Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muistoja teille on jäänyt Esso -huoltamoista?

Vierailija
14.04.2012 |

Surullinen asia tapahtui vuonna 2006, SOK osti Suomen Esson osakekannan, jolloin Essot muuttuivat suurimmaksi osaksi ABC- ja St1 -huoltamoiksi. Viimeinenkin Esso suljettiin 2010.

Kysynkin siis, onko teille jäänyt millaisia muistoja vanhoista kunnon Esson baareista?

Itse en paljoakaan muista kyseisistä huoltamoista, kun olin sen verran nuorikko silloin. Muistan vain, kun isä tapasi mennä veikkaamaan raveja Kiteen Essolle, jossa oli aina oma raviporukka. Minä ja veljeni menimme silloin tällöin mukaan, jolloin saimme sieltä aina sinistä limsaa, jotain avaruusteemaista ja Spider Man -limsaa :) Nykyään kyseisen rakennuksen tiloissa toimii ABC, eikä isäni enää vietä iltojaan raveja veikkaamassa.

Minua kiinnostaisi kuulla teidän tarinoitanne.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin aina Möysän Essolla yöllä rullaluistimilla, syömässä kaupungin isoimmat pehmikset!

5 markkaa Pehmis, markalla vielä strösseleissä kieriteltynä!

Rullaluistelukesät oli kuumia ja pitkiä! Lähdettiin yleensä yhden aikoihin ja palattiin aamukuuden maissa. Oli kiva katsella, kun ihmiset pikkuhiljaa heräilivät ja lähtivät töihin. Ja meillä oli koulusta piiiitkä kesäloma.

Mutta aina käytiin Essolla, se oli selvä! ;)

Vierailija
22/52 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 90-luvun alussa oli tapana sanoo, kun joku oli lähtenyt jonnekin tai ei tiennyt missä se on, että on  "mennyt Inarin Essolle" . Inarissa ei vissiin ollut Essoa.

Viimeisin Esso -muisto on viime syksyltä, kun kävin Sveitsissä. Tuli ihan hämmästynyt ja hyvä olo, kun tuttu huoltoasema tuli vastaan! Piti oikein poiketa sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun itseäni huomattavasti nuorempi pikkusisko lauloi aina: " ESSOS se ainoa oikea". Ehkä se kuulosti mainospätkässä vähän siltä, että tuon ylimääräisen ässän saattoi kuvitella sinne, ja kun lukeakaan ei osannut.

Vierailija
24/52 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkkeja käytiin syömässä essolla joskus tankatessa. Tuoreita, isoja hyviä. Yleensä huoltamonpitäjä tiskin takana. Kantiksia istuskelemassa sisällä.

Myöhemmin poikaystävän kanssa joskus viikonloppuisin tai arki- iltaisinkin saatettiin poikeata essolle katsomaan näkyykö tuttuja. Jostain syystä he siellä tykkäsivät istua kahvilla ja kuluttamassa aikaa. Oi niiitä aikoja.

Vierailija
25/52 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi essot lakkasivat suomesta? Tilalle tuli karmeat abc:t. Esso on exxon mobile, erittäin iso öljyjätti. Euroopassa essot vielä ovat, samojen tuttujen logojen alla. 

Vierailija
26/52 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tänäkin päivänä pysähdytään Peuran Essolla matkalla pohjoiseen, tai etelään riippuen siitä, mistä lähdetään.

Onkohan se viimeinen paikka, jossa on vielä seinillä jotain essonaikaisia juttuja?

Sattuneesta syystä jäi mieleen myös mainoslause "minkä Esso tekee, sen se tekee kunnolla". Oli kaveri, jota puhuteltiin Essoksi. Piti paikkansa hänenkin kohdallaan, silloin.

Vierailija
27/52 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essolta sai hyvät leikkeet.

Vierailija
28/52 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli Esso mummolan pihan vieressä, ja sieltä vaari haki tiikeriä autoon tai ruohonleikkuriin, ja me muksut haettin jotain karkkia tai jätskiä, ja aina saatiin kans ottaa yhen karamellin tiskin alla olevasta purkista! :D

Vierailija
29/52 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ivalon Esso on suosikkihuoltoasemani kautta aikojen. Sellainen pieni paikallinen, missä "ukot" istuivat päiväkahvilla kohtaamassa, kun ei siellä juurikaan muuta ollut. Sieltä käytiin ostamassa matkakaramelleja, kun oltiin menossa Norjaa kohti.

Nykyään kuulema st1-asema.

Vierailija
30/52 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari vuotta esson kassalla ja ne on oikeastaan ainoita selkeitä muistikuvia essosta.. Myin Tommi Mäkiselle nestekaasua ja Matti Nykäselle kaljaa ja kenon, Mauri Pekkarinen kävi ostamassa hiekkaleluja ja ihmettelin vaan, kuka se oli, ku oli niin tutun näköinen.. Ei ollu niihin aikoihin politiikka ihan ykkösjuttu.. 

Tykkäsin kyllä olla siellä töissä ja olisivat pitäneet kauemminkin, mutta kyllästyin sit pomoon. Sain palkkaani indeksikorotuksen, tais olla jopa 0,2€/h ja pomo oli sitä mieltä, että enää ei oo vara sanoa ei, ku se on vailla töihin.. Sit toi mulle "joululahjan" ja vaati siitä halausta, totesin vaan kuivasti, että mä en oo niin joululahjan kipeä.. Ja toinen, mikä vähän tökki, oli hygieniataso ja paikkojen yleinen kunto. Mutta asiakkaista kyllä tykkäsin.. ihan joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.. Monesti hiljaisina iltoina tuli istuskeltua kahvilla ja juttelemassa asiakkaitten kanssa... 

Vierailija
31/52 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 00:49"]

Legendaarinen Veijo Esso elelee kai nykyään mukavasti jossain kelohuvilassaan.

[/quote]

Elääköhän edes enää? Ainakin on jo vanha mies.

Vierailija
32/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä siellä kesän 1992....

Vierailija
33/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin muksu, lähimmän Esson katolle viritettiin kesäisin sellainen suuri, ilmalla täytettävä tiikeri. Se oli mun mielestä tavattoman siisti. :)

Muuten tulee mieleen se, kun haettiin perheen kanssa joskus viikonloppuiltaisin Essolta jotakin grillimättöä ja syötiin niitä kotona ja katseltiin jotakin leffaa.

Vierailija
34/52 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen mieleen tullut juttu on Kummelin sketsi, jossa Saku ja Spiidi matkustavat Helsinkiin ja näkevät eläintarhan mainoksen, jossa on tiikeri. Saku toteaa Spiidille, että "kato! Esso!". :D Ei aukea vitsi nykypolville.

Vierailija
35/52 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essoa piti boikotoida. En mene vieläkään Exxonille.

Vierailija
36/52 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainokset lähinnä. En ole koskaan asioinut.

Vierailija
37/52 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Esso on (edelleen) Exxon ulkomailla, niin se on jotenkin niin suomalaisin asema ikinä! :D Niiden tiikeri oli mainosmaailman kovin juttu, muistattko miten se loikkasi hienosti niissä tv-mainoksissa? Muistaakseni Essolla oli joku kampanja 80-luvulla jossa lapset sai semmoisia söpöjä tiikerinpoikanen-pehmoleluja.

Oliko muuten se legendaarisen suomisarjan eli "Tankki täyteen"  kuvauspaikan huoltoasema muuten silloin oikeasti aito Esso, jossain Tampereen kupeessa?

Vierailija
38/52 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Legendaarinen Veijo Esso elelee kai nykyään mukavasti jossain kelohuvilassaan.

Vierailija
39/52 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen aikaan sieltä sai ulkomaalaisia hienoja postimerkkejä tankkauksen kylkiäisinä. Siskon kanssa meillä oli vuorot, kumpi kulloinkin pakkauksen sai.  Ja aina kun tultiin tankkauksesta, piti katsoa, tuliko auton perästä tiikerin tassunjälkiä, kun oli kerran tiikeri tankissa.

Vierailija
40/52 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuusajan kaverin isä omisti monta Essoa Keski-Suomessa 80 ja 90-luvuilla, niillä oli aina helvetisti rahaa, isot talot ja monta autoa ja venettä, ja oli kiva käydä kylässä niiden kotonakin kun kaapit pullollaan erilaisia limsoja ja karkkeja joita sai syödä niin paljon kuin jaksoi =D

Sai kai niistä huoltamoista aika hyvät rahat kun myi. Paikalliset kutsuivat perhettä Ewingin öljyperheeksi, Dallas-tv sarjan mukaan =DD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi