2,5 v. puree kaiken rikki! Mitä ihmettä tälle voi tehdä?
Lapsi siis puree/jyrsii ihan kaikkia tavaroita; kaikkia lelujaan, paidan/takin kaulusta, pöydän reunaa, kirjoja ym. ym. Kaikessa on hänen hampaanjälkensä! Juuri tuli postissa nuo pikkuveljen Liberon merkeillä silikonilusikat, jo kerkesi jyrsimään toisen siinä kirjettä avatessa muodottomaksi.
Lapsi aina ollut tällainen, joten ei voi olla hampaita tulossa. Suututtaa ihan suunnattomasti kun tavarat ja vaatteet menee pilalle. Olen yrittänyt kieltää ja näyttänyt että nyt esim. lusikka meni rikki eikä sillä voi enää syödä ym. mutta vie näköjään vaistomaisesti koko ajan jotain suuhunsa pureskeltavaksi. Onko tämä normaalia? Jyrsiikö muiden lapset kaikkea ja koko ajan?
Kommentit (2)
Siirtyi sitten kynsiin jotka on vereslihalle purtu. Aikaisemmin tuhosi paljon tavaraa puremalla. Minä olen miettinyt, että onko kyse jostain hermostuneesta luonteesta. Itsekin aikoinaan purin kynsiä ja kyllä se oli vähän sellaista hermostumista yleensä. Meidän nyt vajaa 4v tyttö on aika arka ja epäsosiaalinen ja puheen kehityksessä on viivästymää. En siis ihmettele, jos oiskin stressaantunut ja sitä purkaa pureskelulla. Luulen, että vois myös olla huomion hakemista.
En vain oikein tiedä mitä tehdä asialle. Huomiota voi toki antaa, mutta jos on stressioire, niin miten auttaa siinä?
T: Yniäinen
Aika hankalaa varmaan estää jyrsimistä, mutta mieleeni tuli että jos antaisit lapselle xylitol-purkkaa suuhun niin saattaisi tuo muu pureksiminen vähentyä. Kyllä meilläkin aina sillloin tällöin on jotain vähän nakerrettu mutta ei kuitenkaan niin paljon että siitä olisi ollut mitään haittaa.