G: Milloin ensisynnyttäjä tunsit vauvan liikkeet?
Itse olen vasta viikolla 13+1, joten ilmeisesti ei voi ihan vielä tuntua, varsinkin kun mulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Jostain odotuskirjasta luin, että ensisynnyttäjä tuntisi liikkeet vasta n. viikolla 20, mutta kyselempä nyt ihan käytännön kokemuksia.
Minttuli79 13+1 liikkeitä innolla odottaen
Kommentit (19)
Kun töissä moni kyseli jo 15.viikolla että eikös niiden pitäisi jo tuntua. En kyllä silloin vielä tuntenut juuri mitään...
Mutta parin viikon sisällä rupes silleen kuplii ja vetelee masusta, mut ei niinku kunnon liikkeitä vielä. Vaikee sanoo, et milloin tasan tarkkaan mut varmaan siinä 18.viikolla tuntu jo kunnon potkuja. Ja mulla ne alkoi miltei heti näkymään läpikin. Mut se on kyllä hirveen yksilöllistä, minulla meni näin=)
h.h. rv 25+1
liikkeet vko20 aikoihin. Pari päivää sitten NÄIN ensimmäistä kertaa liikkeet, eli vatsa ihan liikahti, oltiin juuri sydänääniä kuuntelemassa neuvolassa=) Samana päivänä myös mies tunsi pienen muksahduksen vatsasta, eli silloin rv23+0.
NapNap rv23+2
Muistaakseni kunnolla aloin liikkeitä tuntemaan raskausviikoilla 22+, mutta aiemmin tunsin kuplintaa yms. joita en tiennyt ensisynnyttäjänä ovatko liikkeitä vai ei...
Minä makoilin mahallani ja viikkoja oli 16+ ja silloin ekan kerran tunsin kuplintaa.. Luulin että mahassa vaan kurni aluksi, mutta sitten tajusin mitä se oikeastin oli. Joskus 20+ viikolla sitten alkoivat jo tuntua vatsan päältä. Minulla myös kohtu kallistunut taakse päin, mutta olin todella laiha silloin. Uskon sen vaikuttaneen asiaan...
Nyt toista odottaessani tunsin ekat liikkeet jo viikolla 13+. Luulin aluksi että ei voi tuntua niin varhain, mutta lääkäri, sitten totesi että ovat potkuja koska on todella vilkas sikiö :)
Onnellista odotusta!
Sillon tuntu sellasta lähinää outoa muljahtelua, nyt viikkoja 19+3 ja tuntuu jo kaikenlaista mylläämistä. Toissa päivänä tuntui ekan kerran ulospäin, sattui olemaan käsi vatsan päällä. Mulla on istukka edessä ja kohtukin taaksepäin kallellaan, mutta kyllä ne vaan tuntu.. Neuvolassa sanoivat maanantaina että todella aikaisin ensisynnyttäjäksi, mun kaveri esimerkiksi joka juuri sai vauvan, tunsi liikkeet vasta 23 viikolla.
minä kuullostelin niitä ilmakuplia joista puhutaan, mutta kyllä ekat liikkeet mitkä tajusin oli ihan oikeita potkuja.
iltaisin kun makasin selällä ja maltoin kuullostella, tunsin ekat liikkeet rv 18+jotain. sitten viikkoa myöhemmin alkoi liikkeitä tuntumaan enemmän ja nyt ainakin reilun viikon vauva on muksinut pitkin päivää.
mulle on aina sanottu että kohtu on taaksepäin kallellaan, mutta mun kropan rakenne on sellainen että vatsa pomppasi kyllä heti ulos (ja koko menee nyt yläkäyrillä). istukka on vielä takaseinässä joten se ei ainakaan vaimenna liikkeitä.
Caddie ja Pirpana, rv 22+3
Viikoilla 16-17 olin tuntevinani jotain epämääräistä ' pulputusta' mutta en ollu todellakaan varma,saattoi osa olla eksyneitä pieruja ;) Mutta viikolla 18 olin jo varma että vauvahan se siellä jumppailee :DD Isi tunsi ekat potkut kädelle vk:lla 21.
Aika aikasin jo siis tunsin ensisynnyttäjäksi vaikka mulla on istukka edessä..Kaikki on niin yksilöllistä että liikaa ei kannata verrata ja huolestua.
Onnellista odotusta!!!
-Tiggr&Nasu 37+1
tunsin liikkeet jotka tiesin 100% vauvan liikkeiksi. Sitä ennen kuplintaa josta en ollut varma.
Minä tunsin selkeesti ja 100% varmasti vasta rv 23+
Sitä ennen oli ollut yksittäisiä tuntemuksia ja kuplintaa.
Eli tänään rakastelun ja orgasmin jälkeen selälläni maatessa oik. puolelle navan alareunaa pullistui noin tennispallon kokoinen patti. Miehen kanssa ihmeteltiin! Vessassa käynnin jälkeen patti oli siirtynyt aivan alas. Päättelin, että lapsi se siellä liikkuu.. Onko muilla hoikilla ollut samanlaista?
...tuli niinkin varhaisin kuin viikolla 14+. Liikkeitä tuntui aluksi todella harvoin: vain kun vauva potki ilmeisesti molemmilla jaloillaan virtsarakkoon päin. Tätä tapahtui ehkä kerran viikossa. Mulla on aiemmista virtsarakon tulehduksista johtuen aika helposti ärtyvä rakko, se varmaan vaikutti. Olen kyllä muutenkin herkkä kroppani signaaleille.
Lene ja esikoinen rv 29+5
aivan kuin joku olisi pienellä vasaralla hakannut mua sisältäpäin....
t: marenda ja mussukka rv 6+1 innolla odotan että tarpeeksi pitkälle päästäisiin nyt että liikkeet tuntuisi...
Mulla tuntui ensimmäisiä " kuplimisia" joskus viikolla 18. Viikolla 20 alkoi tuntumaan ihan tosissaan ja pystyin olemaan varma että se on meidän pikku rääpäle joka siellä potkii. Viime viikonloppuna alkoi jo näkymään ulkopuolellekin, nyt viikkoja 22+2 ja mielettömän eloisa pikkuinen masussa.
tarkkaa päivää en nyt muista mut tuolloin olin siis ihan sata varma että se oli liike eikä mikään muu :))
Olen jokaisessa neljässä raskaudessa tuntenut liikkeet selvästi ekan kerran suunnilleen viikolla 18-21.
Tansku, muksut *3 & vaavi rv 34+2
Tunsin liikkeitä viikolla 18+ vaikka en tosin ensin uskonut niiden niitä olevan, koska istukka oli etuseinämässä ja odottelin tuntevani liikkeitä vasta yli 20 raskausviikon. Liikkeitähän ne kuitenkin olivat eli omalla kohdallani ei istukka niitä vaimentanut.
Tunsin ensimmäiset liikkeet rv 18...Ne oli kuin saippuakuplia olisi puhjennut vatsassa. Ne muuttui kovemmiksi rv 21. Mullakin on istukka etuseinämässä ja se vaimentaa liikkeitä huomattavasti. Mutta nyt kuitenkin kylkiluut on todella kovalla koetuksella!!:)
Hanna rv29+6
..tunsin rv 20. Istukka on edessä, se vaimentaa potkuja. Ystävälläni istukka takana ja ekat liikkeet tunsi rv 18. Lastentarvikekaupan myyjätär haastoi tunteneen ekat liikkeet vasta rv 30. Olivat olleet huolissaan, mutta ultrassa kaikki oli ok, ja kaverilla tilaa liikkua. Kai se on yksilöllistä, mutta keskiarvo on varmaan 20 paikkeilla monellakin ensisynnyttäjällä.