Koirat yksin uutena vuotena?
Mulla on kaks koiraa, 1- ja 2-vuotiaat, jotka ei ole aikaisempina vuosina välittäneet yhtään ilotulitteista, mutta aikaisemmat aatot onkin vietetty sukulaisten luona isolla porukalla, eli melua ja melskettä on ollut.
Nyt olisi sellainen tilanne, että koirat pitäisi mahdollisesti jättää kotiin keskenään. Kyse olisi noin kahdeksasta tunnista yöllä, kotiin tulisimme neljän jälkeen yöllä. Koirat ovat tottuneet olemaan viikonloppuisin yksin tuollaisia aikoja öisin, mutta nyt vähän jänskättää kun on kuitenkin uuden vuoden aatto. Uskaltaako jättää vai ei? Ajattelin jättää valot ja telkkarit päälle, silti huolettaa jos tänä vuonna pelkäävätkin, tai jos tulee vaikka raketti ikkunasta läpi. Mitä mieltä olette? Jättääkö teistä joku koiran yksin kaupungissa uutena vuotena? Kyse siis koirista, jotka eivät ole paukkuherkkiä eivätkä pelänneet ilotulitteita
Kommentit (13)
Voivat säikähtää niin kovasti pauketta ja vinkumista, että saavat ongelmia loppuelämäksi.
Kyllä se ainakin viime vuonna pärjäsi ihan ok
koira yksin kotona, ei ole paukkuherkkä.
Voivat säikähtää niin kovasti pauketta ja vinkumista, että saavat ongelmia loppuelämäksi.
Mutta toisaalta luulen että on täysin turha pelko kun aiemmin eivät ole huomioineet raketteja mitenkään. Ja tosiaan ajattelin, että jättäisin telkkarin pauhaan ja valot päälle sekä verhot kiinni. Koiria on tosiaan kaksi, mikä voi olla hyvä tai huono asia tässä tapauksessa.
Kiva kuulla että muut ovat uskaltaneet jättää ja kaikki mennyt hyvin. Kauheesti huolettaa, mutta ehkä se pitää vain luottaa että kaikki menee hyvin. Eihän niille täällä mitään pääse tapahtumaan (ellei sitten tule se raketti ikkunasta ) mutta ei se tietenkään kivaa ole jos saavat päähänsä alkaa pelkäämään ja pelkäävät sitten loppuelämän.
ap
on jätetty jo joulusta asti koirat yksin kotiin niin, että verhot on kiinni ja radiosta soi musiikkia.
Hyvin menee kuten muinakin vuosina.
ja toinen säikkyy (nuorempi) ja vanhempi ei reagoi ulkonakaan mitenkään... minä en uskalla omiani jättää nuoremman takia, huomasin arkuuden syksyllä hirvi mettästysaikaan...
Toinen pelkää ilotulitteita vähän, saattaa läähättää illan sohvalla...
Silti jäötän ne yksin.
Koirat on 4½ v (tämä pelkää siis) ja toinen on 1v 4kk (ei pelkää).
Asun kerrostalossa, pidän verhot kiinni ja radion päällä illan+yön. Näin ne viimevuonna pärjäs ja ihan hyvin meni. Tosin viimevuonna olin kotona osan iltaa ja lähin vasta klo 22 kavereiden kaa bailaa.
Nyt on mukana nelikuinen kissanpentukin, joten hiukan kyllä jännittää. Varsinkin ku tänä vuonna bileet alotellaan muualla kuin mun luonani joten joudunlähtemään jo ennen klo 19.
Noh, ei muuta ku verhot tiukasti kiinni, radio soimaan päälle ja toivon parasta. Jäisin kotiin jos koirat tosissaan pelkäis, mut tuo vanhemman koiran reaktio on enemmänkin läähättelyä. Samaa ku ukkosella mut pienemmäs mittakaavassa.
Kyllä, olen itsekäs ja haluan nauttia nuoruudestani ja viettää uuttavuotta :) Ja koska eläimilläni ei tule paukkeesta vakavaa reaktiota niin uskallan ne jättää keskenään illaksi.
Toinen pelkää ilotulitteita vähän, saattaa läähättää illan sohvalla...
Silti jäötän ne yksin.
Koirat on 4½ v (tämä pelkää siis) ja toinen on 1v 4kk (ei pelkää).
Asun kerrostalossa, pidän verhot kiinni ja radion päällä illan+yön. Näin ne viimevuonna pärjäs ja ihan hyvin meni. Tosin viimevuonna olin kotona osan iltaa ja lähin vasta klo 22 kavereiden kaa bailaa.
Nyt on mukana nelikuinen kissanpentukin, joten hiukan kyllä jännittää. Varsinkin ku tänä vuonna bileet alotellaan muualla kuin mun luonani joten joudunlähtemään jo ennen klo 19.
Noh, ei muuta ku verhot tiukasti kiinni, radio soimaan päälle ja toivon parasta. Jäisin kotiin jos koirat tosissaan pelkäis, mut tuo vanhemman koiran reaktio on enemmänkin läähättelyä. Samaa ku ukkosella mut pienemmäs mittakaavassa.
Kyllä, olen itsekäs ja haluan nauttia nuoruudestani ja viettää uuttavuotta :) Ja koska eläimilläni ei tule paukkeesta vakavaa reaktiota niin uskallan ne jättää keskenään illaksi.
Mulla vähän sama tilanne, olen 21-vuotias lapseton sinkku, ja olisi bileet, johon on tulossa kaikki kaverini ympäri suomea, joita osaa en ole nähnyt vuosiin. Haluisin ihan älyttömästi mennä, kun toinen vaihtoehto on olla yksin kotona koirien kanssa. Yleensä vanhempani hoitavat mielellään, mutta isäni on nyt sairaalassa ja äitillä sen verran paha reuma, ettei yksinään oikein pärjää omiensa ja mun koirien kanssa.
Kuitenkin koirat olen päättänyt ottaa ja niistä huolehtia. Jos pelkäisivät, en jättäisi, mutta vaikka eivät pelkää, tuntuu pahalta jättää. Ehkä mä vain luotan, että kaikki menee hyvin, ja uskallan lähteä. Ja yritän olla ressaamatta koko yötä miten ne voi :)
ap
Edelleenkin suren sitä, kun jätin edesmenneen koirani yksin uutena vuotena. Raukka pelkäsi niin paljon, että oli raapinut ulko-oveen melkein aukon. Ja se paniikki kesti vielä seuraavana aamuna, kun Suomessahan perinteisesti pennut paukuttelee monta päivää ennen ja jälkeen uuden vuoden.
Jos koirasi tiettävästi stressaavat pauketta, niin suosittelen että et jätä niitä yksin. Jos eivät stressaa, niin eiköhän ne pärjää ihan hyvin, etenkin jos jätät telkkarin auki/musiikkia, niin että rakettien pauke peittyy ainakin vähän.
Lähde juhliin mahdollisimman rennosti ja neutraalilla mielellä. Siis älä näytä koirille stressiäsi ja huoltasi äläkä paapo niitä, sillä sääliminen ja muu ylimääräinen hösellys vain lisää niiden stressiä. Ole kuin et olisikaan, kuin käväisisit vain lähikaupassa pikaisesti, niin koirat ei ala ihmettelemään. Sama kun tulet takaisin, ole ihan normaalisti äläkä hössötä. Kun et tee illasta suurta numeroa, koirasikaan eivät sitä tee. :)
Jos koirasi tiettävästi stressaavat pauketta, niin suosittelen että et jätä niitä yksin. Jos eivät stressaa, niin eiköhän ne pärjää ihan hyvin, etenkin jos jätät telkkarin auki/musiikkia, niin että rakettien pauke peittyy ainakin vähän.
Lähde juhliin mahdollisimman rennosti ja neutraalilla mielellä. Siis älä näytä koirille stressiäsi ja huoltasi äläkä paapo niitä, sillä sääliminen ja muu ylimääräinen hösellys vain lisää niiden stressiä. Ole kuin et olisikaan, kuin käväisisit vain lähikaupassa pikaisesti, niin koirat ei ala ihmettelemään. Sama kun tulet takaisin, ole ihan normaalisti äläkä hössötä. Kun et tee illasta suurta numeroa, koirasikaan eivät sitä tee. :)
Eivät ole koskaan välittäneet ukkosista, rakennusäänistä, raketeista jne.
Aina kun lähden baariin, koirat tietävät että olen lähdössä kun alan laittaa meikkejä ja hiuksia, menevät makoilemaan sohvalle eivätkä edes pyri mukaan, ja aina kun olen tullut kotiin, ovat heränneet umpiunesta sohvalta. Olen siis melko varma, että normaalisti koko ajan nukkuvat kun olen pois. Naapureilta olen kysellyt, niin eivät kuulemma hauku jne. Uutena vuotena eivät tosiaan ole olleen koskaan yksin, mutta ehkä uskallan tänä vuonna kokeilla.
ap
No noilla spekseillä sanoisin että ihan hyvin voit jättää koirat yksin uudeksivuodeksi. Eivät kaikki koirat pelkää raketteja, enkä tosiaan usko että sinunkaan koirasi alkavat pelätä niitä ykskaks, olit sitten kotona tai et. Eri asia on jos koira joutuu olemaan ulkona rakettiaikaan/raketti räjähtää ihan vieressä, niin silloin ei olisi ihme vaikka kovahermoisempikin koira saisi trauman. Mutta tosiaan koirat sisällä, verhot alas ja telkkari auki niin eiköhän hauvat pärjää ihan hyvin. :)