Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin eroon yösyötöistä?

11.11.2005 |

Mulla kaksospojat nyt 6,5 kk. Syntyivät tosin kuukautta aikaisemmin A- 2210g ja B-2350 g. Mutta edelleen molemmat pojat vetävät ruokaa ihan hirveesti. Siis aamulla velliä/puuroa klo 11 lounas kiinteää liha/kasvis klo 14 vellimaitoa klo 16 päivällinen klo 19 iltapuuro tai velli ja jo taas klo 22 pullo maitoa ja klo 01 pullo maitoa ja klo 03:30 pullo maitoa ja taas 05:30 pullo maitoa. Siis tuntuu että syöttän jatkuvasti. Hyvin kasvavat, mutta liikaa painoa ei ole ihan 0 käyrillä mennään. Siis onko mitään keinoa miten saan pojat nukkumaan yöt putkeen edes yhdellä syötöllä? Milloin helpottaa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä selviää jo yön syömättä, luulen että on jäänyt tavaksi vaan. Sopikaa joku viikko jolloin mies hoitaa yöt ja sinä päivät lapsia (tai toisinpäin) ja yöllä ei tipu maitoa vaikka huutaisi kuinka. Mielummin ehkä vielä kaksosetkin eri huoneisiin nukkumaan, etteivät herätä toisiaan. Päätätte jotkut kellonajat joiden välillä maitoa ei tipu, esim. ei ennen klo 6. Ja kun heräävät, rauhoittelette vaan sänkyyn. Yössä tai kahdessa tehoaa, joillain menee ehkä pidempäänkin...

Oma kokemukseni on esikoisesta, jolle tehtiin unikoulu 8kk:n iässä, samalla lopetin imetyksen. Voimakastahtoinen poika, mutta ekana yönä huusi muutaman kerran, tokana kerran ja siitä eteenpäin nukkui.

Omat kaksoset syntyivät 2kk etuajassa, a lopetti itse yösyönnin 3kk iässä ja b 4kk. Ei tarvetta unikoululle siis!

Vierailija
2/5 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä niin eri mieltä edellisen kanssa kuin olla vain voi... Kun aika on kypsä, jättäisin yösyötöt pois pikkuhiljaa, sillä jos vauva on syönyt tuommoisenkin määrän maitoa öisin, hänellä takuulla on NÄLKÄ yöllä! Tokihan sitä tottuu olemaan ilman maitoa kun aikansa huudattaa, mutta...

Jokainen toki tekee tyylillään, mutta minä kyllä näen yösyönnit ihan asiaankuuluvina vielä puolivuotiaalla. Vauva ei varmasti itse havannoi sillä tavoin onko pullo- vaiko rintalapsi ja rintalapselle nuo yösyötöt ovat erittäin tärkeä keino ylläpitää maidontuotantoa.

Meillä esikoinen jätt yösyötöt itse aikoinaan pois, kakkoselta jätin yötissin pikkuhiljaa 9-kuisena ja näitä kaksosvauvoja imetän myös öisin ainakin yhtä pitkään elleivät itse rintaa jätä, koska maitoa on riitettävä myös päivän tarpeiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo 13 kk ikäiset, kuukauden etuajassa syntyneet ja pienempi tankkaa edelleen kahdesti yössä. Itse en myöskään kannata yhtään noita unikoulujuttuja, meillä tuntuu että pääsee jopa helpommalla kun antaa nopsaan maidon ja poika nukahtaa heti sen päälle uudestaan. Jopa neuvolassa sanoivat että yösyönnit voi olla puolentoista vuoden ikään asti ihan normaali juttu ja niille voi oikeasti olla tarvetta, lapsen ravinnon säätely ei vielä toimi niin hyvin. Lisäksi pointti voi olla siinäkin, että lapsella voi olla myös " nestehukka" tai jano - meillä ainakin ollaan niin vilkkaassa touhussa koko ajan että päivällä juominen vähän unohtuu syöntien yhteydessä, keskittyminen kun ei oikein aina riitä. Itseäni on aikanaan kuulema saanut juotella 2-vuotiaaksi asti.

Ja vaikka olisi " opittukin juttu" , sen oppimisen takana on useiten se, että lapsi haluaa läheisyyttä ja varsinkin tässä iässä tarkistaa, että vanhemmat ovat tallella. Siihenkin tarpeeseen haluan mieluusti vastata. Toki ilmankin varmaan jo pärjäisi, sen uskon, mutta itse kannatan näitä hellämielisempiä vaihtoehtoja...

Vierailija
4/5 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saman ikäiset kaksoset, kuusi viikkoa etuajassa syntyneet. Viimeksi neuvolassa oli puhetta yösyömisestä ja neuvolantädin mielestä ovat vielä niin vauvoja, ettei yösyömistä tarvitsekaan lopettaa. Varsinkin, kun maitoa menee niin reilusti, että varmasti on nälkä. Olen aikonut herätä niin kauan syöttelemään, kuin suinkin haluavat, mutta sikäli tilanne on erilainen, että heräävät vain kerran yössä n. klo 5-6. Tai olisko toi sitten jo aamua.

Muutaman kerran ovat nukkuneet nyt viime päivinä putkeen puolikasiinkin asti. Luultavasti siksi, että lisättiin klo 18 puuro, kun ennen saivat vain maitoa. Tiedä sitten.

Kovasti paljon tsemppiä ja jaksamista

Enna

Vierailija
5/5 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään siis tällä hetkellä seuraavasti. N. klo 6 pullollinen maitoa, n. klo 8.30 aamupuuro hedelmäsoseella ja maidolla, klo 12 lihakasvissose + maitoa sen verran kuin menee, klo 15.30 kasvissose + hedelmäsosetta + maitoa sen verran kuin menee, klo 18 puuro + maitoa ja klo 20.30 maissivelli. Paljon ja usein siis syödään meilläkin. Sen verran kauan tuohon syömiseen menee, että tuntuu myös siltä, että aina saa olla syöttelemässä :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme