työkyvyn uudelleen arviointi
Mulle tuli äsken kirje työnantajalta jossa kerrottiin että he ovat pyytäneet työterveyslääkäriämme arvioimaan työkykyni uudestaan koska olen ollut paljon sairaslomalla ja olen sairiksella edelleen.
Lekurin kanssa oli viimeksi puhetta että pidtään työhönpaluupalaveri ja hän soittaa joulukuun-tammikuun välillä mitään ei ole kuulunut.
Ja sairaslomalla olen ollut aluksi vaikean raskauden takia( jatkuvaa oksentelua) lyhyitä jaksoja kerrallaan ja sen jälkeen sikiön tutkimusten ja henkisten paineiden takia 2 viikkoa. Vaikeiden vammojen perusteella päädyttiin aborttiin viikolla 23, viikko siitä jouduin kaavintaan, viikko sen jälkeen oli hautajaiset ja sitten kävin työterveyslääkärillä 2päivää myöhemmin.
Lekuri oli mielestäni äärimmäisn törkeä. Kerkesin vaan sanoa että tartteisin pari päivää vielä vapaata jotta saan koottua itseni, sillä en vapinan ja huimauksen takia pystynyt napittamaan edes takkia yms.
Lääkäri totesi siihen että "keskenmenoja nyt saa monet naiset jatkuvasti tietämättäänkin ja sä nyt olet niin nuori että kerkeät saamaan vielä niin monta lasta kuin haluat" ja se oli siinä. Koska syystä tai toisesta olin tyhmä ja purskahin itkuun ko sanoista (kokemus oli mulle oikeasti kauhea ja todellakin surim odotettua lastamme) rupesi lääkäri tutkimaan menneisyyttäni ja koska siellä on ollut masennusta totesi siis yhden käynnin perusteella masennuksen. Määräsi 5vk sairaslomaa eikä kuunnellut mua kun sanoin että haluan vain pienen pätkän ja palaan sitten töihin normaalisti. Ei sitten suostunut edes perumaan koko lomaa kun päätti hoitaa masennukseni kerralla kuntoon. Samaan hengenvetoon puhui suureen ääneen että kai mä tajuan että olen menettämässä työpaikkani yms. Liitosta taas sanottiin että ei pidä paikkansa eikä ole edes lääkärin asia moisesta sanoa.
Olen käynyt jo pidempään terapeutilla joka on kanssani samaa mieltä että masennukseni on hyvällä mallillaan joskin tämä vauvan menetys on normaalia surua. Masentuneena hän ei minua pidä, saatika työkyvyttömänä.
Mä en nyt luota yhtään ko lääkärin arviointikykyyn. Harmittaa suuresti että juuri hän, tekee päätöksiä vaikka selvästikään ei osaa kuin katsoa mustaa valkoisella...
Työterveyslääkärin käynnin jälkeen itkin autossa 1,5h sen verran rankka paikka oli. Nyt mä joudun uudestaan arvioitavaksi sairasloman takia jotea en halunnut ja joka mielestäni oli väärin diagnosoitukin. Oikeastaan tuntuu että musta vaan halutaan eroon.
Just kun luulin pääseväni takaisin normaalielämään tän kaiken p*skan jälkeen..
Mieheni käskee ottamaan yhteyttä liittoon, mutta auttaako se mitään? Itse mä olen asiani sotkenut.
Töihin en SAA palata kuulemma ennen kuin työterveyslääkäri on arvioinut mut uudestaan.
Kyllä harmittaa että kaiken jälkeen olen pulassa sairasloman takia jota en halunnut.
Kommentit (36)
et kyllä anna tämän pilata työsuhdettasi. Sairastua voi kuka vain, mutta siitä voi parantua.
Isot firmat, mm H&M ja isot henkilöstöravintolafirmat käyttävät juuri tätä tekniikkaa savustaakseen työntekijää pihalle. On sinusta kiinni annatko heidän onnistua.
Eli ota oikeasti yhteyttä liittoon! Ja ennen kun teet mitään "typerää". Ei sun tarvii välttämättä paljoakaan työnantajaa edes nähdä (voi olla että liiton juristi voi vaikka hoitaa asioita puolestasi!) mutta jollet ota yhteyttä, et myöskään saa mitään apua!
Liitto on siellä sinua varten ja ne ovat aiemminkin nähneet tällaisia törkeitä tapauksia ja tietävät mitä laki näistä määrää ja mitä on vastaavissa tapauksissa aiemmin oikeudessa päätetty. Itse sain laittomasti potkut raskauden takia ja liiton juristi oli mukana ja oli tosi ihana! Ilman häntä olisi ollut aivan hukassa ja työnantajan vedettävissä!
OTA PLEASE YHTEYTTÄ LIITTOOSI!
Soita kiireesti liittoon ja pyydä sieltä neuvoja, miten toimia asiassa. Olisi hyvä, jos neuvoja olisi lakimies.
Työterveys on päättänyt näköjään pitää mua sairaslomalla irtisanomisoikeuteen asti. Itse halusin töihin jo kuukas sitten ja psykiatrini on samaa mieltä että olen työkuntoinen ja suositteleekin sitä. Sain siitä lausunnonkin. Työterveyslääkäri viittaa kintaalla ja toteaa sen olevan vain tuon lääkärin mielipide. Nyt siis sairaslomalla maaliskuulle. Lähen tästä nyt hakemaan lausuntoa toiseltakin psykiatrilta. En vain tiedä hyväksytäänkö sitä. Nuo selviäisi soittamalla mutta en malta odottaa maanantaihin. Tietäisin kirjoitanko vkl valmiiksi eroanomuksen vai minkä. Kotona en kestä istua enää sekuntiakaan. Ko lääkäriä en aio nähdä enää koskaan. Kahdella sanalla kuvattuna: törkeyden huippu.
Ihan hullua touhua, siis niin VÄÄRIN toimittu!!!!
sulla on pitkä työhistoria, joten varmasti löydät uuden työpaikan kunhan pääset orientoitumaan työnhakuun.
Todennäköisesti työpaikallasi on tuon yhden väärän diagnoosin perusteella käynnistynyt kejtureaktio, jolla on ollut kaksi päämäärää: ensinnäkin mielenterveysongelmaisia ei yleensä ottaen haluta työpaikoille jo ennakkoluulojen takia ja toisaalta aletaan olettaa, että tiedossa on vain enemmän sairauslomia ja kuluja sitä kautta.
Olen seurannut läheltä kun ystävääni kohdeltiin sairastumisen jälkeen vähän samalla tavalla. Hän sai kyllä oikeat diagnoosit ja niin kauan kaikki oli hyvin kunnes vakuutuksen maksama työkokeilu (josta sai pelkkiä kehuja eikä kertaakaan kritiikkiä työkyvystään, tekemistään töistä tmv.) loppui. Viikkoa ennen kuin normaalin palkanmaksun olisi pitänyt alkaa ja kaiken palautua normaalin hän sai kutsun palaveriin, jossa pomo ja työterveyden edustaja totesivat, että hän ei enää sovellu ammattiinsa eikä häntä voi pitää töissä.
Ystäväni onneksi kävi se, että hän työskenteli alalla, jossa tarvitaan nykyäänkin osaavia tekijöitä, ja hänellä oli itsellään sen verran itseluottamusta taitoihinsa, että uskalsi lähteä hakemaan uutta työpaikkaa huolimatta siitä, että oli saanut kuulla että mielenterveysongelman jälkeen ei pitäisi pyrkiä enää ajattelua vaativiin tehtäviin... Uusi paikka löytyi ja on pärjännyt siellä hyvin, eikä vielä ole käynyt ilmi että olisi niin hirveän soveltumaton kuin mitä hänelle yritettiin väittää.
vaan päinvastoin - työnantajia velvoitetaan pitämään huolta sairauslomalla olevasta työntekijästä ja huolehtimaan työhönpaluun sujumisesta yhteistyössä työterveyshuollon kanssa.
Ap:lle on sattunut tosi huono ja asiaton työterveyslääkäri. Kannattaa tehdä valitus ja olla yhteydessä potilasasiamieheen.
Jos sairaslomalla olon ehtoja tiukennetaan yhteiskunnan toimesta, niin sitten samaan aikaan pitäisi kyllä helpottaa määräaikaiselle kuntoutustuelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä. Sairastuneelle tilanne on kestämätön, etenkin jos sairaus on aiheutunut työpaikasta (sisäilmaongelmat esimerkiksi).
Käsittääkseni suuntaus on kuitenkin päinvastainen, työkyvyttömyyseläkkeen kriteerejä kiristetään jatkuvasti. Tuolla tavalla toimittaessa yhä useammasta ihmisestä tulee väliinputoajia. Pahimmillaan ihminen ei saa mistään tuloja, vaikka on työkyvytön. Siinä sitten roikutaan työkkärin listoilla vajaakuntoisena työnhakijana. Tämä suuntaus ei todellakaan palvele pyrkimyksiä eläkeiän nostossa.
Liitosta ei ollut apua. He eivät voi kuulemma tehdä mitään.
Koittanut nyt saada jotain tolkkua johonkin, mutta saan vaan uuden numeron johon soittaa. Lääkärille jätin soittopyynnön 2vk sitten ja koska mitään ei vieläkään ole kuulunut paloi käpy totaalisesti. Nyt aion tehdä valituksen ko lääkäristä, mutta mietityttää että koska jatkossakin joudun ko lääkärillä käymään, että tuleeko paskaa niskaan entisestään.
Jos joku tietää niin onko MITÄÄN keinoa vaatia toista lääkäriä vaikka työpaikka on juuri hänet minulle määrännyt?
Lääkäri joka ouhuu mulle kuin yhteiskunnan loiselle ja hoitaa masennusta vaikka on tehnyt mulle selväksi että olen vain lusmu.
Ja MITEN valitus käytännössä tehdään?
Työterveys on päättänyt näköjään pitää mua sairaslomalla irtisanomisoikeuteen asti. Itse halusin töihin jo kuukas sitten ja psykiatrini on samaa mieltä että olen työkuntoinen ja suositteleekin sitä. Sain siitä lausunnonkin.
Työterveyslääkäri viittaa kintaalla ja toteaa sen olevan vain tuon lääkärin mielipide. Nyt siis sairaslomalla maaliskuulle.
Lähen tästä nyt hakemaan lausuntoa toiseltakin psykiatrilta. En vain tiedä hyväksytäänkö sitä.
Nuo selviäisi soittamalla mutta en malta odottaa maanantaihin. Tietäisin kirjoitanko vkl valmiiksi eroanomuksen vai minkä.
Kotona en kestä istua enää sekuntiakaan. Ko lääkäriä en aio nähdä enää koskaan. Kahdella sanalla kuvattuna: törkeyden huippu.
eikä ketään voi pitää saikulla vastoin tahtoa.
Et eroa, et saa potkuja. Huonosti hoidettu kaikkiaan tämä juttu. Ehdottomasti otat yhteyttä liittoon ja otat sieltä neuvonta-apua.
Soita kiireesti liittoon ja pyydä sieltä neuvoja, miten toimia asiassa. Olisi hyvä, jos neuvoja olisi lakimies.
Työterveys on päättänyt näköjään pitää mua sairaslomalla irtisanomisoikeuteen asti. Itse halusin töihin jo kuukas sitten ja psykiatrini on samaa mieltä että olen työkuntoinen ja suositteleekin sitä. Sain siitä lausunnonkin.
Työterveyslääkäri viittaa kintaalla ja toteaa sen olevan vain tuon lääkärin mielipide. Nyt siis sairaslomalla maaliskuulle.
Lähen tästä nyt hakemaan lausuntoa toiseltakin psykiatrilta. En vain tiedä hyväksytäänkö sitä.
Nuo selviäisi soittamalla mutta en malta odottaa maanantaihin. Tietäisin kirjoitanko vkl valmiiksi eroanomuksen vai minkä.
Kotona en kestä istua enää sekuntiakaan. Ko lääkäriä en aio nähdä enää koskaan. Kahdella sanalla kuvattuna: törkeyden huippu.
Ajattelin tulla vielä kertomaan miten tämä päättyi :)
Valitukset ei tuottaneet tulosta. Esimies kenelle valitukset menivt totesi minulle että hänen mielestään on epäreilua laittaa tätä kaikkea työterveyslääkärin piikkiin. Lupasi kyllä vielä keskustella hänen kanssaan, mutta mainitsi että heillä alkaa loma ja näkevät seuraavan kerran lentokoneessa.
Psykiatri jonka luokse minut työterv toimesta lähetettiin antoi lausunnon, ettei terveyteni ole este työnteolle ja merkittävää muutosta on viime käynnistä tapahtunut. Tämän lausunnon työterv otti kuulemma huomioon kun totesi minut 11v työsuhteen jälkeen sopimattomaksi työhöni.
Ei tykännyt siitä kun nauhoitin edellisen käyntini, jossa puhuu mm että sillat työnantajaan on poltettu , että hän pitää mua sairaslomalla irtisanomiseen asti ja käskee etsimään muita töitä. Sisään minua ei kutsuttu omalla nimelläni, vaan oli keksitty hieno yhdistelmä minunja työpaikkani nimestä. Melko loukkaavaa.
Tästä toki muisti huomauttaa että vakavia seurauksia on tulossa :)
Nyt sain siis potkut, koska en sovellu työhöni :)
Ja tämä on liiton mukaan laillista :)
Ei kannata lukea psykiatriksi, sillä työterveyslääkärillä on enempi näkemystä ja valtaa :)
Mua ei edes haittaa potkut, vaan se että jos olisin saanut pitää vauvani olisin vielä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
sulle sattui surkea lääkäri. Joku normaali lääkäri olisi ollut aivan toisen lainen.
(Pitäisikö ihan kannella aluehallintovirastoon huonosta kohtelusta)
Mun mies on ollut puoli vuotta läheisen kuoleman johdosta sairaslomalla. Lääkäri on aina ollut aivan ihana ja ymmärtäväinen. Ei mitään tuollaista todellakaan. Olen ollut mukana. Antaa aina puolen tunnin ajatkin ja mies käy joka kolmas viikko. Lisäksi työnantaja on maksanut 10 psykologikäyntiä ja 6 psykiatrikäyntiä.
Aika uskomattomalta kuulostaa että olisi noin pitkään sairaslomalla läheisen kuoleman takia.
Vanha ketju, mutta otan esiin sen, että ei sairaslomatodistus ole kielto mennä töihin. Voi mennä kun kokee parantuneensa, ei siihen tarvita mitään kumoavaa lausuntoa. Monessa tapauksessa ei tietysti ole viisasta mennä töihin kesken saikun, mutta tässä ei ollut sellaisesta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta otan esiin sen, että ei sairaslomatodistus ole kielto mennä töihin. Voi mennä kun kokee parantuneensa, ei siihen tarvita mitään kumoavaa lausuntoa. Monessa tapauksessa ei tietysti ole viisasta mennä töihin kesken saikun, mutta tässä ei ollut sellaisesta kysymys.
Jos työnantaja kieltää tulemasta töihin, niin silloin sinne ei ole asiaa.