APua väsymykseen! Kerätäänkö
tähän vinkkejä kuinka selvitä väsymyksen kanssa?
siis sellaisissa tapauksissa, että unta saa jatkuvasti liian vähän ja pitäisi kuitenkin selvitä arjesta järjissään :)
aloitan:
- ulkoilu, vaikka olisi väsymyksestä huono olo, kannattaa lähteä raittiseen ilmaan
Kommentit (5)
Mulla on se ongelma, että voin tosi huonosti, oksettaa, päätä särkee, näen kahtena jne. Keskittymiskyky on tosi huono ja kaikkiin asioihin pitää tsempata tosissaan. Kyllä jollain tavalla arjesta selviydyn, mutta huono olo koko ajan.
olenko ihan hemmotellut tuon pikkuisen, meillä ei äiti kyllä saa mitään tehdä, lapsi on 1v 2kk ja koko ajan pitää olla perään katsomassa tai leikkikaverina. Päikkäreitäkin nukkuu vain puoli tuntia ja öisin herää vielä 5-7 kertaa...
t. väsynyt ap
että sinun pitäisi nyt käyttää kaikki voimasi siihen, että järjestät elämääsi enemmän unta!! Jos näet kahtena tai sulla on huono olo, olet silloin liian ääriväsynyt.
Jos valvottaminen johtuu lapsista, sinun on pystyttävä tavalla tai toisella järjestämään itsellesi vaikka edes yksi yö omaa rauhaa. Kaikki mahdolliset mummut ja kummit kehiin ja pyytämään.
Mikäli sinua valvottaa unettomuus tai omat sairaudet, käänny pikimmin lääkärin puoleen.
Olen itse valvonut allergisen vauvan kanssa, joka herätti toistakymmentä kertaa yössä, ja tiedän mistä puhun. Tiedän myös, että kun elämästä ja päivistä tulee vain selviytymiskierrettä ei enää edes oikein ymmärrä että tärkeintä olisi saada levätä itse edes joskus, vaan paahtaa vaan aivan veitsenterällä. Se ei ole tarkoitus!
Kaikkea hyvää sinulle sen toteuttamisessa että saat unta edes joskus tarpeeksi!
Meiju, diakoni
Tikkurilan seurakunta
Mitäs kun ei ole mitään tukea saatavilla? Miten selviää edes jotenkin tästä kaikesta?
Ulkoilemaan ei ehdi, tai kun ehtisi pitää hoitaa kotityöt että olisi puhtaita vaatteita ja ruokaakin. Siivous on pakko tehdä parin viikon välein, tuossakin on tingitty. Töistä poisjäänti ei ole mahdollista ilman kaiken romahduttamista.
Saan väsymyksestä huolimatta tehtyä perheelle hyvät ruuat, leivottua ja tiskattua/ pyykättyä paljon, kun kaikelle on kellonaikansa ja rutiininsa.
Suunniteltu viikon ruokalista auttaa tässä
Teen esim kuten tänään:
06 kuivauskaapin tyhjnetäminen ja viikkaaminen, koneesta pyykit kuivumaan, uusi koneellinen pyörimään (ohjelmoin sen pesemään yöllä valmiiksi)
07 sämpylätaikina kohoamaan, sitten lapsen syöttäminen
08 taikina sämpylöiksi ja kohoamaan pellille. Samalla kun paistoin niitä, tyhjensin ja täytin tiskikonetta.
Kotihommia. Lasten leikkejä. Emme mene nyt ulos, surkea sää.
10 aloitan lounasruuan teon valmiiksi...
Teen samat asiat järjestyksessä joka aamu, kuuntelen samalla musiikkia pienestä radiosta.
Palkitsen itseäni ajoittain vaikka 10min sohvalla makoilulla tai käymällä tietokoneella limulasillisen kanssa.