Nyt se on tutkittu: alempi sosiaaliluokka katsoo Salkkareita ja BB:tä!
Olen tämän toki tiennyt aina:
http://www.hs.fi/kulttuuri/Tutkimus+tosi-tvst%C3%A4+Ylemm%C3%A4t+luokat…
t. Akateeminen kulttuuriperheen tytär, joka kastoo telkkaria alle kaksi tuntia viikossa
Kommentit (38)
taas uusi aloitus tästä nollatutkimuksesta.
kumpaakaan, en ole akateeminen, kulttuuriperheestä kylläkin :D
mieskin on BUSSIKUSKI!
katson dokumentteja ja elokuvia, mielellään brittiläisiä... poirot oli suosikkisarjani
Itse olen myös akateeminen, mutta katsoin BB:tä. Se on upea ohjelma, nostaa akateemisen itsetuntoa entisestään katsoa kun alempiluokkaiset toilailevat. Vai miten se nyt meni...
Minusta tällainen luokittelu on todella typerää alun alkujaankin. Ei se yliopistokoulutus ole Suomessa mikään meriitti enää.
Suomessa enää kovin suuri sosiaaliluokkia erotteleva meriitti. Eikä se, että asuu hyvällä pientaloalueella Helsingissä tai Espoossa.
Sosiaaliluokat erottaa juurikin erilaisista tavoista, esim. ruokapöydässä tai telkkari edessä.
...joka kastoo telkkaria alle kaksi tuntia viikossa
Kastoo...? *trollface*
av-mammat ovat tämän tienneet jo aikojen alusta.
toistavat samaa kaavaa..ihmiset laitetaan vain eri ympäristöön. Olen akateeminen, mutta sillä ei mielestäni ole merkitystä tässä. En vain jaksa katsoa kun jotkut julkisuudenkipeät ääliöt naivat ja juovat telkussa..siis mitä ihmeen kivaa siinä on. Samoin nuo jenkkiläiset sarjat, jossa tekotisseillä ja muokatuilla kasvoilla varustetut tekoihmiset puhuvat paskaa muka tunteistaa kun elävästä elämästä ei näytä olevan tietoakaan.. siis ihmettelen mikä näissä epätodellisissa pyrkyreissä viehättää. Salkkreissa en kestä katsoa sitä amatöörimnäistä näyttelemistä..on vaan niin kornia. Tykkään katsoa sellaisia sarjoja, jotka voisivat ainakin melkein tapahtua oikeasti ja ohjelmassa on koko kirjo ihmistyyppejä eikä vain näitä povibimboja. Olen lopen kyllästynyt ainaiseen kilpailuun ja yhden pudotukseen. Ihan hätkähdin kun 6 vuotias tyttöni leikkii sitä, että joku putoaa leikistä siis hehän kasvavat tällaiseen kilpailuelämään jo telkun paskaohjelmien kautta. Miettikää sitä.
mielenkiintoisina ihmiskoelaboratorioina. Ja tämän kaiken saan suoraan kotisohvalle, ei tarvitse vääntäytyä yliopistolle.
Olen tämän toki tiennyt aina:
<a href="http://www.hs.fi/kulttuuri/Tutkimus+tosi-tvst%C3%A4+Ylemm%C3%A4t+luokat…" alt="http://www.hs.fi/kulttuuri/Tutkimus+tosi-tvst%C3%A4+Ylemm%C3%A4t+luokat…">http://www.hs.fi/kulttuuri/Tutkimus+tosi-tvst%C3%A4+Ylemm%C3%A4t+luokat…;
t. Akateeminen kulttuuriperheen tytär, joka kastoo telkkaria alle kaksi tuntia viikossa
Tulevana sosiologina pidän tosi-tv-sarjoja mielenkiintoisina ihmiskoelaboratorioina. Ja tämän kaiken saan suoraan kotisohvalle, ei tarvitse vääntäytyä yliopistolle.
myös osaa olla aineistolleen kriittinen. Tosi-tv-formaattiin kuulluu nimittäin käsikirjoitukset, leikkaukset jne. jotka muokkaavat tehokkaasti sitä kuvaa, joka osallistujien käyttäytymisestä katsojille välitetään.
myös media-alalta ja teidän miten sitä hommaa tehdään. t. tuleva sosiologi, jolle tekin olette tutkimusaineistoa:).
Millaisia tutkimuskysymyksiä esittäisit esimerkiksi nyt televisiossa pyörivälle BB:lle? Millaisia vastauksia sieltä hakisit? Siis sosiologian viitekehyksestä tarkasteltuna.
t. ap
jo asennusvaiheessa. Jöötti ei nappaa.
asian itsekin. Ikäni perusteella lisäisin sinkkuelämän tuonne alakastin piiriin!
En ole akateeminen enkä suuresti harrasta kulttuuria. Luen kylläkin vähän parempaa kirjallisuutta ja kuuntelen mieluusti klassista musiikkia -valikoiden!
myös media-alalta ja teidän miten sitä hommaa tehdään. t. tuleva sosiologi, jolle tekin olette tutkimusaineistoa:).
Osaatko kertoa MIKSI ihmiset katsovat noita kyseisiä ns. tv-ohjelmia? Mikä niissä ohjelmissa koukuttaa katsojan? Alempien sosiaaliluokkien ihmismieli kiinnostaa tavattomasti minuakin.
Uutisessa sanotaan myös "Korkeasti koulutetut ja hyvässä sosiaalisessa asemassa olevat sanovat inhoavansa tosi-tv:tä. Tosi-tv:n inhoamisesta on tullut kulttuurisesti arvostettua", Purhonen kertoo".
Joillekin on niin vallan tärkeää todistella koko ajan omaa "ylemmyyttään". Todellista "yläluokkaa" (jos sellaista nyt on), on mielestäni sellainen henkilö, joka ei saa kriisiä tosi-tv:n katsomisesta (omastaan tai muiden) ja joka luottaa omaan fiksuuteensa sen verran, ettei tosi-tv ole hänelle uhka.
Se nyt ei ole mikään uutinen, että ihmisillä on vahva taipumus tärkeillä. "Pidetään" juuri niistä jutuista joista "ylhäiset" ja älykkäät pitävät, ja halveksutaan "tyhmien ohjelmia".
Ja BB:tä olen seurannut alle 10 kertaa, enkä koskaan jaksoja kokonaan eli ei ole riittävästi aineistoa pystyäksen kommentoimaan.
Noin yleisellä tasolla heitin, että tosi-tv on sekä sosiologeille että psykiatreille oivallista ihmiskoekamaa, toki ohjelmaformaatin käsikirjoitusluonne huomioiden.
Dokumenttikaan ei ole koskaan täyttä totta, se on aina tekijänsä valitseman näkökulman näköinen ja dokkaristakin voi tietoisesti jättää näyttämättä olennaista ja katsojan mielipiteeseen vaikuttavaa aineistoa ja leikkaamalla voi samasta materiaalista tuottaa toisistaan täysin erilaisia dokumentteja.
ja senkin varmaan sitten tv-nyttiä silmät kiinni