Elatussopimuksesta
Jos joku asiasta tietävä vois valaista asiaa.
Olen lapsen lähivanhempi mutta lapsi on vuoroviikoin isällään. Minulla ei tällä hetkellä ole palkkatuloja, lapsen isällä on.
Lapsen isä on sitä mieltä että lapsilisä jaetaan puoliksi meille vanhemmille ja mitään elatusmaksuja ei pidä maksaa koska kulut jakautuvat asumisen vuoksi ihan muutenkin.
Sanoin että minusta elatusmaksuja pitäisi hänen maksaa jonkun verran koska lapsen elatus menee maksukyvyn mukaan (joka hänellä siis suurempi). Mies on sitä mieltä että koska minulla on uusi mies, jolla on normaali palkka, ei olisi reilua että hän maksaisi minulle, koska maksaa muutenkin kaiken yksin ja lapsen kulut vuoroasumisessa menee tasan kuitenkin.
Voiko olla näin? Eihän uusi mieheni ole elatusvelvollinen toisen miehen lasta kohtaan?
Kommentit (32)
rahastajia erossa.. Täälläkin aina kysytään, että isän tulot vaikka 5000 ja itse kotihoidontuella. Ensinnäkin 5000 on brutto ja verotus tasaa kummasta. Ja ei kai se kotihoidontuella roikkuminen mikään pysyvä tila ole vaan perse töihin vaan. Tuloerot kummasti tasoittuu, vaikkei olisi kovinkaan isopalkkainen nainen kyseessä.
Elatusasioissa ei myöskään pätkän vertaa huomioida sitä, että isällä on oikeasti lapsesta aika paljonkin kuluja, jos tapaa säännöllisesti. Yksiössäkö sen isän pitäisi lapsia majoittaa? Huoneen ne isälläänkin tarvii. Kuskaukset maksaa, isä usein vie huvipuistot ja muut huvitukset ja ruokkii lapsia lomilla ja viikonloppuisin. Jos lapsi on äidillään ma-pe ja viikonlopun isällään, niin ruokakulut menee melkein tasan, koska viikolla syö aamupalan, lounaan ja välipalan hoidossa. Vaatteet taas on toinen juttu. Lapsillahan on eron jälkeen subjektiivinen oikeus (tai ainakin äidin vaatimuksesta, totuus toinen) kulkea merkkivaatteissa toisin kuin ydinperheissä elävät mukulat kulkee käytetyissä ja markettihaalareissa.
Ja olen muuten ydinperheen äiti. Joskus vaan mietityttää, kuinka huono on eroisien asema Suomessa. Jos äidillä on vaikka lapsesta menoja 500 Euroa/kk, niin kyllä sillä etäisälläkin on äkkiä ainakin 200 Euroa ellei enemmänkin, kun huomioi, että hänelläkin tila varattuna lapselle.
Jos saat niin elareiden vaatiminen lisäksi on jo kohtuutonta jos todellakin kulut jakautuvat puoliksi. Jos haet elareita niin ex saattaa heittäytyä keljuksi ja lopettaa nykyisen käytännön. Silloin olet yh ja maksat lapset kulut kokonaan. Saat toki lapsilisän ja elarit mutta ei ne kovin suuret kun ex ei suurituloinen. Häviäisit siinä kaupassa...
Käsittämätöntä, ettei erovanhempi tiedä tällaista.
www. eroperhe. net sivulla
Saat asiallisempia vastauksia
Jos saat niin elareiden vaatiminen lisäksi on jo kohtuutonta jos todellakin kulut jakautuvat puoliksi. Jos haet elareita niin ex saattaa heittäytyä keljuksi ja lopettaa nykyisen käytännön. Silloin olet yh ja maksat lapset kulut kokonaan. Saat toki lapsilisän ja elarit mutta ei ne kovin suuret kun ex ei suurituloinen. Häviäisit siinä kaupassa...
Josta maksan puolet lapsen isälle, mikä tuntuu ihan älyttömältä. Ihan vain siksi että minusta lapsilisä on lapsen tarpeisiin, ei vanhemmalle ja isällä on täysi palkka tällä hetlkellä, minulla ei.
Lpsen isä on aivan loistava isä kaikin puolin mutta vaateasiat on kyllä jääneet mun kontolle. Asumisen kulut menee tasan kyllä koska molemmissa kodeissa on huone lapselle, leluja ja vaatteita. Harrastusvälineet ja muut kulkee mukana. Lapsi on koulussa niin hoitomaksuja ei ole.
Alan kallistua sille kannalle että jatkamme tätä systeemiä ennallaan ja unohdan sen lastenvalvojalla käymisen.
Varaa nyt vain se aika lastenvalvojalle niin saatte asiat sovittua. Uusi miehesi ei ole velvollinen elättämään lasta mutta ymmärtääkseni lastenvalvojalla lasketaan asumisesta hänen osuutensa pois ja sitten katsotaan paljonko sinulle jää maksettavaksi. Jos lapsi todella on teillä puoliksi niin kaiken järjen mukaan sinulla ja isällä on yhtä paljon kuluja eli ei kai isä silloin kuuluisi maksaa elätusmaksuja, mutta luulenpä että ainakin se minimi määrätään maksettavaksi.
Mutta jos sinä ostat lapselle kaikki vaatteet niin miksi ihmeessä annat puolet lapsilisästä isälle?
Varaa nyt vain se aika lastenvalvojalle niin saatte asiat sovittua. Uusi miehesi ei ole velvollinen elättämään lasta mutta ymmärtääkseni lastenvalvojalla lasketaan asumisesta hänen osuutensa pois ja sitten katsotaan paljonko sinulle jää maksettavaksi. Jos lapsi todella on teillä puoliksi niin kaiken järjen mukaan sinulla ja isällä on yhtä paljon kuluja eli ei kai isä silloin kuuluisi maksaa elätusmaksuja, mutta luulenpä että ainakin se minimi määrätään maksettavaksi.Mutta jos sinä ostat lapselle kaikki vaatteet niin miksi ihmeessä annat puolet lapsilisästä isälle?
Ja oli tuloja silloin minullakin. Nyt kun tosiaan opiskelujen ajan ei tuloja ole, tilanne on hankalampi.
Kuten sanoin aiemmin, mies hermostuu kun tämän ottaa puheeksi ja haluaisin jatkossakin hyvien välien pysyvän.
Varaa nyt vain se aika lastenvalvojalle niin saatte asiat sovittua. Uusi miehesi ei ole velvollinen elättämään lasta mutta ymmärtääkseni lastenvalvojalla lasketaan asumisesta hänen osuutensa pois ja sitten katsotaan paljonko sinulle jää maksettavaksi. Jos lapsi todella on teillä puoliksi niin kaiken järjen mukaan sinulla ja isällä on yhtä paljon kuluja eli ei kai isä silloin kuuluisi maksaa elätusmaksuja, mutta luulenpä että ainakin se minimi määrätään maksettavaksi. Mutta jos sinä ostat lapselle kaikki vaatteet niin miksi ihmeessä annat puolet lapsilisästä isälle?
eihän sellaista käsitettä olekaan jollet tarkoita 0 euroa.
ei saa avioliitossa eikä avoliitossa elävä.Ap kertoi et hänellä on puoliso.
Ongelma tuntuu olevan se et AP haluaa rahaa exältä josta eronnut vuosia sitten,koska itse on opiskelija,lapsella ei taida olla osaa eikä arpaa tässä asiassa.
Et todellakaan maksa lapsilisistä puolet isälle!!! Ja varaat heti ajan lastenvalvojalle. Siellä selviää, että kenen kuuluu maksaa ja kuinka paljon.
Elatuksen määrä voi olla myös 0 €! Elatussopimus pitää kuitenkin olla kirjallisena. Jos ei ole, niin kukaan ei voi vaatia euronkaan siirtämistä yhtäään kenellekään. Sopimus kannattaa tehdä niin elatuksen kuin tapaamistekin osalta, vaikka lapset asuisivatkin vuoroviikoin.
Vuoroasumisissa elari on aika usein 0 €. Tällöin lapsilisä menee lähivanhemmalle, mutta hän myös ostaa lasten vaatteet, maksaa harrastukset yms. sopimuksessa lukevat asiat.
että jos sinä ostat lasten vaatteen, silloin lapsilisä tulisi sinulle, ja muuta järjestelyä ei tarvittaisi kun kerran muuten menot menee tasan. Jos lasten isä haluaa edelleen puolet lapsilisästä, silloin sinä voit pyytää häntä alkaa myös hankkimaan lapsillensa vaatteita.
Olen itse kyllä ollut yh:na pitkän aikaa. Ja ihan saan minimimaksun enkä tajua miksi exiä pitää rahastaa.