Kiitos teille kaikille, jotka osallistuitte Hyvä Joulumieli keräykseen, teidän ansiostanne
saimme 70 euron lahjakortin ja meidänkin lapsille tuli joulu.
Kiitos kaikesta sydämestäni, ihanaa että on vielä olemassa hyviä ihmisiä, jotka eivät tuijota pekästään omaan napaansa.
Kommentit (39)
ja digikuvia.Siksi köyhän lapsille pitää kerjätä lahjat, koska köyhät vanhemmat ovat itsekkäitä. Ei se, onko rahaa vai ei vaan se, miten sen käyttää!
Ei ihme, että tarvitaan keräyksiä, jos köyhä ei kykene itse antamaan lapsilleen mitään, koska mieluummin tuhlaat vähät rahansa.
Ei ongelma ole siinä, että joku köyhä äiti menee risteilylle tai kehtaa ikuistaa perheensä elämää oikein valokuvapaperille! Noihin ei todellakaan pitäisi jouluilon kaatua. Vaan ongelma on yhteiskunnassamme nykyisin vallitseva yleinen kulutuskeskeinen asenne, jota ylläpitävät pääasiassa muut kuin pienituloiset. Sinunkin kirjoituksestasi paistaa se asenne: lasten joulu ei ole "mitään", jos ei ole varaa ostaa mieletöntä ja kallista lahjavuorta ja ylensyöttää koko perhe.
Oikeastihan onnistunut joulu voisi olla ihan toisenlainenkin. Siihen ei tarvittaisi kuin edellisjouluista tutut koristeet, kynttilöitä, hyviä ruokia, vähän suklaata, kiireetöntä aikaa ja vaikka muutama, vaatimattomampikin lahja. Mutta tällainen on valitettavasti nykyisin kaikkien mielestä "köyhää" ja "kurjaa", ja sitten tulkitaan, että vanhempien itsekkyyden vuoksi lapselle ei ole varaa järjestää "kunnon joulua".
Varmasti monen hyvätuloisenkin perheen olisi syytä joskus miettiä, pitääkö joulun ja lahjojen todella maksaa aina niin paljon, ja onko joulu muuten pilalla. Ja jos, niin miksi?
Jos ei ole tuloja, saa silti olla ihan samalla tavalla menoja kuin niillä, jotka ansaitsevat ja ovat töissä. Siksi lapsille kerjätään joululahjat, koska omasta mukavuudesta ja omista hankinnoista ei haluta tinkiä, vaikka ainoa säännöllinen tulo olisi lapsilisä.
Entä jos työssäkäyvät tekisivät samoin? Ostetaan matkoja Australiaan, kalliit videokamerat jne. ja sitten joulupatakeräyksestä hakemaan lapsille lahjoja, koska isi ja äiti laittoi jo kaikki rahat menemään eikä jäänyt yhtään lahjoihin.
Entä jos työssäkäyvät tekisivät samoin? Ostetaan matkoja Australiaan, kalliit videokamerat jne. ja sitten joulupatakeräyksestä hakemaan lapsille lahjoja, koska isi ja äiti laittoi jo kaikki rahat menemään eikä jäänyt yhtään lahjoihin.
entä jos ne työssäkäyvät sitten ostaisivat lahjat halvemmalla? Niinhän ne pienituloisetkin tekevät.
Itse löysin lapselle kirpputorilta parilla eurolla todennäköisesti mieluisan lahjan. Olin katsellut niitä uutena ja olivat mallista riippuen 70-200 eur.
se että lapset saa lahjoja. Ne lahjat on täysin vapaaehtoisesti keräykseen tuotu, miten se on teiltä haukkujilta pois jos joku haluaa antaa lahjoja keräyksen kautta tuntemattomille lapsille?
ja digikuvia. Siksi köyhän lapsille pitää kerjätä lahjat, koska köyhät vanhemmat ovat itsekkäitä. Ei se, onko rahaa vai ei vaan se, miten sen käyttää! Ei ihme, että tarvitaan keräyksiä, jos köyhä ei kykene itse antamaan lapsilleen mitään, koska mieluummin tuhlaat vähät rahansa.
Ei ongelma ole siinä, että joku köyhä äiti menee risteilylle tai kehtaa ikuistaa perheensä elämää oikein valokuvapaperille! Noihin ei todellakaan pitäisi jouluilon kaatua. Vaan ongelma on yhteiskunnassamme nykyisin vallitseva yleinen kulutuskeskeinen asenne, jota ylläpitävät pääasiassa muut kuin pienituloiset. Sinunkin kirjoituksestasi paistaa se asenne: lasten joulu ei ole "mitään", jos ei ole varaa ostaa mieletöntä ja kallista lahjavuorta ja ylensyöttää koko perhe. Oikeastihan onnistunut joulu voisi olla ihan toisenlainenkin. Siihen ei tarvittaisi kuin edellisjouluista tutut koristeet, kynttilöitä, hyviä ruokia, vähän suklaata, kiireetöntä aikaa ja vaikka muutama, vaatimattomampikin lahja. Mutta tällainen on valitettavasti nykyisin kaikkien mielestä "köyhää" ja "kurjaa", ja sitten tulkitaan, että vanhempien itsekkyyden vuoksi lapselle ei ole varaa järjestää "kunnon joulua". Varmasti monen hyvätuloisenkin perheen olisi syytä joskus miettiä, pitääkö joulun ja lahjojen todella maksaa aina niin paljon, ja onko joulu muuten pilalla. Ja jos, niin miksi?
Jos ap:lle kelpaisi vaatimattomampi joulu, ei olisi tarvetta kaikenlaisille keräyksille. Jokainen varojensa mukaan!
se että lapset saa lahjoja. Ne lahjat on täysin vapaaehtoisesti keräykseen tuotu, miten se on teiltä haukkujilta pois jos joku haluaa antaa lahjoja keräyksen kautta tuntemattomille lapsille?
Minusta kyse ei ole siitä, saavatko ap:n lapset lahjoja vai ei vaan siitä, että jos ei lahjo ap:n lapsia, on itsekäs.
Minusta outoa. Ap ai anna lahjoja lapsilleni eli hän on omaan napaansa tuijottaja!
vaan sosiaaliviranomaiset päättävät kuka lahjoja saa. Tulojen perusteella kai katsotaan ketkä ovat lahjaan oikeutettuja. Ei se poissulje sitä, etteikö vanhemmat myös antaisi lapsille jotain lahjoja.
Jos ei ole tuloja, saa silti olla ihan samalla tavalla menoja kuin niillä, jotka ansaitsevat ja ovat töissä. Siksi lapsille kerjätään joululahjat, koska omasta mukavuudesta ja omista hankinnoista ei haluta tinkiä, vaikka ainoa säännöllinen tulo olisi lapsilisä.
minua ei ainakaan häiritse. Olen siis se, joka kirjoitti kulutuskulttuurista ja siitä, että joulun voisi tehdä vähemmälläkin. Olen itsekin antanut joskus noihin keräyksiin lahjoja.
Silti olen sitä mieltä, että nykyisin joulu ON liian kaupallinen. Mutta minusta niiden köyhien lasten ei tarvitse olla esimerkkejä vaihtoehdosta. Yleisesti ottaen vain olisi parempi, jos tavarahysterian sijaan olisi rauhallisempaa. Mutta sen kulutuskulttuurin vähentäminen pitäisi tehdä samaan aikaan kaikissa tuloluokissa, muuten mitään aitoa muutosta ei tapahdu.
(Ja toki, jos kukaan ei haluakaan muutosta, niin ei kai sitten sitä kannata tavoitellakaan. Jos kaikki haluavat ostaa, ostaa ja kuluttaa, kuluttaa, niin sitten ei varmaan ole halujakaan muutokseen.)
mm. niille, joilla on vakavan sairauden takia taloudellisia ongelmia.
Jos ap:lle kelpaisi vaatimattomampi joulu, ei olisi tarvetta kaikenlaisille keräyksille. Jokainen varojensa mukaan!
ap lapsineen on silti osa tätä samaa yhteiskuntaa. Jos kaikki muut viettävät runsasta joulua ja kaikella tavalla annetaan ymmärtää, että juuri se on hienoa, niin hankala ap:n lasten olisi olla niitä, jotka saavat vain villasukat. Niin se vaan on. Olisi vähän epäinhimillistä ruveta vaatimaan köyhien lapsilta suurempaa vaatimattomuutta kuin muilta. Eri asia olisi, jos KAIKKI vähentäisivät kulutushysteriaa ja alkaisivat oikeasti arvostaa vähän muitakin asioita kuin tavaraa ja kuluttamista.
Mutta tätä ei tietysti jokainen tajua - kukin älynsä mukaan, niinhän se menee.
ap lapsineen on silti osa tätä samaa yhteiskuntaa. Jos kaikki muut viettävät runsasta joulua ja kaikella tavalla annetaan ymmärtää, että juuri se on hienoa, niin hankala ap:n lasten olisi olla niitä, jotka saavat vain villasukat. Niin se vaan on. Olisi vähän epäinhimillistä ruveta vaatimaan köyhien lapsilta suurempaa vaatimattomuutta kuin muilta. Eri asia olisi, jos KAIKKI vähentäisivät kulutushysteriaa ja alkaisivat oikeasti arvostaa vähän muitakin asioita kuin tavaraa ja kuluttamista. Mutta tätä ei tietysti jokainen tajua - kukin älynsä mukaan, niinhän se menee.
lastensa vuoksi. Siksi me muut joudumme kustatamaan ap:n lapsille joulun, kun hän ei itse sitä halua tehdä. Jos me kaikki toimisimme kuin apa eli luottaen aina muiden maksavan kaiken, voiti tämä yhteiskunta olla aika lailla erilainen. Minusta ap on itsekäs, eivät ne, jotka eivät suostu menemään mukaan ap:n kulutusvaatimuksiin.
En aio ikinä osallistua hyvinvointivaltion köyhien ihmisten auttamiseen. Kaikki olemme samalla viivalla, sosiaalitoimisto hoitaa oman osansa; sinnehän menee jokaisen verorahoja.
Meillä suomalaisilla on itsellä vastuu hoitaa asiamme niin , että esim. lisäännymme vasta kun siihen on varaa.
Jaksa yhtään höösä elämäntapaköyhiä, kaikki valmiiksi pelattu eräille EIKÄ silti pysty!!
Ja olen kova, olen kasvanut köyhässä perheessä ja sieltä kovalla tahdolla ponnistanut.
En kyllä ole vastaan mitään keräyksiä, mutta autan mieluummin sellaisia ihmisiä, joilla on oikea nälkä ja puute lämmöstä yms.
ap lapsineen on silti osa tätä samaa yhteiskuntaa. Jos kaikki muut viettävät runsasta joulua ja kaikella tavalla annetaan ymmärtää, että juuri se on hienoa, niin hankala ap:n lasten olisi olla niitä, jotka saavat vain villasukat. Niin se vaan on. Olisi vähän epäinhimillistä ruveta vaatimaan köyhien lapsilta suurempaa vaatimattomuutta kuin muilta. Eri asia olisi, jos KAIKKI vähentäisivät kulutushysteriaa ja alkaisivat oikeasti arvostaa vähän muitakin asioita kuin tavaraa ja kuluttamista. Mutta tätä ei tietysti jokainen tajua - kukin älynsä mukaan, niinhän se menee.
lastensa vuoksi. Siksi me muut joudumme kustatamaan ap:n lapsille joulun, kun hän ei itse sitä halua tehdä. Jos me kaikki toimisimme kuin apa eli luottaen aina muiden maksavan kaiken, voiti tämä yhteiskunta olla aika lailla erilainen. Minusta ap on itsekäs, eivät ne, jotka eivät suostu menemään mukaan ap:n kulutusvaatimuksiin.
Ap varmasti supistaa joka ainut kuukausi ja jouluun nyt menee enemmän rahaa kuin muutoin, minusta on ihan ok tukea että köyhänkin voisi joskus edes hetkeksi lakata miettimästä raha-asioita.
AINOA kuka tässä ketjussa on itsekäs olet sinä. En toivo mitään hyvää sulle tähän jouluun ymmärtämätön paskiainen.
Itse olen joka joululahjoittanut hyvillä mielin rahaa joulun keräyksiin, luottaen siihen että jos minulle joskus tulee huono tilanne minunlaisiani ihmisä on silloinkin olemassa.
Hyvää joulua kaikille!
Oli ihana yllätys kun saimme 70€ lahjakortin City Markettiin. Koko syksy mennyt rahapulassa kärvistellessä, nyt saimme ruuat ja lapsille muutaman lahjankin. Ihana että on sellaisia ihmisiä jotka antaa :) Kiitos vielä ja hyvää joulua!
kun kokee että annettu apu menee väärälle perheelle. Ettekö te sitten itse henkilökohtaisesti tunne yhtään köyhää? Viekää apunne suoraan heille. Minä ainakin tiedän sen verran sairaita, yksinäisiä, työttömiä, uupuneita ja muuten vain pienestä joulumuistamisesta ilahtuvia, että auttamiskapasiteettini tulee ihan tällä täytettyä, eikä tarvitse miettiä, annoinko 10 euroa lahjan perheeseen, joka ei sitä minun arvostelukykyni mukaan tarvisi.
Ap varmasti supistaa joka ainut kuukausi ja jouluun nyt menee enemmän rahaa kuin muutoin, minusta on ihan ok tukea että köyhänkin voisi joskus edes hetkeksi lakata miettimästä raha-asioita. AINOA kuka tässä ketjussa on itsekäs olet sinä. En toivo mitään hyvää sulle tähän jouluun ymmärtämätön paskiainen. Itse olen joka joululahjoittanut hyvillä mielin rahaa joulun keräyksiin, luottaen siihen että jos minulle joskus tulee huono tilanne minunlaisiani ihmisä on silloinkin olemassa. Hyvää joulua kaikille!
Lapset sai toivomansa lahjat ja olivat niin onnellisia paketteja avatessaan. Eikä tarvinnut pyytää muita ostamaan vaan ihan omalla rahalla hankin toisin kuin ne, jotka tuhlaa omat rahat itseensä ja ryhtyy sitten kärttämään muilta, että lapsetkin saisi jotain.
Lapset sai toivomansa lahjat ja olivat niin onnellisia paketteja avatessaan. Eikä tarvinnut pyytää muita ostamaan vaan ihan omalla rahalla hankin toisin kuin ne, jotka tuhlaa omat rahat itseensä ja ryhtyy sitten kärttämään muilta, että lapsetkin saisi jotain.
Niitä avustuksia ei "kärtetä". Niistä ei siis tehdä hakemuksia eikä soiteta sossuun ja kysytä, saisiko lapsille jotain jouluksi. Vaan sossussa päätetään kenelle ne annetaan. Tulevat tosiaankin lahjana ja yllätyksenä.
Ja moni lahjan saava lapsihan onkin sijoitettu kodin ulkopuolelle, esim. lastenkotiin. Niin että aika moni näistä keräysten lahjoista menee varmaan sellaiselle lapselle, jonka lahjan saamattomuus ei riipu vanhempien kulutustottumuksista.
En aio ikinä osallistua hyvinvointivaltion köyhien ihmisten auttamiseen. Kaikki olemme samalla viivalla, sosiaalitoimisto hoitaa oman osansa; sinnehän menee jokaisen verorahoja.
Meillä suomalaisilla on itsellä vastuu hoitaa asiamme niin , että esim. lisäännymme vasta kun siihen on varaa.
Jaksa yhtään höösä elämäntapaköyhiä, kaikki valmiiksi pelattu eräille EIKÄ silti pysty!!
Ja olen kova, olen kasvanut köyhässä perheessä ja sieltä kovalla tahdolla ponnistanut.
En kyllä ole vastaan mitään keräyksiä, mutta autan mieluummin sellaisia ihmisiä, joilla on oikea nälkä ja puute lämmöstä yms.
Mutta kuten äsken kirjoitin, se lahjan saaja voi olla vaikka lastenkodissa asuva 5-vuotias. Miten hän on syyllinen omaan tilanteeseensa ja osattomuuteensa? Pitäisikö hänen olla yritteliäämpi, että saisi jouluksi lahjan, vai mitä tarkoitat?
ei aiemmin ollut nettiä. Lapsen vauvavuotena kävin hoitamassa kaikki asiat kirjastossa. Ja se, jos mikä lisäsi stressiä. Oli aina kova homma ehtiä ajoissa, kun aina tuli joku vaipan vaihto tai imetys juuri silloin kun olisi pitänyt lähteä. Kirjastossa sai olla pelko perseessä, ehtiikö hoitaa ne asiansa ennen kuin vauva herää ja alkaa huutaa - ja jos alkaa huutaa, rauhoittuuko, sillä ei kirjastossa viitsi karjuvan vauvan kanssa olla häiritsemässä muita.
Lisäksi minulla unohtui jatkuvasti maksaa laskuja. Se johtui siitä, että en voinut mennä koneelle maksamaan sillä hetkellä kun lasku tuli tai muistui mieleen, vaan piti odottaa nettiaikaa. Pikkuvauvan kanssa olin aika hajamielinen. Pahimmillaan joku puhelinlasku meni jopa perintään :( Tämä on tietysti oma moka siinä mielessä, että köyhän olisi pitänyt tietysti osata priorisoida kaikki tärkeät laskut ja muut hoidettavat asiat, mutta niin se vaan meni elämä hullunmyllyksi kun valvoi öisin koliikkivauvan kanssa ja muutenkin oli uusi elämäntilanne.
Kestovaipat olisin saanut halvemmalla, jos olisi ollut kone kotona. Olisin voinut paremmin perehtyä käytettyjen hintoihin (nyt maksoin yläkanttiin, minkä tajusin myöhemmin) ja myös kytätä tarjouksia ja halpojen käytettyjen ilmoituksia. Kun ei ole omaa konetta, menee paljon sivusuun. Ei siellä kirjastossa voi joka päivä tai ainakaan monta kertaa päivässä käydä. Ja kun olisi tarvinnut nopeasti tietoa lapsen hoitoon liittyen, ei sitten ollutkaan mitään mistä etsiä edes suuntaa antavaa tietoa. Kaikkea ei lukenut neuvolan oppaissa!
Aiemmin olen tehnyt myös työ- ja opiskeluasioita kirjastossa. Enää lapsen kanssa se ei onnistuisi, koska minulla on omaa aikaa tuollaisiin lähinnä illalla kun lapsi on mennyt nukkumaan (sekä päiväuniaikana).
Ei netti tosiaankaan ole mikään ylellisyystuote enää nykypäivänä. Eikä siitä luopuminen edes tuo kummoisia säästöjä. 10 eur kuukaudessa on aika vähän, ja voi olla, että kuluja kertyy jopa vähemmän kuin mitä olisi ilman nettiä.