Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika 3,5 vuotias, koukussa tietokoneeseen!

Vierailija
30.12.2011 |

Eikä ole muuten mikään kiva juttu. Saa hirveitä raivareita jos ja kun en päästä häntä koneelle sillon kun haluaa. Haluaisi piirtää, pelata korttipelejä, kuunnella musiikkia jne. Poika käyttää hiirtä, käyttää konetta kuin isommat lapset, ihan hullua!!!!!!! Ja nyt alkoi muuten TAAS kiljumaan tuossa taustalla kun en päästä tähän koneelle. Heti aamusta aloittaa valituksen ja sitä jatkuu pitkin päivää.

Isommat sisarukset ovat opettaneet pojalle tämän tavan, Kun ovat isällään. Minä itsekin mokasin kun kerran menin ja annoin katsoa lastenohjelmia.

Mitä pitäisi tehdä? Joudun kuitenkin itse käyttämään moneen asiaan konetta, en voi siis konetta kaappiinkaan laittaa silloin kun tämä pienempi lapsi on minulla. Kun poika tulee isältään niin huutaa monta päivää koneelle ja raivoaa kun en päästä. Sekään ei auttanut että annoin olla tässä "pelaamassa" pieniä hetkiä. Samanlaista huutoa. Olisi varmaan vaikka koko päivän jos antaisi olla... Isälle ongelmasta puhuminen on ihan turhaa, ei auta, eikä ymmärrystä tule.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) 3,5 v:llä ei ole vielä mitään asiaa tietokoneelle. Anna hänelle mieluummiin pari pikkuautoa, rakennuspalikoita tai piiruspaperia ja kyniä.

b) Sinun tehtäväsi on asettaa rajoja ja sanoa ei, vaikka lapsi ei aina tykkäisikään siitä.

Vierailija
2/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mä niitä rajoja pistän ja en anna kaikkea tehdä mutta mutta. Kun lapsi tulee isältään niin huuto ja kiukku on ihan kauheeta kun en päästä koneelle. Se todellakin jatkuu aamusta iltamyöhään. Pieniä aikoja leikkii siinä välissä, ulkoilee, syö jne. Mutta paljon mahtuu aikaa jolloin kaipaa koneelle... Joudun välillä hiirenkin piilottaa, johdot repimään yms. kun teen esim. ruokaa, siivoan, kun lapsi käyttää heti tilaisuutta hyväkseen ja menee käynnistämään koneen. Hullu ongelma, tiedän.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän tuon tilanteen olette aiheuttaneet, sori nyt vaan. Tuon ikäisellä ei ole koneelle asiaa vielä herran aikoihin!! Katsokaa siis peiliin ja toimikaa. Sanotte lapselle, että koneelle ei mennä piste. Ovi kiinni huoneeseen jossa kone on. Ja huuto on vaan kestettävä, ei siinä auta. Kannattaa oikeasti ryhdistäytyä, tuokin ongelma nimittäin voi riistäytyä käsistä... Lapsi tarvitsee ikätasoonsa sopivaa aktiviteettia ja vain harvoin tietokonetta!! Siis myös vanhempana.

Vierailija
4/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pleikkaan. Toki saa harvoin pelata, mutta huutoa piisaa. Surffaa suvereenisti, hallitsee hiirenkäytön ja pleikalla pelaa hyvin.

Olemme itse antaneet luvan, mutta jos pelaaminen pysyy aisoissa eikä anneta liikaa ruutuaikaa, niin en huolestuisi.

Pikkuveljeni oli kiinni ensimmäisissä Nintendoissa pienenä, roikkui tietokoneella aamusta iltaan ja nyt hän on tasapainoinen, ihana menestynyt mies. IT-alalla, yllättäen :)

Maailma muuttuu. Puuautot ei vain pikkusisaruksille riitä.

Vierailija
5/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä miksi 3,5-vuotias ei voisi olla lyhyitä aikoja tietokoneella. Katsoohan moni samanikäinen telkkariakin ja tietokoneella olo on aktiivisempaa kuin telkkarin katsominen. Jos aikuinen valitsee sopivat tekemiset, tietokone voi olla ihan ok ajanvietettä.

Ehdottaisin, että lupaat lapsellesi yhden tietokonehetken päivässä esim. 15 min. Laitat munakellon soimaan vartin päähän ja kerrot, että kun kello pirisee, tietokoneaika loppuu. Tai vaikka 2 x 10 min.

Meillä lapsi on suht. samanikäisestä käynyt satunnaisesti pikkukakkosen netissä ja on nyt jo tosi taitava koneen kanssa. Eikä siinä asiassa ole minusta mitään vikaa.

Itsehän tuon tilanteen olette aiheuttaneet, sori nyt vaan. Tuon ikäisellä ei ole koneelle asiaa vielä herran aikoihin!! Katsokaa siis peiliin ja toimikaa. Sanotte lapselle, että koneelle ei mennä piste. Ovi kiinni huoneeseen jossa kone on. Ja huuto on vaan kestettävä, ei siinä auta. Kannattaa oikeasti ryhdistäytyä, tuokin ongelma nimittäin voi riistäytyä käsistä... Lapsi tarvitsee ikätasoonsa sopivaa aktiviteettia ja vain harvoin tietokonetta!! Siis myös vanhempana.

Vierailija
6/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako teidän 3v:t muka lukea niin hyvin, että pystyvät tekemäänkin siinä koneella jotain muuta kuin piirtelemään paintissa?

Vierailija
7/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pikkukakkosen ja Legon sivuja. Ja osasivat itse kirjoittaa "lego" otsikkoriville.

Vierailija
8/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä ne juontajat antavat suullisesti ohjeita esim. "klikkaa hiiren kuvaa".

Vierailija
9/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerron sulle, että älä kiellä.

Anna pojan touhuta koneen kanssa niinb plajon ku sielu sietää niin yhtäkkiä huomaat, ettei kone kiinnosta. Meillä on tehty niin ja pojat koneella/pleikalla nykyisin vain silloin kun on tooosi tylsää, eikä kavereita.

meillä käy paljon lapsia, joiden koneen käyttöä yritetään rajoittaa ja ne ovat ne hulluimmat, kiilto silmissä istuvat nenä kiinni jossain masiinassa, eivätkä suostu leikkimään tai menemään ulos tms.

Vierailija
10/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin päivä päättyi siihen että kun poika meni nukkumaan niin vielä sängyssä kysyi että saankohan sitten äiti huomenna olla koneella...

Poika näkyy tykkäävän katsella esim. sääsivustoja, sadekarttoja, muistipelejä pelaa jne. Eihän ne mitään pahoja sivustoja ole mutta tuntuu jotenkin niin oudolta kun tuon ikäinen räplää hiirtä ja ettii ja löytää itse sen mitä haluaa. Pasianssissakin osaa vaihtaa taustakuvat, korttien värit itse jne. En minä ole sellaisia opettanut!!! Olen pari kertaa seurannut sivusta/salaa kun oli koneelle mennyt ilman lupaa. Ihan hullua, kun eihän se osaa lukea! Mutta joo, on ilmeisesti tosi hyvä muisti ja seuraa mitä sivustoja toiset käyttää ja miten toimivat. Pitäs ehkä kokeilla tuota että antaa olla niin paljon kuin haluaa, vaikka toisaalta isän luona on saanut olla paljon koneella ja sitten "häiriintyy" täällä kun ei saakkaan olla. Munakelloa vois kyllä kokeilla!

ap

Vierailija
11/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen ei tarvi olla ollenkaan koneella vielä.

Pidät kone kiinni aina kun poika hereillä kotona. Kone auki vain silloin kun poika nukkuu tai ei ole kotona.

Vierailija
12/13 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin pelailee pikkukakkosen netissä :) En näe asiassa mitään ongelmaa.

Vierailija
13/13 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kavereiden lapset pelaa tuossa iässä, joko omalla lastentietsikallaan, vanhempien kännykällä tai oikealla tietokoneella. En mä näe siinä mitään ongelmaa. Meillä lapsi on netissä pikkukakkosen sivuilla joka päivä, laittaa tietokoneelta musiikkia kaiuttimiin, etsiin youtubesta Tuomas Veturin pätkiä tai Fröbelin palikoita jne. Mitä pahaa tässä on? Paljon parempaa ajanvietettähän tämä on kuin esimerkiksi telkkarin katsominen.