Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako alakoulun vanhempainyhdistykseen liittyä? Haluan vaikuttaa asioihin, en leipoa pullaa

Vierailija
02.01.2012 |

Eli kiinnostaa tietää, mitä lapseni koulussa tapahtuu, kehittää käytäntöjä yhdessä koulun kanssa jne. vaikuttaminen. Sen sijaan mitkään pullatalkoot eivät juuri kiinnosta, vaikka ymmärrän että varainkeruu erilaisiin tapahtumiin on joskus välttämätöntä sekin, mutta en haluaisi että se on pääsääntöinen tapa toimia. Kokemuksia? Kannattaako ajan uhraus vs. asioihin vaikuttaminen?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro esimerkkejä.

Vierailija
2/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en jaksa sitä tanttara-seuraa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mielelläni mukana esim. työryhmissä kehittämässä näitä käytännön tasolla, kiusaamisen vastaisissa työryhmissä mukana vanhempien edustajana jne. Kaikessa, missä tarvitaan vanhempien ääntä organisaation koneistoa pehmentämään. Olen itse töissä eräässä organisaatiossa, ja huomaan itse työssäni, kuinka nopeasti ihminen alkaa olla "ainesta", osa systeemin rattaita, tilastoja, numeroita. Uskon että etenkin alakoulussa se yksikin vanhempi joka ei ole työroolissa mukana kokouksissa toisi lisää inhimillisyyttä päätöstentekoon. En vaan tiedä, onko vanhempainyhdistyksellä mitään realistisia mahdollisuuksia vaikuttaa mihinkään, vai päivystääkö ne pullavuorossa vaan.

Kerro esimerkkejä.

Vierailija
4/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsitellä, jos paikalla on ulkopuolisia (joita vanhemmat ovat)?

Olisin mielelläni mukana esim. työryhmissä kehittämässä näitä käytännön tasolla, kiusaamisen vastaisissa työryhmissä mukana vanhempien edustajana jne. Kaikessa, missä tarvitaan vanhempien ääntä organisaation koneistoa pehmentämään. Olen itse töissä eräässä organisaatiossa, ja huomaan itse työssäni, kuinka nopeasti ihminen alkaa olla "ainesta", osa systeemin rattaita, tilastoja, numeroita. Uskon että etenkin alakoulussa se yksikin vanhempi joka ei ole työroolissa mukana kokouksissa toisi lisää inhimillisyyttä päätöstentekoon. En vaan tiedä, onko vanhempainyhdistyksellä mitään realistisia mahdollisuuksia vaikuttaa mihinkään, vai päivystääkö ne pullavuorossa vaan.

Kerro esimerkkejä.

Vierailija
5/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pystyykö siellä vaikuttamaan mihinkään vai onko mahdotonta juuri tuosta syystä että koulu pitää ovet tiukasti kiinni vanhemmilta valmistelevistakin kokouksista? Tiettykään Virtasen Maijan kiusaamistapaukseen minulla ei olisi osaa eikä arpaa, mutta yleiseen valmistelevaan kokoukseen koulun käytännöistä kiusaamistapauksissa osallistuisin mielelläni.

ap

käsitellä, jos paikalla on ulkopuolisia (joita vanhemmat ovat)?

Kerro esimerkkejä.

Vierailija
6/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko olla päättämässä, miten opettajat tekevät työnsä?

Vierailija
7/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan viikko- tai kuukausikokouksia, joissa käsitellään ajankohtaisia asioita. Ainakin meillä ovi vedetään tiukasti kiinni, jotta kukaan käytävällä kulkeva ei kuule kokouksen asioita. Kyse on oppilaiden ja opettajienkin oikeusturvasta. -ope

Vierailija
8/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa joskus Wilmaa yms on pidetty utopistisena ajatuksena, nyt se on arkea. Kehitys kehittyy ja koulunkin on avattava ovet ulkomaailmalle.

Haluatko olla päättämässä, miten opettajat tekevät työnsä?

Vierailija
9/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä asioissa teidän koulussa vanhempainyhdistyksen edustaja tai edes heidän terveisensä ovat olleet esillä missään? Onko heillä mitään roolia missään?

ap

vaan viikko- tai kuukausikokouksia, joissa käsitellään ajankohtaisia asioita. Ainakin meillä ovi vedetään tiukasti kiinni, jotta kukaan käytävällä kulkeva ei kuule kokouksen asioita. Kyse on oppilaiden ja opettajienkin oikeusturvasta. -ope

Vierailija
10/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättää sen käytöstä ja järjestää oppilaitten ja vanhempien yhteisiä juhlia. -ope

Vierailija
11/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo niin ei ole tavoitteeni. Täytyypä ottaa selvää, olisiko jotain konkretiaakin tarjolla meidän lähikoulussa.

ap

päättää sen käytöstä ja järjestää oppilaitten ja vanhempien yhteisiä juhlia. -ope

Vierailija
12/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulun vanhempia ei kiinnosta toimia vanhempainyhdistyksessä. Meillä on pieni vakioporukka, joka sitten vetää tätä toimintaa vuodesta toiseen. Me viemme eteenpäin asioita, joita vanhemmat haluavat. Usein asiat koskevat jotain ongelmaa, jota vanhempi ei ole itse saanut ratkaistua koulun kanssa. Mutta näitä ei tule usein eteen. Toimimme myös koulun johtokunnassa, joten sitä kauttakin pääsemme vaikuttamaan.

Kyllä aina kannattaa liittyä vahempianyhdistykseen, ja hallitukseen juurikin. Siellä pääsee itse kehittämään toimintaa haluamaansa suuntaan.

Onkohan tää pullatantta-imago kovasti vielä voimissaan kaikkialla?

Vierailija
13/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullatantta-imago on aika vahva, ja tuntuu että moni opettakaan ei oikein tiedä mitä ne siellä yhdistyksessä tekee.

Kuinka paljon sulla menee aikaa yhdistyksessä toimimiseen? Oletko kokenut kuormittavana?

Onko vielä lisää kokemuksia?

ap

Meidän koulun vanhempia ei kiinnosta toimia vanhempainyhdistyksessä. Meillä on pieni vakioporukka, joka sitten vetää tätä toimintaa vuodesta toiseen. Me viemme eteenpäin asioita, joita vanhemmat haluavat. Usein asiat koskevat jotain ongelmaa, jota vanhempi ei ole itse saanut ratkaistua koulun kanssa. Mutta näitä ei tule usein eteen. Toimimme myös koulun johtokunnassa, joten sitä kauttakin pääsemme vaikuttamaan. Kyllä aina kannattaa liittyä vahempianyhdistykseen, ja hallitukseen juurikin. Siellä pääsee itse kehittämään toimintaa haluamaansa suuntaan. Onkohan tää pullatantta-imago kovasti vielä voimissaan kaikkialla?

Vierailija
14/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En leivo pullaa enkä kai ole tanttakaan.

Koti- ja kouluyhdistys järkkää koululle erilaisia tapahtumia ja sitä kautta kerää taas varoja kaikenlaisen kivan järjestämiseen ja hankkimiseen.

Lisäksi palkitsemme vuosittain kaksi oppilasta stipendillä.

Koulun sääntöihin, kiusaamisiin, yksittäisten oppilaiden tapauksiin tms. emme puutu.

Sitä varten on koulun johtokunta.

Vierailija
15/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei tajuaisi inhimillisyydestä. Meillä ainakin melkein kaikilla opeilla on joko lapset tai lapsenlapset kouluiässä, joten näkökulmia riittää, kun asioita mietitään. Ja voidaan paljonkin vertailla, koska eri paikkakunnilla toimitaan eri tavalla ja sitten yritetään kehittää juuri niitä kuulemiamme hyviä käytäntöjä jne.

Vanhempainyhdistyskin meillä on, mutta se tapaa jostain syystä vain rehtoria, ei koskaan opeja, joten siinä mielessä ei kauhean aktiivista vuorovaikutusta ole. Vanhempainyhdistys järjestää tempauksia ja kirjoittaa kannanottoja ja yrittää kuntatasolla vaikuttaa, liikennejärjestelyt koulun alueella tuli ekana mieleen. Mutta ei siis mitään koulun päätöksenteon kanssa tekemistä, mutta kuitenkin tärkeiden asioiden parissa.

-Ope

Vierailija
16/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten tuo toinen vastaaja kertoi. Ulkopuolinen näkemys ei ole koskaan pahitteeksi.

Kovin erilaisia painotuksia tuntuu olevan eri yhdistyksillä. Tuo vapaa-ajan toimintojen painottaminen on minullakin ollut käsityksenä todellisen koulun asioiden kehittämisen sijaan.

ap

En leivo pullaa enkä kai ole tanttakaan. Koti- ja kouluyhdistys järkkää koululle erilaisia tapahtumia ja sitä kautta kerää taas varoja kaikenlaisen kivan järjestämiseen ja hankkimiseen. Lisäksi palkitsemme vuosittain kaksi oppilasta stipendillä. Koulun sääntöihin, kiusaamisiin, yksittäisten oppilaiden tapauksiin tms. emme puutu. Sitä varten on koulun johtokunta.

Vierailija
17/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on juuri tuo, että yhdistys kommunikoi vain rehtorien kanssa. Se olisi teilläkin parannusta vaativa asia - ota vaikka seuraavassa opekokouksessa esiin :)

Nuo mainitsemasi asiat, kuten liikennejärjestelyt yms. ovat kyllä hyviä, todellisen vaikuttamisen asioita.

Lähipiirissä on paljon opeja, ja osittain siksi tämä asia on ollut mielessäni. Mitä kauemmin koulumaailmassa on töissä sitä vaikeampi sen tietyn kuplan, miniyhteiskunnan ulkopuolelle on nähdä.

ap

joka ei tajuaisi inhimillisyydestä. Meillä ainakin melkein kaikilla opeilla on joko lapset tai lapsenlapset kouluiässä, joten näkökulmia riittää, kun asioita mietitään. Ja voidaan paljonkin vertailla, koska eri paikkakunnilla toimitaan eri tavalla ja sitten yritetään kehittää juuri niitä kuulemiamme hyviä käytäntöjä jne. Vanhempainyhdistyskin meillä on, mutta se tapaa jostain syystä vain rehtoria, ei koskaan opeja, joten siinä mielessä ei kauhean aktiivista vuorovaikutusta ole. Vanhempainyhdistys järjestää tempauksia ja kirjoittaa kannanottoja ja yrittää kuntatasolla vaikuttaa, liikennejärjestelyt koulun alueella tuli ekana mieleen. Mutta ei siis mitään koulun päätöksenteon kanssa tekemistä, mutta kuitenkin tärkeiden asioiden parissa. -Ope

Vierailija
18/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän saapuu vanhempainyhdistykseen pistääkseen koko koulun organisaation ja käytännöt säleiksi ja ilmoittautuu itse itsensä edustajaksi erilaisiin kokouksiin, joihin hän uskoo voivansa antaa merkittävän panoksen ihan vain vanhempana ja ihmisenä. Just. Ihmisyyden asiantuntija suorastaan. Millä perusteella opettajien yms ammatti-ihmisten pitäisi kuunnella sinua ap, mitkä ovat näyttösi?

Kuinkahan moni siellä vanhempainyhdistyksessä on asioista samaa mieltä kuin sinä ap, vai tosiaan itseäsikö niissä lukuisissa olettamissasi kokouksissa edustaisit?

Oletko katsellut paljon jenkkisarjoja viimeaikoina?

Vierailija
19/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ope pelästyi ettei koskaan mikään vaan koskaan muutu, kun aina on näin tehty ja käytäntö hyväksi havaittu ;) En viitsi cv:tänikään tähän näpytellä eikä minua välttämättä mihinkään valittaisikaan, mutta yhtä lailla olen kiinnostunut yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ja koska lapseni on pian alakouluiässä on luontevaa suunnata kiinnostus sinne. Ja vielä kertauksena, vanhempainyhdistyksestä oli kyse, ei mistään omasta edustuksestani - hupaisa ajatus sinulla tosiaan! :D Jo tässä ketjussa on tullut esiin että hyvin eri tavoin yhdistysten toiminta on organisoitu - osassa keskitytään perinteisiin vapaa-ajan toimintojen järjestämiseen, osassa on suuntauduttu enemmän koulun käytäntöjen kehittämiseen johtoryhmän tasolla.

Kyse oli siitä KANNATTAAKO vanhempainyhdistykseen liittyä, jos kiinnostuksen kohteena on jotain muuta kuin pullan leipominen oppilas-ope-pesisturnauksen järjestämiseen. Vastaus lienee että riippuu koulusta.

ap

Hän saapuu vanhempainyhdistykseen pistääkseen koko koulun organisaation ja käytännöt säleiksi ja ilmoittautuu itse itsensä edustajaksi erilaisiin kokouksiin, joihin hän uskoo voivansa antaa merkittävän panoksen ihan vain vanhempana ja ihmisenä. Just. Ihmisyyden asiantuntija suorastaan. Millä perusteella opettajien yms ammatti-ihmisten pitäisi kuunnella sinua ap, mitkä ovat näyttösi? Kuinkahan moni siellä vanhempainyhdistyksessä on asioista samaa mieltä kuin sinä ap, vai tosiaan itseäsikö niissä lukuisissa olettamissasi kokouksissa edustaisit? Oletko katsellut paljon jenkkisarjoja viimeaikoina?

Vierailija
20/47 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnitellaan jossain etäällä, kaukana oppilaista? Käytännöt muuttuvat vuosittain, usein kesken vuodenkin, koska oppilaskunta muuttuu. Samoja käytänteitä ei voi soveltaa jokaiseen ikäluokkaan. Vallitsevaa tilaa taas ei voi tuntea kukaan muu kuin opettajakunta. Opettajat ovat ihmisiä, ihan samalla panoksella kuin sinäkin. Miten sinä voisit tietää ja tuntea, kun et tiedä ja tunne?

Pelottava ajatus, että erimieliset vanhemmat tunkeutuisivat kouluun määräämään ja päättämään ja väistämättä riitelemään. Ymmärrät kai, että kun annat luvan itsellesi, annat luvan kaikille toisillekin vanhemmille, joita eivät sido viran velvoitteet, kuten opettajia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi