8v poika on tosi rasittava lomilla
Riehuu, hilluu, menee kuin apina pitkin seiniä. Todella ärsyttävää, eikä siihen auta mikään kuin hetkellisesti. Kuinka odotankaan ensi maanantaita ja koulun alkua. Saa jotain tolkkuu tohon tyhmäilemiseensä. En vaan jaksa.
Joka joululomalla sama juttu. Joulunpyhät kun on mennyt alkaa ihan kipeä meno. En vaan jaksa tota.
Kommentit (32)
Teillä ei lapset koskaan riehu, ei ikinä missään tilanteessa, eivät valita toimettomuutta/tylsyyttä jne vana aina ovat niin ihanan kultaisia ja keksivät ihan itse kehittävää ja älyllistä tekemistä... No joo, kyllä mä itsekin muistan joskus valittaneeni tylsyyttä kotona, vaan kyllä musta ihan kiva ja fiksu aikuinen kasvoi ja viihdyn yksinkin loistavasti :)
eivät tokikaan keksi mitään aikuisen mielestä fiksua/kehittävää vaan jälki on yleensä hirmuista :)
Mutta eipä oo tylsää..
T:29, niin ja mielestäni ei ole mun tehtävä olla viihdytystoimisto lomallakaan
[quote author="Vierailija" time="30.12.2011 klo 19:18"]
Eikös koulut ala vasta 9.1.2012? Näin ainakin Kirkkonummella
[/quote]
Meillä koulut alkavat aina heti tammikuun alussa.
Ap meillä samanmoinen ja samanikäinen kotona. Meillä kylläkin poika haasteellinen noin muutenkin (adhd+tuntoyliherkkyys) mutta lomilla käytös aina pahenee. Emme todellakaan odota perheen yhteisiä lomia innolla. Veikkaan, että johtuu ihan siitä rutiinien muutoksesta ja jotkut lapset reagoivat siihen herkemmin.
Meidän 8-vuotiasta tyttöä ei paljon kotona näy, viilettävät kavereiden kanssa pitkin pihoja päivät pitkät. Välillä käydään kotona syömässä ja ovat kyllä sisälläkin sateen sattuessa (välillä meillä, välillä kavereilla), mutta tylsää ei tunnu olevan, eikä tyhjänpäiväistä riehumista.
sitä saa mitä tilaa. Kasvatusta peliin!!!
ulkoilu, liikunta, kaverit, kaikenlainen järkevä tekeminen yms.
Meilläkin menee meno mahottomaksi, jos ei jotain edellä mainittua ole tarjolla.
Joutuuko lapsi olemaan itsekseen ja keksmimään loputtomasti puuhaa itselleen, vietätkö aikaa hänen kanssaan? Onko lapsella mitään ohjattua toimintaa, pelaamista, lukemista, kotitöitä?Millainen päivärytmi teillä on? Tietääkö lapsi mitä ohjelmaa on tulossa? miten hän voi mieltää tulevia päiviä? Vai onko elämä vain jotakin epämääräistä aina välillä yks kaks sattuu tapahtumaan jotakin? Siis kerro lapselle koko loman "ohjelma". Kertaa huominen aina illalla. Kertaa tuleva päivä aamulla. Meillä esim. näin:
- tänään: aamiaisen jälkeen koko perheellä pikainen siivous poika 8v: siivoaa oman pöydän, kerää pihalla levällään olevat tavarat ja pyyhkii eteisen ja portaikon rätillä (iskä imuroi ensin) käymme ruokaostoksilla, 8v saa valita itselleen, sisaruksilleen ja kylään tuleville serkulle herkkuja 20 eurolla huomiseksi. Kaupan jälken pinaattikeittoa ja menette pihalle ulkoilemaan. sitten käymme yhdesä kävelyllä. Juomme päväkahvit & välipala ja pelataan, joululahjaksi saatua lautapeliä. 8v:n pleikkariaika. Sauna. Sänkyyn klo 21. Äiti lukee joululahja kirjaa iltasaduksi. Saa lukea tai nukkua. Valot pois viim. 22.
- la olemme kotona. Illalla tulee vieraita. Saa valvoa klo 24.30 saakka.
- jne, toivottavasti sait vinkkiä =)
Meillä 4,5-vuotias samanlainen apina. Tekemistä on ollut joulun jälkeen mm. uimahallireissu, kyläily sukulaisen luona, elokuvien katseleminen, askartelu helmillä + puuhakirjan kanssa, majan tekeminen, puistossa käyminen, pyykin peseminen...ei riitä. Ja minä en, ikävä kyllä, tahdo viettää sellaista lomaa jolloin joka saatanan tunti on ohjelmoitu. Olen masentunut ja väsynyt, kaipaan lepoa mutta sitä en saa kun koko ajan lapsi vinkuu jotain. Olen antanut huomiota, pelannut lautapeliäkin, on leikitty ja halailtu jne. mutta ei. Ei vaan riitä.
Luojan kiitos päivähoito jatkuu maanantaina!!
8-vuotiaalla pojalla koulu jatkuu vasta 9.1., enkä mitään muuta niin odota kuin LUNTA. Pulkkamäessä viihtyisi, minä voisin lepuuttaa korviani sen aikaa (ellen sitten laske mukana) ja sisällä jaksaisi keskittyä kunnolla leikkeihin. Nyt on potkittu palloa vesisateessa ym. "mukavaa". Kavereita ei juuri kaipaa, pikkuveljen kanssa leikkii. Mutta ulkoilu on yleensä se kaiken a ja o.
8-vuotiaalla pojalla koulu jatkuu vasta 9.1., enkä mitään muuta niin odota kuin LUNTA. Pulkkamäessä viihtyisi, minä voisin lepuuttaa korviani sen aikaa (ellen sitten laske mukana) ja sisällä jaksaisi keskittyä kunnolla leikkeihin. Nyt on potkittu palloa vesisateessa ym. "mukavaa". Kavereita ei juuri kaipaa, pikkuveljen kanssa leikkii. Mutta ulkoilu on yleensä se kaiken a ja o.
kuin myös 12-vuotiaani juuri sen vuoksi, että pääsisi mäkeen (niin laskettelu/ stiga/ kuin jäämäkeenkin). Ja ulkojäille toki toivoisi myös. Ymmärrän hyvin ettei tuolla harmaassa sumusäässä ulkoilu paljon kiinnosta.
Onneksi on nyt innostunut Geokätköjen etsimisestä:)
Mulle jos tullaan valittamaan ettei ole mitään tekemistä niin käsken mennä sängylle pötkölleen, usein tekeminen keksitään jo matkalla ja viimeistään vartissa on taas kivaa tekemistä.
Toinen hyvä on sanoa että jos ei ole tekemistä niin siivoaa huoneensa niin eiköhän jo taas ole paljonkin puuhaa :D 8v ja 5v tytöt mulla...