Mammat hei!
Koulutus ja luokkatausta ovat kaksi ihan eri asiaa.
Jos lapsuudenkodissa on piereskelty, luettu Sven Hasselia ja harlekiineja kun on tultu tehtaasta vuorotöistä ja syöty pelkällä haarukalla, mikään koulutus ei poista tuota taustaa. Ei mikään.
Toki luokkanousua on mutta tausta on ja pysyy, lukekaa vaikka Katariina Järvisen tutkimuksia asiasta.
Kommentit (3)
on niin suoraan luokiteltavissa johonkin ääripääkategoriaan. Eiköhän moni lapsuudenkotikin ole ollut sekoitus. Itse olen köyhästä taiteilijaperheestä, jossa luettiin kirjallisuuden klassikoita, harrastettiin kulttuuria monessa muodossa mutta syötiin ajoittain pelkällä haarukalla arkena. Sukuni on kyllä hyvin hienostunut, aatelisvertakin ja osa korkeakoulutettuja ja varsin varakkaita. Osaan etikettisäännöt vaikka unissani mutta arjessa elämme nykyään joskus hyvinkin "juntisti". Sydämensivistyksen arvotan hyvinkin korkealle. Enkä kaipaa turhaa hienostelua elämääni.
taitaakin olla avainsana koko juttuun.
Alhaisen luokkataustan omaavat ihmiset pitävät turhana hienosteluna kaikkea sellaista, joka on itsestäänselvyys monille muille. Miksi muuten luulet, että sydämen sivistystä ja humaanisuutta ei ole sellaisilla ihmisillä, jotka eivät piereskele?
on niin suoraan luokiteltavissa johonkin ääripääkategoriaan. Eiköhän moni lapsuudenkotikin ole ollut sekoitus. Itse olen köyhästä taiteilijaperheestä, jossa luettiin kirjallisuuden klassikoita, harrastettiin kulttuuria monessa muodossa mutta syötiin ajoittain pelkällä haarukalla arkena. Sukuni on kyllä hyvin hienostunut, aatelisvertakin ja osa korkeakoulutettuja ja varsin varakkaita. Osaan etikettisäännöt vaikka unissani mutta arjessa elämme nykyään joskus hyvinkin "juntisti". Sydämensivistyksen arvotan hyvinkin korkealle. Enkä kaipaa turhaa hienostelua elämääni.
taitaakin olla avainsana koko juttuun.
Alhaisen luokkataustan omaavat ihmiset pitävät turhana hienosteluna kaikkea sellaista, joka on itsestäänselvyys monille muille. Miksi muuten luulet, että sydämen sivistystä ja humaanisuutta ei ole sellaisilla ihmisillä, jotka eivät piereskele?
En määritellyt mitenkään tarkemmin kenellä sitä sydämensivistystä on ja kenellä ei. Kerroin vaan mitä arvostan. Turhaa hienosteluakin on monenlaista. Itselleni sellaista olisi ehkä lautasliinojen kattaminen lapsiperheen päivälliselle arkena, meille kelpaa talouspaperirullasta tarvittaessa repäisty pala.
Jäin pohtimaan vaan, että mikä minun luokkataustani nyt esim. sinun mielestäsi on, jos kuulun hienoon sukuun mutta itse en ole korkeakouluja käynyt. Vaatiiko luokkataustan säilyminen korkeaa koulutusta vai pysyykö se kouluttamattomuudesta huolimatta? Jos toisinpäin ajateltuna alempaa luokkaa oleva ei koulutuksesta huolimatta "pääse" korkealle?
on niin suoraan luokiteltavissa johonkin ääripääkategoriaan. Eiköhän moni lapsuudenkotikin ole ollut sekoitus.
Itse olen köyhästä taiteilijaperheestä, jossa luettiin kirjallisuuden klassikoita, harrastettiin kulttuuria monessa muodossa mutta syötiin ajoittain pelkällä haarukalla arkena. Sukuni on kyllä hyvin hienostunut, aatelisvertakin ja osa korkeakoulutettuja ja varsin varakkaita. Osaan etikettisäännöt vaikka unissani mutta arjessa elämme nykyään joskus hyvinkin "juntisti".
Sydämensivistyksen arvotan hyvinkin korkealle. Enkä kaipaa turhaa hienostelua elämääni.