Pääseekö lähihoitajaksi opiskelemaan kuka tahansa nuori?
Meillä sijaisena opiskelija, joka naama kauheassa meikissä, lävistuksiä ja tatuointeja. Yhdellä lähärillä on hiuksissa neonvärejä ja kielenkäyttö kovin karkeaa. Tupakalla käydään tunnin välein ja pinna kiristyy, ellei röökitauoille ehdi.
Onko nykyään niin kova pula alalle hakeutuvista, että otetaan tupakoivat ja kiroilevat huonotapaiset opiskelijat alalle. Ja pahinta on, kun sopeutuminen työyhteisöön on nokkavaa ja esitetään kaikkitietävää.
Kommentit (8)
itseopiskelen lähihoitajaksi aikuispuolella. Meitä haki viime tammikuussa alkaviin opintoihin 500, joista 200pääsi haastatteluihin ja 50 valittiin. Nuistakin 50 on jo varmaan 20% jättänyt kesken kun ovta kokeneet liian vaativaksi. Että ei sinne ihan ketä tahansa oteta.
itseopiskelen lähihoitajaksi aikuispuolella. Meitä haki viime tammikuussa alkaviin opintoihin 500, joista 200pääsi haastatteluihin ja 50 valittiin. Nuistakin 50 on jo varmaan 20% jättänyt kesken kun ovta kokeneet liian vaativaksi. Että ei sinne ihan ketä tahansa oteta.
:=DD
Läpi pääsee ne joilla on vauvapalstalla kavereita, jotka tekee lääkelaskennan laskut niiden puolesta.
että samaan aikaan toisaalle on vaikea päästä ja toisaalle yritetään väkisin pakottaa. Vaikka voihan se olla ettää kyseessä on samakin kurssi. Jos 500 hakijasta puolet on työvoimatoimiston karenssin uhalla hakemaan pakottamia niin kyllälhän niistä osa jatkoonkin pääsee vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa. Näistä sitten iso osa on tuossa 20%:ssa jotka keskeyttää.
Itse olen toiminut hoitotyössä 15 vuotta. Minusta meidän kentän väen panostus korustuu nykyään koulutuksessa paljon. Koulussa käydään aivan perusjutut läpi ja sitten tullaan harjoittelujaksolle. Harjoittelussa ohjaajan opastus, esimerkki ja arviointi ovat tärkeitä. Joillakin opiskelijoilla on asenne, että osaavat ja taitavat kaiken kentälle tullessaan. Pikku hiljaa huomaavat ettei meistä kukaan osaa kaikkea vaan ammatti on jokapäiväistä oppimista.
Koulutukseen on pääsykokeet ja vain pieni osa halukkaista pääsee opiskelemaan. Myös työllistämiskoulutuksessa on samanlainen pääsykoe eikä ketään sinne pakoteta.
ja ei päässyt kaikki opiskelemaan, jotka oli soveltuvuustesteissä.
Yksi ystäväni haki myös juuri opiskelemaan (olisi alkanut tammikuussa tietääkseni), mutta hänkään ei päässyt, vaikka hänellä oli alan työkokemustakin jo parin vuoden ajalta.
joilla ei lopulta ole mitään intoa alalle. Lähihoitajakoulutukseen amikseen hakeutuu lähinnä nuoria, joiden koulumenestys on sellainen että heidän on vaikea päästä kovin monelle alalle (etenkin tytöt) tai sitten he eivät tiedä, mitä haluavat työkseen tehdä joskus tulevaisuudesa. Lähihoitajakoulutus on jotenkin neutraali, ja lisäksi vanhemmat ajattelevat, että ala tarjoaa aina työtä. Olen itse opettanut amiksessa kuutisen vuotta ja ollut mukana valtakunnallisessa työryhmässä, joka on pohtinut soveltuvuuskokeiden eri malleja. Nythän tilanne on nimittäin se, että alalla tapahtuu hirveästi "hävikkiä" eikä koulutus täytä työvoimatarvetta.
Itse asiassa työvoimakoulutukseen pakotetaan ihmisiä karenssin uhalla, sellaisiakin jotka eivät ole mitenkään soveliaita tai edes halukkaita lähäreiksi. Alalla on kova työvoimapula, siksi sinne kampataan suurinpiirtein kaikki oppilaitoksen oven ohi kulkevat....