Kiinteiden aloittaminen
Vauvamme on neljä kuukautta vanha ja olen nyt antanut kolmena päivänä perunaa. Sose on todella löysää mutta pieni ei osaa sitä hyvin niellä. Ja jos peruna kurkkuun menee hiemankin niin sitten tulee "kakomista" eli tuntuu jäävän kurkkuun. No, vedellä on onneksi mennyt alas. Mistä luulette kakomisen johtuvan? Itsestäni tuntuu, että peruna on vaan hieman karkea ruokalaji soseutettunakin (olen löysännyt vedellä). Vai eikö poikamme vain osaa vielä niellä kiinteämpää kuin äidinmaito ja d-tipat?
Kannattaiskohan kiinteiden aloitusta siirtää (vai onko tilanne sama sitten) hieman? Vai kannattaisko aloittaa vaikka porkkanasoseella mikä mielestäni on sileämpää?
Kommentit (2)
Meillä on nyt neiti 4,5kk ja ollaan n. 2vk syöty soseita. Olen antanu aamupäivällä perunaa (joku päivä on jäänyt välistä) ja iltapäivällä hedelmäsoseita. Tuntuu vaan että toi peruna ei mene alas,ei sitten millään. Tyttö yskii ja yökkii ja puklaa potun pois. Tuntuu että ei sitten viitti väkisin pakottaa sitäkään syömään :/ Oon kokeillu sekä kaupan valmista peruna-porkkana-sosetta ja sitten olen soseuttanut potun ja laittanut sekaan korviketta.
Tässä mietinkin että miten kauan menee ennenkuin vauva tottuu porkkanaa? Hedelmäsoseet menee hyvin alas,mutta toi peruna ei...
Aika monilla vauvoilla menee aikansa syömisen opetteluun, joten jos olette vasta kolmena päivänä ruokia maistelleet, niin malttia vaan uuden asian sisäistämiseen. Kakominen on vauvoille ihan luontainen refleksi ja kun vauva tottuu soseisiin, niin kakominen todennäköisesti loppuu. Itselläni on 9 kk vanha poika ja kun siirryttiin karkeampii sapuskoihin, niin kakomista ollut jonkin verran. Eli ihan rauhassa vaan vauvallesi tarjoat sosetta pieniä määriä päivittäin. Ja voit aivan hyvin kokeilla muutakin kuin perunaa. Itse aloitin noihin samoihin aikoihin bataatilla ja sitten annoin porkkanaa (vai oliko se just toisinpäin) ja soseen joukkoon laiton vähän korvikemaitoa. Noiden jälkeen annoin vasta perunaa. Perunalla ei todellakaan ole pakko aloittaa, vaikka sitä monessa paikassa suositellaankin. Ja toisaalta, jos tuntuu, että kakominen vain jatkuu, niin voithan hyvin siirtää soseiden aloittamista myöhemmäksi, kun vauvasi on vasta 4 kk.