1v pojalla allergiaa?
Poikani on nyt 1v1kk ikäinen. Ollut aina rauhallinen ja helppo vauva hoitaa. Kun aloimme hiljalleen 9-10kk iässä siirtää häntä meidän muiden kanssa samalle ruoalle, muuttui kakka kuitenkin löysäksi. Välillä on ihan ripulia, mutta ei koskaan mitään kiinteän tapaistakaan. Ajattelin olevan ihan jotain tottumattomuutta, koska hän ei kuitenkaan itkeskele.
Nyt on alkanut saada ihottumaa jalkoihin ja naamaan lehahduksia. Tuosta 10kk ikäisestä on painokäyrä tippunut +17 hujakoilta -5 tienoille. Aika paljon, eikö? Jalkojen ihottumat eivät ole mitään kovin pahoja, välillä vähän verestää mutta yleensä vain sellaisia kuivia länttejä.
Epäilin maitotuotteita, koska siskollaan on maitoallergia. Sisko tosin synnytyslaitokselta asti itkuinen. Maito jätettiin pois, mutta ainakaan kakka ei parantunut, ihottumat yhä läsnä. poskien lehahdusläikät ovat kyllä poissa.
Maito on suorana juotuna aiheuttanut niitä läiskiä poskiin, ja poika ei suostu sitä juomaankaan. On siis rintamaidolla vielä ja ruokajuomana siskonsa riisimaito.
Olin yhteydessä neuvolaan, jossa käskivät ensin kokeilla olla ilman maitoa ja sitten palauttaa, ja jos tulee oireita niin yhteys heihin uudestaan. Siskolta kun aikanaan jätti maitoproteiinin pois oli vaikutus parempaan hyvin nopeasti nähtävissä, mutta pojalla niin ei ole käynyt.
Onko tämä siis nyt allergiaa? Onko aihetta mielestänne tutkia tarkemmin? Hän kuitenkin nukkuu hyvin, on pääosin reipas ja iloinen. Mutta kyllä aina vatsa kuralla. Siskonsa itki aina kuraista mahaansa, mutta poika ei, ehkä se on luonne-ero? Vai onko tämä jotain normaalivaihtelua?
kiitos jos sanotte jotain.
Kommentit (3)
mielestäni on kumma ettei neuvola puuttunut tuohon valtavaan painonlaskuun.
Ihan selkeästi tuo painonlasku ja kurakakka kertoo että nyt ei ihan kaikki imeydy ja siksi paino laskee.
Neuvolassa oli 1v tarkastuksessa sijainen, joka jotenkin kommentoi painoa "onhan se laskenut, mutta normaalin verran.." jäin itse asiaa miettimään vain. Voi tuo painonlasku mahtua normaalivaihteluunkin, mutta löysän ulosteen kanssa yhdistettynä epäilyttää.
Soitin meidän omalle terkalle, joka sanoi että on tosiaan laskenut rajusti.
Nyt luulen, että olen yhteydessä neuvolaan maanantaina, ja kerron maidon vaikutuksista ja muista ongelmista. En tiedä mistä lähtisin karsimaan ja millä menetelmällä.. Ehkä osaavat neuvolassa kertoa ohjeita vielä. Kuulostaako fiksulta?
ap
välittömästi johonkin ruoka-aineeseen. Todennäköisesti teidän tilanteessa on nyt niin että on maidon (jolle selkeästi oireilee) lisäksi jokin muu mikä oireita aiheuttaa.
Selkeästi itse ajattelisin niin että rajoittaisin ruokavaliota (esim maito, muna, kotimaiset viljat) ja palauttaisin noita yksi kerrallaan takaisin ruokavalioon jos oireet selkeästi vähenee jotta näkisin mikä oireet aiheuttaa.
Tsemppiä allergisten oireiluiden syyn metsästäminen on melkoista salapoliisityötä!
T:3v superallergikon ja 11v allergikon itsekin allerginen äiti