Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni kieltäytyy ostamasta pojilleen mitään taisteluleluja yms. örkkimörkkejä?

Vierailija
11.11.2005 |

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs jos teidän pikkutyttö haluaa pyssyn tai örkin, eikö sekään saa sellasta?

minä leikin pienenä veljeni kanssa örkeillä ja pyssyillä, veljeni harrastaa ammuntaa eikä todellakaan ole väkivaltainen! enkä ole minäkään.

Vierailija
22/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiukalla seulalla vain ns. kehittäviä pelejä, mikäli lapsi peleistä edes kiinnostuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut lelut on sallittuja, mutta ei väkivaltaa lietsovat. Ja jos meidän lapsi saisi sellaisen lahjaksi, niin ottaisin sen pois ja kävisimme lapsen kanssa ostamassa jotain parempaa tilalle. Piste.

Ja kuten joku muukin sanoi, niin kielletyllä listalla ovat väkivaltaiset pelitkin.

Vierailija
24/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meille taisteluleluja on hankittu ja hankitaan. Schleichin ritarit, velhot, keijut ja muut ovat niin pojan, isän kuin äidin suosiossa.

Pyssyjä meillä ei ole, mutta en ole poikaa kieltänyt jos jollain kepillä tai muulla paukuttelee. Hyvän ja pahan taistelu ja sen ymmärtäminen nyt yksinkertaisesti kuuluvat lapsen kehitykseen.

Vierailija
25/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta te ootte oikeesti ihan tyhmiä. minä en muuta lapsena tehnytkään kuin pelannut taistelupelejä ja olen ihan täysipäinen ihminen (mitä nyt käyn av:lla)

-12-

Vierailija
26/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sen näkee vasta muutaman vuoden päästä. Olen aika pasifistinen luonne, enkä ainakaan pyytämättä lapselle osta aseita, mutta entäpä jos lapsi pyytää? En usko, että pari leikkiasetta kenestäkään natsia tekee, vaan se kasvatus ylipäätään ja mielipideympäristö, jossa lapsi kasvaa. Aion kannustaa poikaamme kehittämään itseään, ja leluja, joita meille varmasti ostetaan, ovat askartelutarvikkeet, legot yms rakennuspalikat, junaradat, jne. Olen itsekin leikkinyt He-man leluilla lapsena, eikä ne leikit olleet aina sotaisia, vaikka poikien kanssa leikittiin.

Vierailija
27/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten ihan totta, että isotkin pojat leikkii nykyään sotaleikkejä. :) Vaikea kieltää ainakaan mitään miekkoja yms. kun isälläänkin on kaapissa oikea kahden käden miekka!

Vierailija
28/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten en voi ottaa niihin kantaa... Mutta jos ne liittyvät väkivaltaiseen käytökseen, niin sitten en niitä lapselle salli.

Mutta koita ymmärtää, että kaikki perheet on erilaisia. Näin nyt vaan on. Minä en tykkää ampumis-, tappamis- tms. leikeistä. Lapsi saa leikkiä hyvän ja pahan välisiä juttuja esim. poliisi ja rosvo-leikeissä, joissa rosvo laitetaan vankilaan, ei suinkaan tapeta. Tai ajamme mielikuvitusmörköjä takaa ja käskemme niitä häipymään meidän kotoa. Tässä esimerkkejä.

En siis ole vastaan hyvän ja pahan välistä taistelua, vaan väkivaltaa ja tappamista.

Vierailija
29/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytär, kieltäytyisin ostamasta samoja juttuja ja esim. Bratzeja hänelle. Ne ovat yksinkertaisesti aivan kammottavia.

Vierailija
30/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyssyjä ei meille ole osteltu, eikä He-Man tms. ukkoja

(ainakaan vielä).

Dinosauruksia on sen sijaan aikamoinen kokoelma.

Minusta ne kuvaavat kuitenkin oikeita, joskin sukupuuttoon

kuolleita, eläimiä, eikä niissä ole mitään pahaa. Pojat

leikkivät dinosauruksilla sellaisia leikkejä, että dinot

taistelevat ja syövät toisiaan.

Se on kuitenkin luonnon kiertokulku, että on petoja ja

saaliseläimiä. Aseet ovat hieman toinen juttu, sillä ihminen

tuskin tappaa toista ihmistä syödäkseen hänet. Tappamisen

syitä on vaikeampi selittää ja ymmärtää.

Pojat tekevät kuitenkin pyssyjä ja miekkoja kepeistä ja

sotalaivoja legoista. Mielikuvituksen lentoa ei voi näissäkään

asioissa juuri estää.

Minusta tämä on kuitenkin parempi, että luo pyssynsä

itse, eikä saa kaupasta ostettua ja valmiiksi " pureskeltua"

leikkiasetta.

Vierailija
31/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole leluista kiinni tuleeko lapsesta väkivaltainen vai ei. Lapsen itsetunnolle sen sijaan on ensisijaisen tärkeää, että on jotain samaa kuin muillakin lapsilla. Meille kertoi vanhempainillassa vieraileva terapeutti, että jos muut lapset leikkivät örkeillä tai aseilla ja yhdeltä kielletään se, lapsi ei katso sitä siltä kantilta kuin aikuinen vaan siltä, että hän on muita huonompi ja heikompi, koska hän ei saa leikkiä niillä leluilla ku muutkin. Lapset myöskin helposti eristävät tälläisen lapsen leikeistään. Ei siksi, että lapsi olisi huonompi kuin muuta, vaan koska ei pysty osallistumaan leikkiin eikä ymmärrä mistä muut puhuu.

Tämä nyt ei tarkoita, että kaupasta pitäisi rahdata kaikkea ja kaikenlaista kotiin, mutta vois edes hetkeksi pysähtyä miettimään asiaa.

Lapselle voi opettaa säännöt miten leluilla leikitään ja tehdä selväksi mitkä ovat leikin rajat ja ero todellisen elämän kanssa.

Vierailija
32/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaisikaan niitä, vaan kauniita, kestäviä leluja? Silloinhan nuo aseet ym. olisivat vähemmistössä. Ihan turha yrittää perustella tuollaisilla enemmistöseikoilla moisten ällötysten hankintaa. Lapsille tulisi opettaa myös kauneusarvoja.

Vierailija
33/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuolla periaatteelahan, sitten voitais poistaa kaikkia ärsyttävät tuulipuvut ynnä muut rumuudet markkinoilta.

Tottahan se on, että markkinoilla on paljon kammottavan näköisiä örkkejä jne. Toisaalta sitten se voi olla lapselle kova juttu, että uskaltaa leikkiä sellaisella rumalla örkillä.

Kautta aikain lapset ovat halunneet leikkiä pelottavilla asioilla. Kyllä mä ainakin tein mun joistain kauniista leluista rumia, jotta leikeissä olisi ollut myös ne pahikset.

Ennemminkin kuin minkänäköinen lelu on kannattaa katsoa millainen leikin sisältö on.

Vierailija
34/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt minä miehen kanssa lopetan ampumaharrastuksemme emmekä käy enää koskaan metsälläkään, ettei vaan lapsiparkamme vahingossakaan ota meistä mallia.

jipii, viemmekin heti tänään tuhansien eurojen edestä aseita kaatopaikalle! suvussa kulkenut keräilyharvinaisuus, sinne vaan roskiin!

tietysti lopetan itse karateharrastuksenikin, etten vaan vahingossakaan osaa puolustautua jos joku yrittää minut raiskata!

ihanaa, peace ja love!

Vierailija
35/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä jos haluaa vaikka kung-fuhun kavereiden kanssa?

Vierailija
36/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

heistä voisi tulla nyrkin ja hellan välissä olevia ....okei perustelu ontuu hiukan. Mutta pojat on poikia, joten kyllä ostan,mutta en ihan mitä tahansa hirvutysörkkejä. Esim bioniclet on mun mielestä kehittävää rakennettavaa, spidermanit ja turtlet ihan ok myös...tosin mun jälkikasvu ei ole edes kiinnostunut kaiken maailman jutuista, vaan perusleluista. Ja kyllähän se niin on, että pojat leikkii taisteluleikkejä vaikket ostaisi jossain muodossa, jos sitä ajat takaa. Liika on kyllä liiaksi minunkin mielestäni, jotain omaa mielikuvitusta kehittävääkin pitää olla ei vain pauketta ja räminää valmiista muotista.

Vierailija
37/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia leikkejä ei sallita sielläkään. Saa leikkiä mielikuvitusleikkejä, rosvoja ja poliiseja, karhuja ja leijonia, mutta ei sitä, että Matti apuisi Teppoa ja Teppo kuolisi. Oman lelun päivänä ei saa tuoda mitään He-man ukkoja tms. leluja, jotka on tarkoitettu väkivaltaisiin leikkeihin.

Vierailija
38/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei osteta pyssyjä eikä sotaroinaa. Naapurin poika aina mainostaa että mummo ja pappa ostavat hänelle sotaleluja. se on sitten hienoa kun koko ajan leikkii vaan ampumista ja tappamista. Olkoon vaan poikien luonne mutta sitä muovisontsaa ei tänne taloon tule.

Vierailija
39/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen rajuja leikkejään. Tehkööt pyssynsä legoista ja kepeistä. Aivan samoin kun kaikista lapsista ei varmastikaan tule väkivaltaisia, jos he katsovat väkivaltaisia televisio-ohjelmia, mutta me ihmiset olemme erilaisia. Toiset meistä ovat alttiimpia vaikutteille kuin toiset. Vanhemmat toivottavasti kykenevät itse arvioimaan lapsensa herkkyyden väkivallalle. Meidän perheeseen en väkivaltaleluja osta.

Vierailija
40/45 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu, 30.