Nyt se on tutkittu: alempi sosiaaliluokka katsoo Salkkareita ja BB:tä!
Olen tämän toki tiennyt aina:
http://www.hs.fi/kulttuuri/Tutkimus+tosi-tvst%C3%A4+Ylemm%C3%A4t+luokat…
t. Akateeminen kulttuuriperheen tytär, joka kastoo telkkaria alle kaksi tuntia viikossa
Kommentit (38)
samoin kuin tosi-tv-kilpailija koukuttaa tavallista katsojaa. Osa bb-katsojista taas samaistuu kilpailijoihin siksi, että käyttäytyy itsekin live-elämässä tismalleen samoin mitä kilpailija televisiossa.
...että suljettu yhteisö poistaa ihmisistä estot ja katsoja haluaa tirkistellä estotonta käyttäytymistä ilman, että joutuu itse pistämään itseään alttiiksi käyttäytymällä samoin.
On helppo paheksua käyttäytymistä jota ei itse ulkomaailmassa vallitsevien käyttäytymissääntöjen takia uskalla itse toteuttaa vaikka tahtoisikin.
Mut.. ne filmaa KAIKEN. Miten se on suljettu yhteisö? Sehän on pahempi/parempi kuin pelkkä avoin yhteisö!
Kameroiden läsnäolo unohtuu parissa päivässä ja sen jälkeen käyttäytymistä rajoittavat vain ryhmän sisäiset säännöt.
Ja palautetta käytöksestä saa vain isoveljeltä ja kanssakilpailijoilta.
Koe-eläinlabra parhaimmillaan.
ei sit osannutkaan sanoa, millasita sosiologista tutkimusta BB:stä voi tehdä. Kovasti kuitenkin ensin elvisteli, että koelabra juu ei tartte yliopistolle mennä :D
Niinpä niin.
paskaduunia päiväkodissa tekevä alemman sosiaaliluokan ämmis:)
enkä häpeä yhtään. BB on kokonaisuudessaan aika koukuttava ilmiö.
miten eri sosiaaliluokista tulevien kilpailijoiden käyttäytyminen eroaa toisistaan, mutta meneekö se sitten psykologian puolelle?? Vaikee sanoa, kun tunnen bb-formaattia niin vähän.
Ehkä voisi jotain tutkimuksentynkää vetää kilpailijoiden kotitaustoista ja aikuisiän ammateista ja sijoittumisesta yhteiskuntaan.
Ja siitä voiko kilpailuun osallistua ainoastaan yh-äiti, ei parisuhteessa elävä nainen, miten eroaa naisen mahdollisuus siviilisäädyn mukaan.
bb-kilpailijoiden yhteiskunnallisesta asemasta ja sosiaaliluokasta. Oletuksena että vain alempaan sosiaaliluokkaan kuuluva lähtee kilpailemaan bb-taloon ja ainoastaan eronnut nainen.
Joku oikee sosiologi kumminkin varastaa ideani ja tekee siitä väitöskirjan, mutta ei se haittaa.
Vähän sama kuin sanoisi harrastavansa taidetta ja tarkoittaisi sillä että tykkää lähinnä Kaj Stenvallin ankkatauluista.
kumpaakaan, en ole akateeminen, kulttuuriperheestä kylläkin :D
mieskin on BUSSIKUSKI!
katson dokumentteja ja elokuvia, mielellään brittiläisiä... poirot oli suosikkisarjani
Korkeasti koulutetut ja hyvässä sosiaalisessa asemassa olevat sanovat inhoavansa tosi-tv:tä. Tosi-tv:n inhoamisesta on tullut kulttuurisesti arvostettua"
Korkeasti koulutetut menevät trendin mukaan, niin kuin Purhonen myöntääkin. Tämän huomaa jo siitä että haluavat joka viestissä ilmoittaa olevan korkeasti koulutettuja kuten ap lauseensa perässä.
Terv. 2:n äiti joka katsoo telkkaria 2 tuntia viikossa mutta kyttää dvd:tä saman määrän päivässä, käy töissä, menee kuuteen, pääsee kahdelta, Syö kotiruokaa. Ei juo viinaa mutta polttaa tupakkaa silloin tällöin, asuu rivarissa kaupunkialueella, pitkät vaaleat hiukset siniset silmät, yhdet reiät korvissa.. Jäiköhän tästä nimimerkista nyt vielä jotain uupumaan???
hetken päästä siitä ei näy edes A-Studioo.
Kyllä tämä varmaan paikkaansa pitää että tosi-tv:n ja Salkkarien sun muun hömpän katsominen on yleisempää vähemmän koulutetuilla mutta ei siitä erityistä syyllisyyttä tarvitse tuntea jos niin välillä tekee joku muukin.
Luulen että korkeakoulutetut jotka hömppää välillä katsovat, katsovat myös dokkareita ja asiaohjelmia (ja mm. lukevat), toisin kuin ne jotka katsovat vain hömppää. Pelkkää hömppääkin katsovia ihmisiä on paljon ja ne ovat melkein pelkästään näitä vähemmän koulutettuja. Tietty vois kokonaan vahdata vähemmän TV:tä ja tehdä jotain kehittävää sen sijaan.
Niin jaa.. olisi kai pitänyt tiivistää "Ääliöt kattoo huomiohuoria tv:stä"
akateemisesti kouluttautuvat istuvat sohvissa ja keskustelevat filosofisia drinkin ääressä raskaan raadannan jälkeen.
jättikokoisia kalansilmälinssejä naaman edessä. Ne kamerat on naamioitu niin että ne uppoavat lavasteisiin ja vaikka ne kamerat näkeekin, niiden olemassaoloa ei tiedosta, koska kilpailija ei samanaikaisesti voi nähdä itsestään kuvaa tv-ruudulla.
No siitähän voisi tehdä vaikka sosiologisen tutkimuksen miten eri sosiaaliluokista tulevien kilpailijoiden käyttäytyminen eroaa toisistaan, mutta meneekö se sitten psykologian puolelle?? Vaikee sanoa, kun tunnen bb-formaattia niin vähän.
Kilmapilijoiden käyttäytyminen millaisissa tilanteissa? Tutkimuskysymyksesi vaatii rajausta. Ja miten varmistat, että TV:stä näytettävä materiaali sisältää kattavan otannan juuri sellaisista tilanteista, joita haluat tutkia? Mistä tiedät, ettei tuotantotiimi ole leikannut pois vastaavia tilanteita, joissa kilpailijat käyttäytyivätkin toisella tavalla?
Ehkä voisi jotain tutkimuksentynkää vetää kilpailijoiden kotitaustoista ja aikuisiän ammateista ja sijoittumisesta yhteiskuntaan.
Tässä on jo parempia ajatuksia. Toisaalta, nihin kysymyksiin vastaaminen ei vaadi itse ohjelman seuraamista. Riittää, että kartoittaa ohjelmaan valittujen kilpailijoiden taustat.
Ja siitä voiko kilpailuun osallistua ainoastaan yh-äiti, ei parisuhteessa elävä nainen, miten eroaa naisen mahdollisuus siviilisäädyn mukaan.
Sama juttu kuin edellä, ei tarvitse katsoa ohjelmaa vastatakseen näihin kysymyksiin. Toisaalta, tässä tapauksessa pitäisi myös selvittää hylättyjen hakijoiden taustat. Oliko hakijoissa mukana lähtökohtaisesti vähemmän parisuhteessa eläviä naisia?
Ja kyseessä on parin opintopisteen projektityö, ei mikään tohtoritutkielma, että enköhän selviä pelkästään googlaamalla ja keskustelupalstoja seuraamalla tuosta harjoitustutkimuksesta.
t. se tuleva sosiologi, joka aikoo tutkia nimenomaan tuota voiko vain yh-äiti tai lapseton nainen ottaa osaa kilpailuun.
josko suostuisivat vastaamaan kysymykseen oliko hakijoiden joukossa enemmistönä lapsettomat ja yh-äidit mitä ydinperhemammat.
että suljettu yhteisö poistaa ihmisistä estot ja katsoja haluaa tirkistellä estotonta käyttäytymistä ilman, että joutuu itse pistämään itseään alttiiksi käyttäytymällä samoin.
On helppo paheksua käyttäytymistä jota ei itse ulkomaailmassa vallitsevien käyttäytymissääntöjen takia uskalla itse toteuttaa vaikka tahtoisikin.