miksi monta kummia, noloa ja törkeää
ymmärrän että jos pyytää pariskuntaa niin siitä tulee kaksi mutta vielä jotain muita, miksi? meitä pyydettiinn kummeiksi mut sit ollaankin vaan jotain varakummeja, jestas sentään. ristiäisissä sitä ei näkynyt missään että kummeja ollaan ja lultiin ettei ollakaan kut kerran selvisi että kai ollaankin. Ei kyllä kuuluta kirkkoon eli ei uskonnollisesta kasvatuksesta huolehdita. Huolehditaan kai lahjoista, ollaan kai lahjakummeja? Onko tää joku uusi ilmiö, mulla ainakin olut yksi kummi kuten sisaruksilla jaustävilläkin silloin ennen.
Kommentit (23)
kymmenissä ristiäisissä ja aina vauva ollut sylikummin sylissä eli sen oikean kummin.
ja ittelläni parikyt kummilasta. Olen vanhempi ja mut mielestä kummin tärkein osa alkaa vasta kun laps on 15+ ikäinen. Silloin sillä on joku luotettava aikuinen joka sen tuntee ja jonka kanssa voi puhua kaikesta mahdollisesta. Mun lapset on saaneet paljon tälläsien kummien vuorovaikutuksesta, ovat opastaneet ja auttaneet kertomalla omista vaikeuksistaan arvoistaan ja käytännönjutuista, tavallaan toiminet mentoreina. Mitään tän arvokkaampaa ja hienompaa tuskin kukaan voi toiselta ihmiseltä saada, kun vilpittömän tuen.
Meidän lapsella ei ilmeisesti ole sylikummeja ollenkaan, kun itse pidin vauvaa kastetilaisuuden ajan. Eikä se lapsi itse edes muista kuka häntä piti sylissä, kyllä se erityisyys ja tärkeys tulee siitä, miten osallistutte lapsen elämään, ei siitä missä kohtaa satuitte seisomaan vartin.
Vaikka kummi olisi koko kastepäivän vauva sylissä, ei hänestä tule erityistä ja tärkeää lapselle, jos ei mitenkään osallistu tämän elämään.
t. 7