Parantuuko angiina ilman antibioottia?
Olin flunssassa tuossa viime viikolla ja se tuntui jo menevän ohi. Oli ihan perusflunssa mun mielestä. Nyt sitten eilen tai oikeastaan toissayönä kurkku tuli todella kipeksä, korviin sattuu ja rintakehää ahdistaa. Joka yskäisyllä irtoaa ällöttävää imelää limaa.
Tuntuu että koko kaula on ihan jäykkä ja kipeä ja korvat lompsuu.
Ei vaan huvittais lähtee lääkäriin (mihin työnnän taaperonkin siksi aikaa??) tuhlaamaan aikaa.
Kommentit (43)
Voi kai parantua ilman antibioottia niin että oireita ei enää ole mutta tietääkseni itse bakteeri jää jylläämään ja niinkuin täällä on sanottu monet jälkitaudit voivat seurata hoitamattomasta angiinasta. Monet eivät varmaan tiedä että streptokokki A bakteeri, joka aiheuttaa angiinaa voi olla henkilöllä vaikka hän olisi oireeton tai oireina voi olla vaikka lievä ohimenevä kurkkukipu jota ei edes huomioi.
Tyypillinen angiina on kuitenkin sellainen että kurkkukipu on ihan toista luokkaa kun tavallisessa flunssassa eli niin hirveää että omaa sylkeä ei ilkeä niellä vaan mielummin sylkee sen pois. Lisäksi voi esiintyä kuumeilua ja yleistä huonoa oloa. Kurkussa voi olla valkoisia peitteitä tai ei. Yleensä kurkku on kuitenkin ärhäkän punainen.
Angiinaa ei voi mitenkään todeta pelkästään kurkkuun katsomalla (vaikka joillain voi olla tyypillinen angiina kurkku valkoisin peittein) vaan sen paljastaa vasta nieluviljely. Joskus myös tavallisiin virustaudin aiheuttamiin nielutulehduksiin voi liittyä hyvin samantapaiset oireet kun angiinaan.
Angiinan oireisiin antibiootti alkaa vaikuttamaan ja helpottamaan oloa heti. Järkyttävään kurkkukipuun otin itse myös vahvaa buranaa. Itselläni on ollut muutaman kuukauden aikana kaksi kertaa angiina eli bakteeri voi palaa takaisin antibioottikuurin jälkeen. Toinen angiina oli kuitenkin lievempi kun ensimmäinen eli kurkkukipu oli paljon lievempi ja kuumetta ei esiintynyt. Itselläni on ollut outo paha maku suussa aina angiinan ilmetessä josta tunnnistan että nyt on kyseessä angiina. Itse asiassa maku on taas ilmennyt ajoittain ja pelkään pahoin että bakteeri on taas palannut eli jos kurkkukipu tulee taas lähiaikoina on kai taas mentävä nieluviljelyyn.
Onko muilla kokemusta toituvista streptokokki A:n aiheuttamista nielutulehduksista? Antibioottikuurit on otettu ihan asianmukaisesti ja loppuun asti. Perheen muilla jäsenillä on myös ollut bakteeri ja hekin ovat saaneet antibioottikuurit mutta nähtävästi ainakin minulla bakteeri uusii helposti.
Vanha ketju, mutta siltä varalta, että joku muukin aiheesta nyt kärsivä on tänne eksynyt, niin googletelkaa hyvät ihmiset. Jos tuntuu, että on angiinaa, niin lääkärille mars, ja faktat kuntoon http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/tunnista-nielutulehdus-angiina/#.VS-RSxOUf8B :)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2011 klo 10:36"]
ei ennenkään siihen kuoltu. Ainakaan usein. Kyllä se paranee aikanaa.
Tosin antibiootti nopeuttaa paranemista ja väehntää ikävien jälkitautien riskiä. Angiina on bakteeritulehdus, joten siihen antibiootti on oikeasti järkevä hoito. Ilman muuta menisin lääkäriin.
[/quote]Angiina voi mennä niveliin ja munuaisiin ja vaikka minne. Saattaa aluksi tuntua, että paranee, mutta sitten voikin jalat pettää yhtkkiä.
Muut oireet sellaisia, että kurkkukipu tuskin on angiina. Angiina (eli streptokokin aiheuttama nielutlwdus) kyllä paranee useimmiten ilman antibioottiakin. Ongelma on jälkitaudit joista pelätyin on reumakuume johon kuuluu sydämen mitraaliläpän vaurioituminen. Tuo oli ennen antibioottiaikaa yleisimpiä sydänvikoja, kun nykyään sitä ei käytännössä tavata länsimaissa ollenkaan.
Terv lekuri
Kurkku ollut nyt niin kipee 4 päivää ettei edes nielasemaan pysty ilman järkyttäviä kipuja. Syödä en oo voinu ku säälittävän kokosia annoksia ja kuumettakin on 38.5 astetta. Lisäksi nielurisat turvonneet, punaiset ja valkousten pisteiden peittämät. Oulun tk:ssa olen käynyt 2kertaa mutta eihän ne lääkärit tietenkään osannut auttaa. Sanoivat että täytyy odotella laboratoriosta nieluviljelyn tuloksia. Noh niitä on nyt 3päivää odoteltu ja alkaa pikku hiljaa vituttamaan tämä kun en edes nukkumaan kykene kun sattuu niin kamalasti. On se kumma että vaikka sokeakin kepillänsä näkee että angiinahan mulla on nii lääkärit ne ei minkäänlaisia riskejä ota, vaikka eihän niistä antibiooteista haittaakaan olisi vaikkei angiina olisikaan kyseessä! Onko kellään tietoa tuosta suihkusta käynnistä? Minkäänlaisia toimintaohjeita eivät minulle tk:sta antaneet joten olisi mukava tietää että kannattaako se kuuman veden alla istuskelu kun se niin hyvältä tuntuu.
Mulla on nyt angiina. Sopivasti näin joulua ennen :/ Mulla on myös poskiontelon tulehdus ollut jo aika kauan ihan räkänen olo. Lähdin iskän kaa eilen yöllä Dextraan ja lääkäri vain vilkasi ja totesi että mulla on vakavin angiina mitä se on nähny. Kuukaus ilman jalkapalloa ;( Ehkä meen jopa leikkaukseen näide mun poskionteloiden kanssa
eikä kyllä näköjään lämpöäkään vaikka palelee niin pirusti. Nielu on vaan punanen ja turvoksissa.
Ääni vaan alkaa lähtemään ja kaula on tosta alaosastaankin turvonneen tuntunen. Ihan kuin olisi joku tosi kireä ja paksu kaulus kaulan ympärillä.
ap
eikä kyllä näköjään lämpöäkään vaikka palelee niin pirusti. Nielu on vaan punanen ja turvoksissa.
Ääni vaan alkaa lähtemään ja kaula on tosta alaosastaankin turvonneen tuntunen. Ihan kuin olisi joku tosi kireä ja paksu kaulus kaulan ympärillä.
ap
eikä mullakaan, siistin näköinen kurkku.
Oireet usein samanlaisia kuin angiinassa, mutta on valitettavasti viruksen aiheuttama, eli antibiootit ei auta.
eikös se tarkoita että on angiina kun tulos positiivinen eli ei voi olla mitään muuta tautia?
Englannissa on kuninkaallnen homeopaattinen sairaala, jossa vähän fiksummat hoidattaa itseään. Kunpa meillekin saataisi joskus sellainen! Pitää varmaan yksi sukupolvi vaihtua että uudet tuulet kunnolla puhaltaa Finlandiassakin!
Mun puolesta muut saisi käydä edelleen siellä arvauskeskuksessa arvuuttamassa itteään! En kadehtisi yhtään!
vuosia vanha ketju, mutta jos joku lukee tätä vielä. Tänään juuri työn kanssa lääkärissä. Tehtiin pikatesti, mutta on kuulemma epävarma testi, koska sinä voidaan todeta vain 3 erilaista baketeeria. Viljelyn tulos 1-2 päivää, joka sitten kertoo 70% varmuudella onko angiina. Angiina vatti aina penisiliinin. Yleensä kovin korkea kuume ilman nuhaa ja yskää sekäö kurkku peitteinen ja hyvin kipeä. Kuuri aloitettiin oireiden perustella ; kuume 39-40, nielu tosi peitteinen. Lääkäri sanoi, että alle 2 vuorokauden penisiliinin aloittamisesta olo paranee huomattavasti, jos ei parane, niin toden näköisesti virusperäinen (rauhaskuume). Angiina ei heti aiheuta jälkitauteja, rauhassa voi kuulemma sairastaa alle viikon, jos ei ole varma pitääkö lääkitys aloittaa. Tyttö on 15v., mutta ei ole mikään ongelma ottaa pieniä lapsia vastaanotolle mukaan, jos itse menee lääkäriin. Jokainen lääkäri ymmärtää, en vain ymmärää miten joku ei itse ymmärrä. Buranaa niin paljon, että kuume tippuu ja jaksaa lähteä. Niin menin miäkin aikoinani, kun lapset pieniä ja mies matkoilla. Onhan äiti pakko saada kuntoon, että jaksaa hoitaa lapsia !
Minulla oli angiina 16 vuotta hoitamattomana. Ensimmäisen kerran sairastuin siihen armeijassa. Tautia ei suostuttu hoitamaan koska halusin lähteä sairaana lomalle ryyppäämään.
Lääkäri irtisanoi hoidon. Kärsin taudista itsepintaisesti yli kaksi kuukautta. Pahinta oli vetää 40km hiihtolenkki kun tauti oli levinnyt keuhkokuumeeksi.
Paranin kuitenkin vaikka meno oli aika kova. Osittain tuon lääkärin ylpeyden takia asenteeni koko lääkärikuntaa kohtaan muuttui lopullisesti. Enää vieläkään en ajattele että lääkäri kuten poliisikaan olisi kansalaisten puolella. Ovat oma häpeällinen syöpäpesäke yhteiskunnassa ja työllistävät itseään veronmaksajien kustannuksella. Sitä mieltä minä olen näistä.
Palataan angiinaan. Olin toistuvasti sairastellut neljästi vuodessa kurkkukivun ja yskän. Pidin sitä normaalina ja usein kestin sen sisukkaasti. Olen aina ollut kova mies ryyppäämään ja urheilemaan.
Vasta viimevuonna alkoi nivelissä tuntumaan ja sydänkin oli heikkona. Sen lisäksi nelihenkinen perhe kärsi toistuvasti saman taudin nyt jo 8x vuoden aikana.
Itselle oli kasvanut kurkkuun melkoinen paise, mutta vasta vaimon patistelemana lähdin lääkärille. Halveksin lääkäreitä yli kaiken. Tämä lääkäri ei tehnyt poikkeusta pöyhkeällä käytöksellään. Hän kutsui minua tyhmyriksi ja jääräpääksi joka vaarantaa läheistensä terveyden pitämällä elossa hengenvaarallista bakteerikantaa elimistössän. Hän ihmetteli miten olin pysynyt elossa nämä vuodet. Elimistöstäni löytyi paljon bakteerien aiheuttamia paiseita. Näyttivät kuulemma ihan syöpäkasvaimilta.
Oma bakteerini ei pysähtynyt kuin neljännellä kerralla antibioottia. Sen lisäksi olen erityisseurannassa nykyään.
Angiinaa voi kantaa elimistössään kymmeniä vuosia ja olla silti hyvässä kondiksessa.
Ainoa virhe minkä tein oli että altistin lapseni sairaudelle. Lukuisat naapureistakin saivat tartunnan.
Sairaus on sen verran parantunut että nilkkani kestävät lenkkeilyä eivätkä kipeydy enää kuten ennen kipeytyivät. Eli terveys on hyvä, mutta halveksin edelleen koko lääkäreiden ammattikuntaa.
Jos ensimmäinen lääkäri olisi hoitanut homman hyvin niin kaikki olisi mennyt hyvin. Eli kutsunut hoitoon kun olen palanut ryyppylomaltani.
Vierailija kirjoitti:
ei ennenkään siihen kuoltu. Ainakaan usein. Kyllä se paranee aikanaa.
Tosin antibiootti nopeuttaa paranemista ja väehntää ikävien jälkitautien riskiä. Angiina on bakteeritulehdus, joten siihen antibiootti on oikeasti järkevä hoito. Ilman muuta menisin lääkäriin.
Monet ns itseparantuneet ovat saaneet sydälihasvaurioita, munuaisvaurioita ja nivelvaurioita, mutta eihan niitäkään ennenvanhaan tunnistettu.
Mene lekuriin ja hiivatin äkkiä.
Kertoo mummeli, joka jo eli silloin ennenvanhaan.
Kyllä angiina menee pois itsestäänkin.
Juuri tämän takia nykyään on niin kovia tauteja joihin ei antibiootitkaan tehoa, kun ihmiset menevät hakemaan joka angiinaan kuuria.
Ei näin! Ei näin!
Antibiootti angiinaan on melkoista uliulia. Miten teillä on aikaa edes käydä lääkärillä niin useasti?
Nostan tätä vanhaa ketjua kun mietin jaksanko kipeänä raahautua taaperon kanssa päivystykseen. Perjantai-aamu alkoi kurkkukivulla ja pe-la yönä nousi kuume joka särkylääkkeen myötä laski pois. Eilinen päivä meni kuumeessa, joka kipusi lähes 39 asteeseen, mutta laski taas yön aikana pois. Tänään ei ole ollut kuumetta, mutta ihan järkyttävä kurkkukipu ja nielussa olemmin puolin valkoiset peitteet. Lisäksi ei ole muita flunssaoireita, ei yskää tai nuhaa. Olo on nyt jo ihan ok kurkkua lukuunottamatta, eli käytännössä eilen oli se pahin päivä.
Siis hakemaan antibioottikuuria vai ei?
Angiinan aiheuttajana voi olla bakteeri tai virus. Viruksen aiheuttamaan angiinaan ei antibiootti tepsi, kun taas bakteerin aiheuttamaan kyllä. Ainoa luotettava tapa erottaa taudin aiheuttaja on nieluviljely, jonka tuloksien saamisessa kestää kolmekin päivää. Toki on pikatestejä, mutta siinä ei näy kaikki bakteerit. Eli jos pikatesti näyttää negatiivista, niin kannattaa ottaa kunnon nieluviljely.
Itselläni on ollut neljä päivää kuume, korkeakin välillä (39,7) ja kurkku aristanut. Tänään kurkussa näkyy laikkuja. Mutta asumme ulkomailla ja täällä ei harrasteta nieluviljelyitä tai pikatestejä. Minulla on oikea kuurikin mukana, mutta aprikoin vielä tässä että aloitanko. Kun ei voi saada varmuutta mikä on aiheuttaja ilman viljelyä.
Hienoa, kun Suomessa pääsee hoitoon. Lucky you.
Angiina voi olla oireettomallakin. Meillä nuorimman lapsen esukoulussa jyllännyt angiina jo toista kuukautta. Pojalla yksi penisiliinikuuri takana ja taas angiina. Varalta käytiin koko perheeltä ottaan nieluviljelyt, kahdella täysin oireettomalla lapsella myös angiina. Neuvottiin, että hammasharja täytyy vaihtaa puolivälissä kuuria
Keuhkoputkentulehdus sulla on, jos rintakehästä ahdistaa. Heti lääkäriin. Nyt paljon jälkitauteja, kun on rajua flunssaa liikkeellä.