Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluvieraiden kanssa kränää ruoasta

Vierailija
29.12.2011 |

Meillä oli joulupöydässä yli 10 henkilöä syömässä. Tarjolla oli peruna-,lanttu-ja porkkanalaatikkoa, kinkkua, kalkkunaa, kasvispihvejä, graavilohta, mätiä lisukkeineen, kahdenlaista leipää, juustoja, rosollia, monenlaisia säilykkeitä ja salaatteja. Joulupöytään sattui pari sellaista, joille kelpaa vain perunalaatikko ja jokin salaatti. selväähän se, että jos joku ottaa kilon laatikkoa pelkästään lautaselle,eihän sitä sitten riitä edes kaikille.

Miten sinä ajattelet? Onko jouluruokaa tarkoitus riittää joka lajia tällaiselle joukolle niin paljon kuin napa vetää, kilo tai kaksi per nenä, vai olisiko tarkoitus ottaa useampaa sorttia.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis emännän huonoutta, elleivät tarjottavat riitä. Minä satun tykkäämään hirveästi mädistä, joten ensi kerralla kun sitä on tarjolla, tyhjennänkin koko kipon omalle lautaselleni. Nimittäin mätiä en ole koskaan kehdannut ottaa koko lautaselllista. Onneksi AV vapatti minut tästä henkisestä esteestä.

että kannattaa mennä vain karjalaisten pitoihin. Niissä on vähintään pari kiloa kutakin tarjottavaa/syöjä!

Vierailija
2/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 ruokailijalle oli lanttu ja porkkanalaattikkoa yhteensä reilu kilo. Ja molemmat riittivät... Mutta jos joku ei olis syöny ko vain toista laatikkoa ja kinkkua eikä mitään muuta niin olishan se loppunut kesken.

Ruuat lasketaan niin, että oletetaan kaikkien syövän vähän kaikkea. Ei niin, että yhdellä ruokalajilla kaikki saavat mahansa täyteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis emännän huonoutta, elleivät tarjottavat riitä. Minä satun tykkäämään hirveästi mädistä, joten ensi kerralla kun sitä on tarjolla, tyhjennänkin koko kipon omalle lautaselleni. Nimittäin mätiä en ole koskaan kehdannut ottaa koko lautaselllista. Onneksi AV vapatti minut tästä henkisestä esteestä.

Samalla sait nyt hienon keinon päästä eroon ikävistä kanssavieraista. Sen mädin syötyäsi muut päättelevät, että koska ruokaa ei ollut varattu tarpeeksi, he eivät ole toivottuja vieraita. Närppivät vähän ja häipyvät "sairastapauksen takia". Kukaan ei pidä sinua junttina, vaan syyttävät ap:ta vittumaiseksi ja pihiksi.

Vierailija
4/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kyläpaikassa jossa oli 6 aikuista ja 4 lasta, ja mätiä oli ehkä noin 300 grammaa, vaikak sitä olisi pitänyt olla 10 kg, ja Karjalassa olisi tietenkin ollutkin.

Uskomatonta pihiyttä. Sen jälkeen kuin olin sen 300 grammaa syönyt, kirosin, heitin emäntää tyhjällä kupilla, näytin persettä ja juoksin av:lle neuvomaan juntteja.

Vierailija
5/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kyläpaikassa jossa oli 6 aikuista ja 4 lasta, ja mätiä oli ehkä noin 300 grammaa, vaikak sitä olisi pitänyt olla 10 kg, ja Karjalassa olisi tietenkin ollutkin.

Uskomatonta pihiyttä. Sen jälkeen kuin olin sen 300 grammaa syönyt, kirosin, heitin emäntää tyhjällä kupilla, näytin persettä ja juoksin av:lle neuvomaan juntteja.

( )( ) vaan teille, soromnoo!

Vierailija
6/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokin ruoka uhkaa loppua, sitä otetaan vain vähän että riittää kaikille. Joka ei tätä osaa oppikoon sen nyt. Suurin osa suomalaisista ei ole karjalaisia jotka asuvat isoissa sukutaloissa joissa on aitat täynnä pakastimia joihin niitä ruokia voi säilöä, vaan kaupunkikodeissa joissa pakastimia on tasan yksi. Ei meillä myöskään ole varaa ostaa kymmentä kiloa mätiä sun muuta jonka sittten joutuu heittämään pois.

On se vaan niin, että jos aikuinen ihminen ei syö _lähes_ kaikkea, niin on kyllä sivistyksessä iso aukko.

Vierailija
7/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän jouluvieraista (minä itse mukaan lukien) rakastaa muikun mätiä(smetana+sipuli seoksessa), joten sitä oli tarjolla ämpärillinen.. :D Muutenkin ruokaa on niin paljon ettei kyllä lopu kesken.

Meillä vaan on se tiedetään mitä kukin syö, joten osataan varautua menekkiin.

Vierailija
8/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun ei talvella muuten tarvita uima-allasta, täytettiin se kivisimpun mädillä ja koko suku sai sukellella siellä ja vetää mätiä väärään kurkkuun minkä ehti. Kyllä oli suku seestynyttä tämänkin joulun jälkeen.

Eikä todellakaan keitetty mitään perunoita. Saati tehty perunalaatikkoa, meidän suvussa mössöruokia syövät vain vauvat -ja nekin opetetaan kivisimpun mädin hienostuneeseen makuun viimeistään siinä vaiheessa kuin konttaavat.

Vierailija
10/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin syödä ihan sitä mita haluttiin ja varmasti niin paljon kuin haluttiin. Tai niin vähän, kuin haluttiin.

Suomalaisissa on joku outo "sivistynyt ihminen syö vaikka siilinkiveksiä, jos niitä tarjotaan" -mentaliteetti, jolla ei oikeasti ole mitään tekemistä hyvän käytöksen kanssa. Juhliin kutsujan tehtävänä on varmistaa, että mieluisaa tarjottavaa on riittävästi eikä suinkaan niin päin, että vieraiden pitää ottaa mahdollisimman vähän, jotta jokaiselle riittää. Eihän sitä voi tietää, onko emäntä lainkaan varautunut syöviin vieraisiin vai olettiko hän, että nämä tulivat "sivistyneesti maistelemaan".

Jos minut kutsutaan joulupöytään, oletan, että siellä on ruokaa vanhaan tapaan niin paljon, että kaikille riittää kaikkea. Olen toki ollut moderneissa häissä, joissa pitopalvelulta on tilattu niin vähän ruokaa, että kaaso on ollut jakamassa perunoita ja bestman tarkistanut, että lihapullia ei kukaan ota enempää kuin 4 kpl (ihan kuin peruskoulussa aikoinaan...).

Jos on niin vähävarainen, että ei kykene tarjoamaan vieraille ruokaa, ei ehkä kannata niitä vieraita kutsua. Ja maistamispakosta me pääsimme jo päiväkodissa. Joulupöytä ei ole paikka, jossa totutellaan uusiin makuihin.

Vierailija
11/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä voi tietää, onko emäntä lainkaan varautunut syöviin vieraisiin vai olettiko hän, että nämä tulivat "sivistyneesti maistelemaan".

Jos tästä tapauksesta puhutaa, niin sitä yhtä puheena ollutta laatikkoa oli varattu 3.5 kg kymmenelle syöjälle. Jos siis menisi tasan. Yleensähän osa ottaa vähemmän.

Vierailija
12/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis alkuperäisessä asiassa?

Vierailija
13/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä ei voi eikä hänen pidä varautua siihen, että vieras täyttää ruokapöydästä ainoastaan yhdellä ruokalajilla koko lautasensa. Sivitymättömyyteen ei tarvitse normaalin ihmisen varautua. Ja se, että kymmenistä ruokalajeista täyttää koko lautasensa perunalaatikolla, vaikka pöydässä on monta muutakin ruokavierasta, on todella sivistymätöntä.

Vierailija
14/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin syödä ihan sitä mita haluttiin ja varmasti niin paljon kuin haluttiin. Tai niin vähän, kuin haluttiin.

Suomalaisissa on joku outo "sivistynyt ihminen syö vaikka siilinkiveksiä, jos niitä tarjotaan" -mentaliteetti, jolla ei oikeasti ole mitään tekemistä hyvän käytöksen kanssa. Juhliin kutsujan tehtävänä on varmistaa, että mieluisaa tarjottavaa on riittävästi eikä suinkaan niin päin, että vieraiden pitää ottaa mahdollisimman vähän, jotta jokaiselle riittää. Eihän sitä voi tietää, onko emäntä lainkaan varautunut syöviin vieraisiin vai olettiko hän, että nämä tulivat "sivistyneesti maistelemaan".

Jos minut kutsutaan joulupöytään, oletan, että siellä on ruokaa vanhaan tapaan niin paljon, että kaikille riittää kaikkea. Olen toki ollut moderneissa häissä, joissa pitopalvelulta on tilattu niin vähän ruokaa, että kaaso on ollut jakamassa perunoita ja bestman tarkistanut, että lihapullia ei kukaan ota enempää kuin 4 kpl (ihan kuin peruskoulussa aikoinaan...).

Jos on niin vähävarainen, että ei kykene tarjoamaan vieraille ruokaa, ei ehkä kannata niitä vieraita kutsua. Ja maistamispakosta me pääsimme jo päiväkodissa. Joulupöytä ei ole paikka, jossa totutellaan uusiin makuihin.

Minulla on varattuna joka joulu 2 kiloa kutakin laatikkoa ruokailijaa kohti. Kymmenen hengen kattauksessahan se ei tee kuin 20 kiloa /laatu. Kinkkujakin on varalta yksi jokaiselle. Sinappia ämpärillinen. Väskynäkräämissä vähän pihtaan, sitä ei ole kuin kylpyammeellinen. Ja jos rehellinen olen, riisipuuroakin vain muuripadallinen.

Joulupäiväksi toki toivon vieraiden palaavaan kotiin lämmittelemään Saarioisten laatikkojaan.

Vierailija
15/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli otsikossa ja sitten myöhemmin

Hämmästystä herätti se, että se moneen kertaan mainittu perunalaatikko loppui kesken, kun pari ihmistä söi nälkäisenä sen kaiken, koska he eivät syöneet pöydästä mitään muuta.

Vierailija
16/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos Suomessa toimitaan kuten ulkomailla, eli emanta/isanta tarjoilee ruuan :) Itsepalvellen itsekkaan on helppo olla itsekas.

Vierailija
17/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas viihdyttävä ketju, kiitos:)

Vakavasti ottaen olen myös sitä mieltä, että ruokapöydässä tapoihin kuuluu osata ottaa vain sen verran, että muillekin riittää. Eläimet menevät ja syövät sillä mentaliteetillä, että "se syö kuka ensin ehtii".

Eli omaa herkkuaan ei tosiaan voi lapata lautaselleen vaikkei muuta pöydästä ottaisikaan, koska muillekin pitää riittää. Ja todellakin, ei ole ihan normaalia, jos aikuiselle ihmiselle ei kelpaa joulupöydästä muu kuin perunalaatikko...Naurattaa ihan.

Vierailija
18/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jääkaappiin jauhelihakastiketta tai makaronilaatikkoa. Siis lasten ja sellaisten aikuisten varalta, jotka eivät ole tottuneet muuta syömään.

Vierailija
19/92 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin vain hämmästynyt siitä, että jos pöytä notkuu erilaisia ruokalajeja, niin joillekin ei kelpaa siitä mikään. Hämmästystä herätti se, että se moneen kertaan mainittu perunalaatikko loppui kesken, kun pari ihmistä söi nälkäisenä sen kaiken, koska he eivät syöneet pöydästä mitään muuta. ap

käytöstä vierailta, tarjoilusi olivat täysin ok. Tämän pitäisi olla ilmiselvää kaikille.

Vierailija
20/92 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko sulla oli mitäkin laatikkoa? Siis niitä jotka loppui?

Meidän pöydässä ei kyllä olisi kiloittain joka laatikkoa, kun ei oma väki syö niitä ollenkaan.

Jos olis öö.. yli 10 vierasta, niin varaisin perunalaatikkoa kaappiin ehkä 2 isoa, 700g rasiaa, ja sais riittää.