G: jos olet akateemisesti koulutettu, ovatko vanhempasikin?
Tämä kiinnostaa minua, koska itselläni on akateeminen koulutus, mutta vanhempani eivät ole edes ylioppilaita. Ovat kuitenkin aina kannustaneet kouluttautumaan. Heistä toinen sai keskikoulun käytyä, mutta toiselta jäi sekin kesken. Ovat kyllä kouluttautuneet ammatillisesti myöhemmin aikuisiällä.
Kommentit (56)
akateeminen. Isälläni on lukio käytynä ja äidillä kansakoulu. Äiti tosin perusti oman yrityksen 19v. ja on edelleen sillä tiellä. Sisaruksia minulla ei ole. Isovanhemmat olivat käsityöläisiä äidin puolelta ja isän puolelta äiti kotirouvana ja isä poliisi.
syntyneet 40-luvun alussa ja lopussa.
kUmmallakin taustalla kansakoulu, äidillä lisäksi emäntäkoulu tms. Olen sukumme ensimmäinen ylioppilas. Maisteriksi itseni lukenut 30 + vuotiaana. Lukion jälkeen kannustettiin hankkimaan "kunnon ammatti". Yliopistosta kuulemma valmistuu vain jotain filosofian maistereita (= ihan humpuukia, eikä sillä tutkinnolla löydy töitä). Olisimpa silloin tiennyt, että yliopistosta kyllä valmistuu ihan kunnialliseen ammttiin.
Itse on saatu valintamme tehdä mutta vanhempani ovat kyllä tyytyväisiä minun ja sisareni akateemiseen koulutukseen.
Vanhempani ovat tukeneet opintoja myös taloudellisesti huomattavalla panoksella (muun muassa ostivat opiskeluajaksi asunnot sekä minulle että siskolleni, eivät tosin näissä rahansa sinänsä hukkaan menneet että paremmalla hinnalla myivät kuin ostivat ja muutenkin rahoittivat opiskeluaikaa)
Äitini on käynyt ammattikoulun, isäni vain kansakoulun ja senkin osin supistettuna versiona
Isä suoritti ammattitutkinnon ja lukion aikuisena, äiti on käynyt vain kansakoulun ja oli pitkäaikaistyöttömänä 30 vuotta ennen eläkkeelle pääsyä. Äiti on monisairas, mutta ei päässyt eläkkeelle tai kuntoutukseen aiemmin.
Vanhempani ovat syntyneet 50-luvulla, minä 70-luvulla.
vaan silloisen opiston käyneitä, äiti yo, isä ei. Isovanhemmat lähes kouluttamattomia työläisiä, mutta kannustivat opiskeluun. Miehen vanhemmat taas ovat akateemisia. Ikää meillä n. 40v.
Vanhemmat ovat käyneet pelkän lyhennetyn kansakoulun (7 lk) ja sisaruksillani on ammattikoulutus (yhdellä jäi vielä kesken). Kotonani ei arvostettu koulutusta, mutta nyt kun olen akateeminen, vanhempani pitävät itseään fiksuina.
Vanhemmat akateemisia, molemmilla alempi korkeakoulututkinto eri aloilta tosin.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, veli ylioppilas.
äiti käynyt kansalaiskoulun, isä oppikoulun. Sen jälkeen lähtivät töihin jota kautta oppivat ammattinsa. Äiti on Kainuun syrjäkyliltä kotoisin, joten siellä ei aikanaan ollut kunnon mahdollisuuksia edes keskikoulun käymiseen. Isäni on etelän suurista kaupungeista, mutta ei ollut mitenkään lukumiehiä joten käytännön hommat yksinkertaisesti kiinnostivat enemmän. Kai heidät molemmat duunareiksi voisi laskea, äiti oli tosin pitkään kotiäitinä 70-luvulla.
Kumpikaan ei ole päässyt edes ylioppilaaksi, vaikka äiti on kyllä käynyt lukion. Äidin suvusta löytyy yksi maisteri ja yksi DI, molemmat 70-luvulla syntyneitä serkkujani. Isän puolella on tiukkaa duunerimeininkiä. Vanhempani ovat syntyneet ihan 60-luvun alussa.
Minä ja pikkusisko olemme molemmat yliopistolla, vaikkakin eri tiedekunnissa (lääkis ja oikis-humanistinen). Olemme puhuneet tästä aika lailla ja yhteinen kokemus on, että ainakin meidän 80-luvun loppupuolella syntyneiden suhteen korkeakouluopsikeiljoissa on korostuneet paljon korkeakoulutettujen tai muuten hyväosaisten jälkikasvua. Etenkin lääkiksessä ja oikiksessa tämä hyvän perheen lapset -ilmiö on todella korostunut. Tosin mekään tuskin olisimme ihan näin akateemisesti orientoituneita, jollei äiti olisi takonut pienestä pitäen sivistyksen arvoa päähän. Lukea piti ja on aina pitänyt ja isä oli aikanaan se herravihainen hahmo.
N25
Kumpikaan. Meille se oli jo Iso Juttu, että kirjoitin ylioppilaaksi Pitkästä duunari-suvusta tulen. Yksi ainoa serkuistani on myös akateeminen, muuten sisarukset ja serkut jatkaneet duunarilinjalla.
N33
Olen pienen suvun ainoa akateeminen
serkuista muutama on, mutta muut sukulaisetkaan eivät ole.
Äiti luki ylioppilaaksi ja merkonomiksi aikuisena töiden ohessa, isällä kansakoulutausta ja tehdastyössä oli suurimman osan elämäänsä. Minua on aina kannustettu opiskeluun ja painotettu sen tärkeyttä. Tosin ehkä eivät niinkään akateemiseen suuntaan kannustaneet, äiti ainakin toivoi minusta sairaanhoitajaa, akateeminen maailma ja alat on ehkä tuntuneet heistä liian vierailta ja kaukaisilta.
Luin joku aika sitten Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa - kirjan (Laura Kolbe ja Katriina Järvinen muistaakseni kirjoittaneet) ja siinä kerrottiin paljon vierauden tunteesta johon "luokkanousija" usein törmää - ei ole kotonaan duunareiden eikä korkeasti koulutettujen keskellä. Se selitti osaltaan omaa ulkopuolisuuden tunnetta ja tietynlaista sosiaalista kömpelyyttä. Huomasin myös ajatella sitä, että omat läheisimmät (="samalla aaltopituudella" olevat)ytävät on kaikki samassa tilanteessa: duunariperheiden akateemisesti koulutettuja lapsia.
Äiti luki ylioppilaaksi ja merkonomiksi aikuisena töiden ohessa, isällä kansakoulutausta ja tehdastyössä oli suurimman osan elämäänsä. Minua on aina kannustettu opiskeluun ja painotettu sen tärkeyttä. Tosin ehkä eivät niinkään akateemiseen suuntaan kannustaneet, äiti ainakin toivoi minusta sairaanhoitajaa, akateeminen maailma ja alat on ehkä tuntuneet heistä liian vierailta ja kaukaisilta.
Luin joku aika sitten Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa - kirjan (Laura Kolbe ja Katriina Järvinen muistaakseni kirjoittaneet) ja siinä kerrottiin paljon vierauden tunteesta johon "luokkanousija" usein törmää - ei ole kotonaan duunareiden eikä korkeasti koulutettujen keskellä. Se selitti osaltaan omaa ulkopuolisuuden tunnetta ja tietynlaista sosiaalista kömpelyyttä. Huomasin myös ajatella sitä, että omat läheisimmät (="samalla aaltopituudella" olevat)ytävät on kaikki samassa tilanteessa: duunariperheiden akateemisesti koulutettuja lapsia.
äiti on akateeminen, samoin hänen veljillään on osalla tohtoritasoinen, osalla opistotasoinen koulutus, kotitilalle jäänyt taas osaa hädintuskin kirjoittaa nimensä :D Isällä opistotasoinen koulutus ja sisaruksilla vaihtelevan tasoinen.
Isovanhemmista äidin vanhemmat oli kensakoulun käyneitä maanviljelijöitä. Isän vanhemmat opettaja-viljelijä -pariskunta.
Meistä lapsisita minä olen väitellyt ja töissä tutkijana , toinen veli autonasentaja ja kolmas ikuisuusopiskelija-humanisti.
Vanhempani eivät ole ylioppilaita. Äitini on perushoitaja ja isä kans ollut duunarihommissa, nykyään eläkkeellä. Onneksi ovat arvostaneet koulutusta ja kannustaneet! :)
ensimmäinen akateeminen. Toinen käynyt kansakoulun ja ammattikoulun, toinen oppikoulun. Eivät ole mitenkään erityisesti kannustaneet, rahallisesti avustaneet kyllä opinnoissa.