Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäloma ja äitiysloma

Vierailija
27.12.2011 |

Eli mikä on normaali käytäntö? Minulle on kertynyt melkein täydet kesälomat ennen äitiysloman alkua, voinko pitää kesälomani esim. toukokuussa vaikka olen äitiyslomalla? Kelan virkailija sanoi että kesälomarahat eivät vaikuta äitiyspäivärahaan eli jäin siihen uskoon että saan olla kesälomalla kesken äitiys ja vanhempainraha kauden, meneekö näin? Mikä on normaali käytäntö äitiyslomalaisen kertyneissä kesälomissa? Ja tietääkö joku olenko oikeutettu lomaltapaluu rahaan äitiyslomalla? Meidän työpaikalla on käytössä tuo lomaltapaluuraha edelleen.

Jos joku osaisi valaista tyhmää niin olisin kiitollinen!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jäämässä vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle ja isä haluaa pitää isäkuukauden ennen sitä, niin silloin kesäloma kannattaa jättää pidettäväksi isäkuukauden aikana. Muutoin sinun pitää mennä töihin tai ottaa palkatonta vapaata, jos vain työnantaja suostuu sitä antamaan.

Lomaltapaluurahoista en osaa sanoa, mutta voisin kuvitella, että ne maksetaan sitten , kun palaat töihin. Eikös niiden edellytyksenä ole töihin paluu!?

Vierailija
2/5 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ainoat oikeat tiedot saa työpaikkasi henkilöstöosastolta, oman alasi työehtosopimuksesta tai jos kumpaakaan ei ole saatavilla tähän hätään, ammattiliitostasi tai luottamusmieheltä. Siinä on neljä eri tahoa, mutta silti sinä tulet palstalle kyselemään ihmisiltä joiden vastaustaidot rajoittuvat lähinnä kettuiluun ja aiheen sivusta vastaamiseen.

Ja tämä oli ihan vakava vinkki.

Kun kysyt noista mainituista paikoista, voit jopa saman tien tehdä päätöksen ja voit kysyä lisätietoja saman tien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto ei löydy työehtosopimuksesta ja luottamusmiestä meidän talossa ei ole koska kukaan ei siihen suostu.

Mutta siis miten ammattiliitto osaa siihen vastata että minkälainen kesälomakäytäntö äitiyslomalaisilla yleensä on?

Tuo lomaltapaluuraha oli sivukysymys.

Jos isyyskuukautta ei pidetä niin saanko jatkaa äitiyslomalta suoraan vanhempainvapaalle vai joutuuko välissä menemään töihin vai miten?

Nää asiat on mulle ihan uusia ja vieraita ja haluaisin tietää että miten yleensä toimitaan ennenkuin alan soittelemaan esimiehelleni eli firman omistajalle. Ja toisekseen kun ei tuo kesäloma ole vielä ajankohtainen niin en nyt vielä siitä ala muutenkaan soittelemaan pomolle.

ap

Vierailija
4/5 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pidä kesälommaa, jos saat jatkaa äitiysloman jälkeen samassa paikassa.

Eli 30 päivää ennen laskettua aikaa jäät äitiyslomalle, joka kestää siihen asti, että vauva on noin 3 kk. (tarkkoja kestoja en enää musita, ja se riippuu myös lasketusta ajasta ja varsinaisesta syntymästä). Jos sun täytyy jäädä töistä pois aiemmin, niin sairaslomalle.

Isyysloma on silloin vauvan syntymän aikaan kolmisen viikkoa, ja sen ajan sinä saat olla äitiyslomalla, siis ihan yhtäaikaa. Kukaan ei sua vertavaluvana ja kipeenä töihin ottaskaan. Isä siis saa autella sua, tutustua vauvaam tai vaikka lähtä etelänlomalle isyyslomalla.

Äitiyslomalta jäät suoraan vanhempainvapaalle, joka kestää noin siitä kun vauva on 3 kk siihen asti, että vauva on noin 9-10 kk. Tämän jälkeen palaisit periaatteessa töihin, mutta voit nyt sitten ottaa sen säästyneen kesäloman tähän väliin. Ja ottaa myös hoitovapaata. Ja jos isä pitää vanhempainloman 2 viimeistä viikkoa, niin se saa lisäksi ihan ylimääräistä isäkuukautta niin, että vapaata on kaikenkaikkiaan 6 viikkoa. Ja sä voit sen ajan olla työttäömänä, palkattomalla lomalla, säästyneellä kesälomalla tai töissä.

Mutta siis siitähän lähdetään, että kaikki tämä riippuu siitä, saatko palata samaan työpaikkaan, eli onko sulla vakkarisopimus. Jos ei ole, niin kun jäät äitiyslomalle, ne voi vaikka maksaa kertyneet kesälomat ihan rahanakin.

Vierailija
5/5 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lasta saatuna ja samassa työpaikassa olen ollut aina, olen sekä pitänyt vuosilomia hoitovapaiden yli ja käyttänyt kun jatkanut töitä.

Olen myös ottanut rahana vuosilomia, olen pitänyt myös lomia ennen äitiyslomalle jäämistä, siitä en muista olisinko jopa aikaistanut äitiyslomalle jäämistä myös tuolloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän