Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä on jumalan nimi?

Vierailija
02.01.2012 |

"Pyhitetty olkoon sinun NIMESI..."?!

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei tarkasti tiedä miten raamatulliset nimet lausutaan oikein. Nimet kirjoitettiin konsonanteilla ja vokaalit lisättiin lukiessa.

Juutalaiset itse lakkasivat lausumasta Jumalan nimeä kauan ennen kristillisyyttä eivätkä siksi tiedä oikeaa lausumistapaa. Miksi muuten Jeesus sanoi Johanneksen 17 luvussa tekevänsä isänsä nimen vastakin tunnetuksi?

Adonai = minun/meidän herramme. Löyhä päätelmä ottaa Adonaista vokaalit!!

Vierailija
22/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teologien heprean, ja siellä opettaja lausui JHWH:n jöhoovaa (ö= shewa). Harmittaa, etten kysynyt vokalisaatiosta mitään, mutta kun en ole teologi, ei tullut silloin mieleen.

Kukaan ei ole muuten ottanut tässä ketjussa esille sitä, että alkukielisessä VT:ssä jumalaan viitataan nimillä JHWH ja El (siis EL), sekä monikollisella sanalla Elohim (jumalat). Eikös tämä viittaa siihen, että varhaisjuutalaisuudessa on yhdistynyt kaksi eri palvontatraditiota, JHWH:n palvonta sekä Elin palvonta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ephraim Kalevi.

Vierailija
24/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on jumala. Jos ihminen olisi pisara ja meri universumi niin kaikki sitä ollaan samaa merta.

Vierailija
25/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kerrotaan ihan tavan raamatussa, ja monissa kristikunnan kirkon maalauksissakin

Vierailija
26/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttävät jumalan nimeä?

Miksi?

Vierailija
27/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi hän luovuttaa valtakuntansa isälleen tuhatvuotiskauden lopussa ja alistuu itsekin Hänen alaisuuteensa, jotta Jumala olisi kaikki jokaiselle? Lukekaapa 1. Korinttilaisille 15:20-28.

Täytyy sanoa, että Todistajat lukevat kyllä Raamattunsa tarkkaan eivätkä lähde puolustelemaan sillä uskomuksiaan vaan tutkivat huolellisesti Raamattua ja uskovat sen mitä Raamatussa on! Ja siellähän ei ole kolminaisuutta, kuolematonta sielua, joulua jne...

Vierailija
28/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apostolien teot 15:14. On oleva kansa joka kantaa Jumalan pyhää nimeä Jehova!

Vierailija
29/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Menisitte oikeesti kentälle tapaamaan niitä ihmisiä, tätä ette todellakaan voi raportoida!

Yleisesti vakiintunut käsitys JHWH:n lausumisesta on Jahve mutta Jehovan todistajat nyt ovat niin helvetin jääräpäisiä että pitää olla oma nimi ja kaikkee.

Vierailija
30/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUMALA = Juoma maittaa lauantaina. Simppeliä.

Vierailija
31/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palavassa pensaassa, hän ilmoittaa nimekseen "minä olen". Tämä on filosofisesti hämmästyttävän sofistikoitu ajatus muuten aika simppelissä Raamatussamme. Jumala on se mikä on, häntä ei nimillä tai muilla attribuuteilla parane pilata. Piste. Pahinta on tämä Jehovan todistajien ajattelu, joka lähentelee nimimagiaa. Mitä muuta nimi on kuin tapa yrittää jäsentää tai hallita jotain. Jumala ei ole ihmisen jäsenneltävissä tai hallittavissa. Suosittelen jehovan todistajille, että menevät kotiinsa kasvamaan.

Vierailija
32/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tutkijoiden tietoa ei todistajien. Todistajille on ihan sama kumpi se on Jahve vai Jehova. Fattar du? Muille uskoille se ei ole ihan sama, koska se olisi liian suuri myönnytys todistajille ja siksi pitää vängätä. Är saken klar?

Vierailija
33/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos eilisen dokumentin juttuja on uskominen. Tuliko se jimiltä vai neloselta se maailmanlopun ennustuksia-sarja, jossa oli raamatulliset enteet ilmestyskirjasta jne. Siinä Saatana saa ihmiset rukoilemaan häntä jumalanaan. Ja vain tosi-uskovaiset tunnistavat oikean jumalan. Ja siitä tulee pitkä sota, se alkaa tänä vuonna!!!

No joo, oikeasti, mielestäni tuo on hömppää, vaikka telkkarista tulikin ;)

Vierailija
34/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita linkki tähän tutkijoiden "tietoon". Miksipä Jehovan toditstajat sitten tuputtavat Jehova nimeä jos se on ihan sama onko nimi Jehova vai Jahve.

Vierailija
35/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tästä pääsee hyvin jäljille http://en.wikipedia.org/wiki/Tetragrammaton

Vierailija
36/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jehovan todistajat ovat tätä nimiasiaa korostaessaan iskeneet kätensä vähän kakkaan, kun just se on niin epäselvä juttu :)

Vierailija
37/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 Mooses. 3:15. Eiköhän Jumala itse päätä omasta nimestään. Todellakin kuten itse sanoit ---Jumala ei ole ihmisen jäsennettävissä--- voisitko siis antaa Raamatun tehdä se!!!

Mitä mieltä olet onko sillä oikeus tehdä se ottaen huomioon, että koko Raamattu on Jumalan henkeyttämä!

Vierailija
38/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäselvä juttu kolmiyhteisen jumalan kannattajille ei Raamatun opille:)

Vierailija
39/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 Mooses. 3:15. Eiköhän Jumala itse päätä omasta nimestään. Todellakin kuten itse sanoit ---Jumala ei ole ihmisen jäsennettävissä--- voisitko siis antaa Raamatun tehdä se!!! Mitä mieltä olet onko sillä oikeus tehdä se ottaen huomioon, että koko Raamattu on Jumalan henkeyttämä!

Vierailija
40/61 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nico-Petteri Taivaisen vaimon nimi on Unelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi