja siinä ei suositeltu kumpaakaan muotoa toisen ohi.
se, että ihmiset käyttävät pisteitä liikaa ja sitten perustellaan että "No kun mä kuvasin mun tajunnanvirtaa......". Jos sitä lausetta ei osata päättää kunnolla, niin sitten jätetään se lause kirjoittamatta.
Myös muiden merkkien liikakäyttö ärsyttää. Tuntuu kuin lukisi 13-vuotiaiden kirjoittamia viestejä.Ah. Ja nyt tuli mieleen tuo ihana tapa korvata -ks kirjaimella x. Onneksi tuohon ei enää kovin usein törmää.
Myös se, että pilkkuja ei osata käyttää, on todella ärsyttävää. Itse tosin syyllistyn usein ylipilkuttamiseen. =D
Mielestäni oikeinkirjoitukseen liittyy myös tekstin jäsennys ja kappale jako. On rasittavaa lukea ja yrittää ymmärtää kirjoitusta joka on nakutettu yhteen kappaleeseen.
Yleensä noita tekstejä vielä riivaa se, että välimerkkejä tai pisteitä ei käytetä oikein.Monihan on vielä sitä mieltä, että nettikirjoittelussa ei tarvitse osata oikeinkirjoitusta, isoja kirjaimia tai välimerkkien käyttöä.
Moni kyllä tuntuu olevan myös sitä mieltä ettei nettikirjoittelussa tarvitse osata alkeellisiakaan käyttäytymissääntöjä.P.s. Myös murteella kirjoittaminen saa minut repimään hiuksiani. =)
suomen kielen ammattilaisena rasittaa tuollainen kielifasismi huomattavasti enemmän kuin kömpelö kieli. Muuten, olen työskennellyt paljon kielenkorjaajana ja pidän paljon kökömpänä yli- kuin alipilkutusta.
Myös muiden merkkien liikakäyttö ärsyttää. Tuntuu kuin lukisi 13-vuotiaiden kirjoittamia viestejä.Ah. Ja nyt tuli mieleen tuo ihana tapa korvata -ks kirjaimella x. Onneksi tuohon ei enää kovin usein törmää.
Yleensä noita tekstejä vielä riivaa se, että välimerkkejä tai pisteitä ei käytetä oikein.Monihan on vielä sitä mieltä, että nettikirjoittelussa ei tarvitse osata oikeinkirjoitusta, isoja kirjaimia tai välimerkkien käyttöä.
Moni kyllä tuntuu olevan myös sitä mieltä ettei nettikirjoittelussa tarvitse osata alkeellisiakaan käyttäytymissääntöjä.P.s. Myös murteella kirjoittaminen saa minut repimään hiuksiani. =)
tässä nyt tarkoitus laittaa malliesimerkki 13-vuotiaan viestistä, ylipilkuttamisineen ja pisteineen? Sekä kappale_jakojen puuttumisineen. Ah.
Ja "3-vuotias", mutta "3 vuotta" (ei 3-vuotta eikä myöskään 3vuotta).
Enää, ei enään.
Huono olo, ei huonoolo tai huono-olo.
ennen kuin
ikään kuin
melkein kuin = kuin-sana _aina_ erikseen
Aistiverbien kanssa: -lta/-ltä
Maistua mansikaLTA.
Näyttää hyväLTÄ.
Tuntua kurjaLTA.
Kuulostaa kivaLTA. jne.