osaako teidän 11kk syödä jo itse lusikalla?
Anoppi ja miehen sisko tulivat meille jouluksi tänään ja kauhistelivat kun meidän 11kk poika ei syö itse lusikalla vielä. Syö kyllä lautaselta paloja sormin itse ja juo nokkamukista. Ei ole yhtään kiinnostunut ottamaan lusikkaa omaan käteen vaikka usein koitan sitä antaakkin, olisi kiva kun oppisi itse syömään! Eipä tullut vaan mieleen että on jo siinä iässä että "pitäisi ehdottomasti osata"! :D
Kommentit (9)
Lusikka lentää kaaressa lattialle ja sitte hierotaan ruoka käsillä pöytään ja hiuksiin :D
lapset oppii asioita eri tahdissa, eiköhän se ole yleisempää että 11 kk ikäinen EI syö itse. Meillä ovat syöneet itse 3 lasta yksi 10 kuisena (ei suostunut enää että syötetään) ja muut varmaan 1,5 - 2 vuotiaana.
meillä itse haluaa yrittää, mutta toki syötänkin
Oikeesti. Esikoisen äitinä en tiennyt siinä olevan mitään outoa, mutta neuvolassa ihmeteltiin.
vielä juoda nokkamukista vaan juo tuttipullosta.
mutta tietenkin myös autettiin, koska muuten ruokailussa olisi mennyt tuhottomasti aikaa. Sotkuahan siitä tuli, mutta sitten siivottiin.
Harva 11kk ikäinen osaisi syödä lusikalla vaikka kuinka olisi harjoiteltu ja opeteltu, ei vaan motoriikka ole ihan vielä sillä tasolla. Suurin osa varmaan osaa juuri tuon verran kuin teilläkin eli ottaa sormin ruokaa ja laittaa suuhun, ja juo nokkamukista. Jos lusikankäyttöä on harjoiteltu, niin lapsi ehkä osaa vähän laittaa lusikkaa suuta kohti oikein päin, mutta ei kyllä todellakaan onnistu ruoan kauhominen ja suuhun laitto itsenäisesti vielä pitkään aikaan.
Miehesi siskollakaan ei taida olla pieniä lapsia? Ovat kyllä molemmat pahasti unohtaneet miten lapset kasvavat ja kehittyvät. Vai olisiko heillä ehkä jotain hampaankolossa, niin tökerösti kommentoitu tuo minusta on... :/
Eli päättele siitä vaikka jotain. Meillä kyllä neiti veteli tuossa iässä aamu- ja itapuurot itsenäisesti, kun kyllästyi odottamaan, kun laitoin aamukahvin itsellenin. Itsellä ei ollut käynyt mielessäkään, että lapsi tuossa iässä aloittaisi syömisen.
osaa...
Tuossa iässä (vuoden ikäisenä) lusikan käyttöä vasta aletaan "harjoitella".