Onko minulla paniikki-, hyperventilaatio- tms. kohtauksia? Kuulostavatko nämä niiltä:
Kohtaus tulee useimmiten silloin, kun olen lähdössä jonnekin tai on tiedossa jotain enemmän tai vähemmän jännittävää. Joskus se voi tulla muulloinkin. Oireet:
- toispuoleinen "puutuminen", tikkuaminen, kihelmöinti, tunne että raajat eivät toimisi kunnolla. Objektiivisesti kuitenkin tunto ja toimintakyky ovat tallella. Puoli on yleensä vasen, harvemmin oikea.
- ahdistava tunne, pelko, kuolemanpelko
- touhuaminen, vaikeus rauhoittua
- joskus lievä päänsärky, ei aina
- joskus tunne, että on pakko hengittää syvään
Pahin vaihe kohtauksesta kestää yleensä 10-15 minuuttia, kokonaan se menee ohi noin tunnissa.
Minulla oli ensimmäisen kerran puutumiskohtauksia pari vuotta sitten, silloin kävin neurologilla joka ei ollut huolissaan, mutta ei myöskään ottanut kantaa syihin. Nyt tällaisia kohtauksia on ollut taas useita kertoja viikossa. Stressiä on. Mikä tähän auttaisi?
Kommentit (2)
hyperventilaatiokohtauksessa on kyse aikalailla vaan hengityksestä ja sen tiheydestä ja pinnallisuudesta, jonka takia monesti joutuukin hengittää paperipussiin ja keskittyä siihen että hengittää tauhallisesti...joten ei kertomasi mukaan aikanaan hyperventilaatiota. Itse sen kokeneena.
Lääkärissä kävin pari vuotta sitten ja lääkäri arveli syyksi paniikkihäiriötä. Verikokeissa ei näkynyt mitään. Sitten näitä kohtauksia ei tullut enää pariin vuoteen kunnes alkoivat taas viime kesänä.
Toi puutuminen on hirveää ja pelkään että saan jonkun aivoverenkierron häiriön tms. Ja kieli menee kankeaksi. Kävin toistamiseen lääkärillä, syytä ei ole löytynyt. Voi olla paniikkihäiriötä jota stressi pahentaa sekä plussana vielä tosi jäykät niskat.