Miksi vauva 2,5kk ei nuku?? Nukahtelee noin 20 minuutin
pätkiä pitkin päivää ja sitten herää itkuisena ja väsyneenä. Häntä on mahdoton saada enää jatkamaan unia. Yöllä heräilee tunnin välein. Nukutaan perhepedissä ja päivällä olen yrittänyt nukuttaa vieressä, omassa sängyssä, vaunuissa ja kantoliinassa. Mikä ihme on vikana??
Kommentit (26)
muuta omaa ruokatottumusta. Tupakka, kahvi pois. Maitotuotteet minimiin, mausteiset ruuat pois.
Auttoi meillä pienen kanssa. Luulin alkuun etten pärjää ilman kahvia, mutta muutamassa påivsså siihen tottui ja sitten itsekin sai nahkavekkarin nukkuessa paremmin unta.
... muuten säännöllinen päivärytmi - sikäli kun se on noin pienen vauvan kanssa vielä mahdollista? Heräättekö joka päivä suurinpiirtein samaan aikaan, menette nukkumaan samaan aikaan? Onko päivän syötöissä mitään säännöllisyyttä vai menettekö vain vauvan ehdoilla (herää ja syö milloin tahtoo)?
Suosittelen myös lisämaitoa, jos oma ei riitä. Jos tuntuu, että vauva vaan imee rintaa tunnista toiseen, kannattaa kokeilla tuttia. Ehkä vauva imee rintaakin välillä huvikseen...
Lisämaitoa, ihan hyvällä omallatunnolla. Niin kaikkien elämä helpottuu. Ja silti imetät. Niin me pärjättiin! Tsemiä!
Oma tyttö heräili aina 45 minuutin välein päivin ja öin puolen vuoden ikään asti vaikka joutui lisämaidolle aika varhaisessa vaiheessa. Pakko oli ottaa vahtivuorot miehen kanssa että jaksoin.
Ja tiedän, lastenlääkärin neuvosta huolimatta olisi pitänyt vain imettää ja kunnon äiti pärjää täysin unetta ensimmäiset 3 vuotta, mutta minä olenkin paskamutsi.
Voi että mua pännii nuo "luota itseesi, maito kyllä riittää" -kommentit! Mulle vakuuteltiin aikanaan, että kyllä se maito riittää. Minäkin imetin vauvaa varmaan puolet vuorokaudesta ja tein kaikki mahdolliset poppaskonstit maidon tuotannon lisäämiseksi, mutta toinen oli vaan tyytymätön. Eka kuukausi meni ihan ok, mutta sitten vauva alkoi itkeä tosi kovasti. Lopulta alkoi sitten näkyä hidastuneena kasvuna ja vasta silloin neuvolassa sanottiin, että anna nyt ihmeessä lisämaitoa. Olisivat kuulemma voineet sanoa aiemminkin, mutta olettivat, että äiti ymmärtää itse. Huoh! Mitä varten siellä neuvolassa sitten käydään, jos ei jotain neuvoja saamassa...?!
Mutta tosiaan jos vauva on kasvanut ihan ok, niin ehkä kyseessä on sitten joku allergia tms. Itse kyllä kokeilisin lisämaitoa. Tuskinpa siitä haittaakaan olisi...