Jouluvieraiden kanssa kränää ruoasta
Meillä oli joulupöydässä yli 10 henkilöä syömässä. Tarjolla oli peruna-,lanttu-ja porkkanalaatikkoa, kinkkua, kalkkunaa, kasvispihvejä, graavilohta, mätiä lisukkeineen, kahdenlaista leipää, juustoja, rosollia, monenlaisia säilykkeitä ja salaatteja. Joulupöytään sattui pari sellaista, joille kelpaa vain perunalaatikko ja jokin salaatti. selväähän se, että jos joku ottaa kilon laatikkoa pelkästään lautaselle,eihän sitä sitten riitä edes kaikille.
Miten sinä ajattelet? Onko jouluruokaa tarkoitus riittää joka lajia tällaiselle joukolle niin paljon kuin napa vetää, kilo tai kaksi per nenä, vai olisiko tarkoitus ottaa useampaa sorttia.
Kommentit (92)
oli grillattua kanaa/kalaa/possua ja salaattia, perunaa, täytettyjä herkkusieniä, sienisalaattia jne runsain mitoin. Minä tarjoilin porukalle ruoat pöytään ja kun itse pääsin syömään, ei ollutkaan juuri mitään enää jäljellä salaateista. Anopin mies veti melkein yksi sienisalaatin ja haki vielä herkkusieniä lisää, vaikka minä en ehtinyt vielä edes ruokaa ottaa. Istui vielä minun vieressäni, joten taatusti huomasi, etten ollut ehtinyt vielä syödä mitään. No, vedin sitten keittiöössä pari leipää possupihvin seuraksi ...
Mun suvulle perunalaatikko on pyhä asia. Mummo on opettanu oman reseptinsä muutamalle ja nämä henkilöt sitte tekevät käytännössä koko suvun loorat. Ite tein 10 litraa (6 aik+3 lasta). Meidän joulupöydän kruunaa pottuloora ja sitä on riitettävä jokaselle syöjälle runsaasti. Muut ruuat saa loppua, mutta looraa on riitettävä.
Meillä oli joulupöydässä yli 10 henkilöä syömässä. Tarjolla oli peruna-,lanttu-ja porkkanalaatikkoa, kinkkua, kalkkunaa, kasvispihvejä, graavilohta, mätiä lisukkeineen, kahdenlaista leipää, juustoja, rosollia, monenlaisia säilykkeitä ja salaatteja. Joulupöytään sattui pari sellaista, joille kelpaa vain perunalaatikko ja jokin salaatti. selväähän se, että jos joku ottaa kilon laatikkoa pelkästään lautaselle,eihän sitä sitten riitä edes kaikille.
Miten sinä ajattelet? Onko jouluruokaa tarkoitus riittää joka lajia tällaiselle joukolle niin paljon kuin napa vetää, kilo tai kaksi per nenä, vai olisiko tarkoitus ottaa useampaa sorttia.
Nämä "karjalaiset" joiden mukaan jokaista ruokalajia pitää varata niin paljon, että jokainen vieras pystyisi syömään pelkästään yhdestä ruokalajista itsensä täyteen, vaikka jokainen vieraista valitsisi samankin ruokalajin. Kymmenen kilon sienisalaatti, kymmenen kilon sinappisilakka, kymmenen kilon lanttulaatikko ja tietenkin kymmenen kilon voinappi.
veikkaan, että teidän joulupäivällistä ei pilannnut pelkkä laatikoiden loppuminen ;)
Mitenköhän olis käynyt, jos sinulla ei olis ollutkaan juuri tuota perinteisistä perinteisintä menua, vaan esim. vain kokonainen kalkkuna, waldorfin salaatti ja haudutettua punakaalia tms?
Kyllä juhlaviraan tulee tajuta, että kaikea otetaan kohtuullinen annos, kuten yksi kauhallinen perunalaatikkoa muiden ruokien lisäksi. Tämähän pätee, oli juhla tai arki. Lautasmallit sun muut ovat hyvänä esimerkkinä siitä, että lautasta ei täytetä vain yhdellä ruoalla...
...mutta vieläkään ei selvinnyt, mikä sitä kränää aiheutti, kuka kränäsi ja mistä syystä.
Se, joka söi perunaruoat, tuskin kränäsi, koska hän sai mitä halusi ja hänellä oli vatsa täynnä.
Ne muut, jotka olivat sekaruokaisia, tuskin kränäsivät, koska heille jäi runsaasti muuta syötävää (myös perunafanien ruoat), joten heilläkin oli vatsa täynnä.
Jos joku huomauttaa emännälle, että kas, perunalaatikko loppui, enkä ehtinyt sitä saada, niin ei se vielä ole kränäämistä. Se on huomio.
Kenelle tahansa olisi nykyään voinut käydä kuten ap:lle. Yllättävän monet nuoret aikuiset syövät kuten alle kouluikäiset, jotka eivät ole tottuneet muihin kuin perunamuusiin. Meilläkin on suvussa vävy, jolle ei kelpaa jouluruoistani - tai muistakaan anopin laittamista - käytännössä mikään. Tytär sitten hakee hänelle yöllä grilliruokaa ;)
Vieraat ilmoittivat etukäteen ettei heistä kukaan laatikoista kovin perusta, pärjäävät vaikka ilmankin. Sitten kun otettiin ruokaa, kaksi ensimmäistä otti lautaselleen puolet(!) jokaisesta laatikosta ja loput 4 saivat rippeet. Törkein ilmoitti tahtovansa lisää ja sitten kun sitä lämmitettiin (luojan kiitos mies toi valmislaatikon varalta..!), hän jätti syömättä suurimman osan siitä, mitä otti.
Kinkkua otettiin kaksin käsin, vaan eipä sitäkään syöty loppuun. Kalkkuna piti ehdottomasti olla pöydässä, mutta siitä meni ehkä puolet. Rosolliin (itsetehty) kukaan paitsi minä ei koskenutkaan. Kinkun kastike oli aivan liian suolaista heidän makuunsa jne. mutta samalla mättivät kokonaisen jättituubin vahvaa sinappia kinkun kanssa.
Oli vika kerta, kun kutsun vieraita joulupöytään.
vain lempiruokiaan.
Yksi syy lihavuuteen on se, että ruoka yhdistetään velvollisuuteen eli koska tätä on tehty, tätä on pakko syödä.
Ei ole. Jos kyläpaikassa on tarjolla vain sellaisia ruokia, joista en pidä tai joiden maku on etova, en syö niitä. Siksi pysyn hoikkana: en syö velvollisuudesta vaan siksi, että on nälkä. Ihan sama työpaikalla erilaisten synttäri- ja nimipäivätarjoilujen kanssa. Juhlakalu voi tuoda tarjottavia, mutta minun ei ole pakko niitä syödä.
vaan minun on pakko maistaa kaikkea kuin päiväkodissa aikanaan. Toisaalta en saa syödä kunnolla mitään, koska ruokaa on niin vähän, että siitä ei riitä kaikille kuitenkaan.
Millaisia ruokapitoja vieraille nykyisin pidetään? Oksennusta pidättäen on maistettava sienisalaatit ja ylisuolaiset lohet, koska ei saa loukata emäntää, joka tosin loukkaa vieraita sillä, että ei tarjoa tarpeeksi ns. perusruokia ja toisaalta pakottaa maistamaan kaikkia kokeilujaan.
En viihtyisi ap:n pöydässä pitkään vaan todella "sairastuisin" jo aterian alkuvaiheessa. Tuollaisia kutsujia ei oikeasti voi olla!
mutta olisi kai kohteliasta ilmoittaa etukäteen ennen jouluaterialle menoa, että ei syö lihaa, kalaa, leipää, juustoa eikä mitään vihannesta, vain perunaa
kerro, mitä sinä sitten jouluisin syöt? Tarjolla oli melkein kaikki mahdollinen, jos mikään niistä ei kelpaa.
...mutta vieläkään ei selvinnyt, mikä sitä kränää aiheutti, kuka kränäsi ja mistä syystä.
Se, joka söi perunaruoat, tuskin kränäsi, koska hän sai mitä halusi ja hänellä oli vatsa täynnä.
Ne muut, jotka olivat sekaruokaisia, tuskin kränäsivät, koska heille jäi runsaasti muuta syötävää (myös perunafanien ruoat), joten heilläkin oli vatsa täynnä.
Jos joku huomauttaa emännälle, että kas, perunalaatikko loppui, enkä ehtinyt sitä saada, niin ei se vielä ole kränäämistä. Se on huomio.
)
ap:ltä on kysytty varmaan 10 kertaa kuka sanoi ja mitä.
vaan minun on pakko maistaa kaikkea kuin päiväkodissa aikanaan. Toisaalta en saa syödä kunnolla mitään, koska ruokaa on niin vähän, että siitä ei riitä kaikille kuitenkaan.
Millaisia ruokapitoja vieraille nykyisin pidetään? Oksennusta pidättäen on maistettava sienisalaatit ja ylisuolaiset lohet, koska ei saa loukata emäntää, joka tosin loukkaa vieraita sillä, että ei tarjoa tarpeeksi ns. perusruokia ja toisaalta pakottaa maistamaan kaikkia kokeilujaan.
En viihtyisi ap:n pöydässä pitkään vaan todella "sairastuisin" jo aterian alkuvaiheessa. Tuollaisia kutsujia ei oikeasti voi olla!
vaikka ehkä ap:ltä tosiaan puuttui ihan kuoripotut, mutta että 350g perunalaatikkoa ei riitä sulle,(+se mitä esim. lapset jättää omasta 350g:staan syömättä) etkä tosta listasta keksi mitään muuta lisäksi?
eikö ap kertonut aiemmin, että ruokaa oli niin paljon, että sitä jäi paljon. Jos kolme ja puoli kiloa perunalaatikkoa loppui kesken siksi, että jotkut vetivät sen kaiken napaansa, se kai ei tarkoita että ruokaa oli vähän.
Minä olisin nauttinut saada olla ap:n jouluvieraana. Tarjottavien eteen on selvästi nähty vaivaa. Kaikki lajit eivät ehkä olisi olleet juuri sitä suurinta herkkuani, mutta mielestäni juhlaruokailun mielihyvä koostuu puoliksi siitä monipuolisuudesta ja maistelemisestakin. Ikinä ei ole juhlatunnelmani kaatunut siihen, että olen syönyt kohteliaasti (ja makutottumuksiani kehittääkseni) niitä vähemmän kiinnostaviakin ruokalajeja.
Olen joskus ollut tilanteessa (ei joulu), jossa perunoita keitettiin ruokailuun määrältä ja ensimmäinen annoksen ottaja otti puolet perunoista lautaselleen. En uskaltanut itse tämän jälkeen ottaa kuin yhden pienen perunan (syöjiä oli vielä monta) ja nälkä kyllä jäi. Mielestäni aikuisten ihmisten pitäisi osata hieman silmätä montako syöjää on paikalla ja minkäkokoiset annokset suurinpiirtein riittää jokaiselle. Toki tässä minun tapauksessani oli puoli ongelmaa siinäkin, että perunoita oli alunperinkin keitetty pihisti. Ap:n tapauksessa ei ollut mielestäni kyse siitä.
vaan minun on pakko maistaa kaikkea kuin päiväkodissa aikanaan. Toisaalta en saa syödä kunnolla mitään, koska ruokaa on niin vähän, että siitä ei riitä kaikille kuitenkaan. Millaisia ruokapitoja vieraille nykyisin pidetään? Oksennusta pidättäen on maistettava sienisalaatit ja ylisuolaiset lohet, koska ei saa loukata emäntää, joka tosin loukkaa vieraita sillä, että ei tarjoa tarpeeksi ns. perusruokia ja toisaalta pakottaa maistamaan kaikkia kokeilujaan. En viihtyisi ap:n pöydässä pitkään vaan todella "sairastuisin" jo aterian alkuvaiheessa. Tuollaisia kutsujia ei oikeasti voi olla!
vaikka ehkä ap:ltä tosiaan puuttui ihan kuoripotut, mutta että 350g perunalaatikkoa ei riitä sulle,(+se mitä esim. lapset jättää omasta 350g:staan syömättä) etkä tosta listasta keksi mitään muuta lisäksi?
joten miten ihmeessä minulle tai lapsille olisi sitä riittänyt? Oletan, että kun saan kutsun ruokavieraaksi, niin sitä ruokaa myös riittää, vaikka joku ottaisi koko puurokattilan itselleen. Siis sellaista ruokaa, jota voi syödä irvistelemättä. Harva onnistuu pilaamaan perunalaatikon.
Ja mistä ihmeestä vieras tietää, mitä uskaltaa syödä, kun kaikkea on pöydässä niin vähän, että jos ottaa emännän mielestä liikaa (esim. 6 viipaletta kurkkua etukäteen lasketun 3 sijaan), niin osa jää ilman. Silloin on parasta ottaa niin vähän kuin suinkin ja lähteä ripeästi kotiin syömään.
kerro, mitä sinä sitten jouluisin syöt? Tarjolla oli melkein kaikki mahdollinen, jos mikään niistä ei kelpaa.
Tarjolla voi olla vaikka mitä, mutta kun emäntä haukkana tarkkailee, miten paljon kukakin ottaa ja ääneen voivottelee, että enempää maitoa/kurkkua/perunalaatikkoa ei ole, niin fiksu vieras tajuaa, että ei oikeasti ollut tervetullut ja se ruokakin on enemmän koriste kuin syötäväksi. Vieraanvaraisuus on sitä, että vieras saa syödä eikä sitä, että kaikki on etukäteen mitattu.
Tarjolla voi olla vaikka mitä, mutta kun emäntä haukkana tarkkailee, miten paljon kukakin ottaa ja ääneen voivottelee, että enempää maitoa/kurkkua/perunalaatikkoa ei ole, niin fiksu vieras tajuaa, että ei oikeasti ollut tervetullut ja se ruokakin on enemmän koriste kuin syötäväksi. Vieraanvaraisuus on sitä, että vieras saa syödä eikä sitä, että kaikki on etukäteen mitattu.
Ja höpsis höp :D
voi tulla täyteen. Minä en syö muuta kuin aitoa kaviaaria. Sellainen ruokavalio. ;)
-Ruokavliot kuuluu ilmoittaa emännälle ennen vierailua
-jokaisesta tarjollaolevasta asiasta kuuluu riittää jokaiselle ruokalijalle
-näin karjalassa ja ranskassa
Meillä taas jouluna oli niin, että perunalaatikkoa jäi yllin kyllin, koska näitä karppaajia oli pöydässä niin paljon.
Tässä ketjussa moni on ehdottanut kuoriperunoita joulupöytään. Olenko ainoa, jonka mielestä keitetyt perunat eivät kuulu joulutarjottaviin?
vain lempiruokiaan.