Olen niin KADE niille, jotka pääsevät valmiiseen joulupöytään!
Miten ihanaa olisi siivota koti, pakata lahjat autoon, ajaa mummolaan, jossa punaposkinen, reipas mummo dottaisi meitä innoissaan. Mutta meillä ei ole sellaista. Vanhempani menevät mökille rauhalliseen joulunviettoon kaksin, kuten aina, eikä meitä sinne kaivata :(
Huomenna ja jouluaattona täytyy mennä töihin ja sieltä väsyneenä siten joulunviettoon. Kaikki valmistelut harteillani. Joka kaappi täynnä ruokia, jotka ei oikein kunnolla mahdu minnekään, ja koti kaaoksessa.
Kommentit (17)
Meillä toinen mummoista on kuollut ja toisella on skitsofrenia, joten minä järjestän meidän joulut.
En kyllä tee mitään itse: lihahyytelö, sillit, graavilohi, kotijuusto ja laatikot kaupasta valmiina. Laatikot tuunaan kermalla ja siirapilla ja tortut teen valmistaikinasta, siinäpä se.
Kotia nyt tietty pitää vähän siivota, kun tulee vieraita, mutten ota siitäkään stressiä. Eniten taisin stressata lasten lahjoista, kun olen ostanut niitä liikaa, mutta nyt sain päätettyä, mitä jätetään jemmaan myöhemmäksi.
Ei kannata kadehtia ja katkeroitua vaan iloita siitä, mitä on saanut. Meillä on neljä tervettä ja lahjakasta lasta ja minulla ihana mies. Ja nyt on vielä joulukin!
Luuletko, että sille mummolle olisi ruokien vääntäminen isole porukalle helppoa, jos sinullekin ottaa noin koville?
Osta ruuat valmiina.
Mummolla olisi aikaa, ei ole työelämässä, eikä hänellä ole kolmea alle kouluikäistä lasta ja yrittäjämiestä.
Olisit palkannut siivoojan ja hakenut ruoat valmiina tai tilannut pitopalvelusta.
Meillä tehdään ruuat yhdessä miehen kanssa.
Ihanaa olisikin, mutta tällä hetkellä mies vetää noin 14-tuntista työpäivää yrittäjänä, nimenomaan joulun alla on töitä aivan jumalattomasti :(
olisi pitänyt käyttää ulkopuolisia apuja.
meillä molemmat on yrittäjiä, joten siivooja siivosi ja jouluruoat tilattiin.
Eikä ole koskaan mitään punaposkista mummoa ollut apuna, eikä edes mitään mökkiä käytössä.
Kaupasta saa hyviä jouluruokia valmiinakin, ei niitä itse tarvitse tehdä.
Eikä siivoamisellakaan kannata stressata.
Riittää kunhan pyyhkii pölyt ja järjestää tavarat paikoilleen. Joulukoristeista tippuu kuitenkin hilettä ja pikkuroskaa ympäri asuntoa. Ja ne lahjat ja lahjapaperit...
Joulun jälkeen täytyy joka tapauksessa siivota kunnolla.
Ota rauhallisesti, hyvin se joulu menee vähemmälläkin hössötyksellä :)
Minä opin tämän ihan kunnolla muutama vuosi sitten kun käteni halvaantui juuri ennen jouluvalmisteluiden aloittamista. Kun hampaiden peseminenkin tuotti suuria vaikeuksia, ei siinä enää jaksanut stressata joulupuuhista. Silloin ostettiin ensimmäisen kerran kaikki valmiina ja yritettiin vaan saada koti koristeltua joulukuntoon. Ja oikein mukava joulu saatiin.
Käsikin tuli kuntoon parissa kuukaudessa :)
passannut vuosikausia sinulle ruuat ym valmistelut jouluisin. Ehkä nyt on jo hänen aika viettää kevyempi joulu. Nyt on sinun vuorosi tehdä sama omalle perheellesi.
Ihme uikutusta... Olen minäkin perheellinen enkä odota kenenkään passaavan minua jouluna... ja juu, jos haluan valmista, menen hotelliin tai kylpylään ja loikoillaan koko perhe.... eikä tarvitse uikuttaa.
mennä aattona. Tai sitten ollaan yrmynä, kun ei saa olla vaan omissa oloissaan jouluna.
Meillä vietetty ihan kotijoulu jo 14 vuotta. Jouluruokaa tarjolla vain kotona. Joskus tuntuu, et olis kiva päästä käymään "mummolan" ruokapöydässä. Mutta mahdollisuutta ei ole, kun ei ole mummoja elossa.
Mutta se hyvä puoli tässä tosiaan on, että ei tarvii miettiä minne mennään ja miten taas joulu järjestetään.
Mitä nyt äitin ja siskojen kanssa esillepano toteutetaan yhdessä. Ruoat on äiti joko ostanut tai itse tehnyt.
Mutta aina ei ole ollut niin. Ennen asuttiin eri kaupungissa ja silloin joulut vietettiin joko kahden miehen kanssa tai perheenä kun lapsia oli jo tullut. Enkä silloinkaan ottanut stressiä. Joulusiivous oli normaali viikkosiivous, ne ruoat mitä en osannut tehdä itse (eli suurin osa) ostettiin valmiina kaupasta.
Jouluaattona ja joulupäivinä mennään sen mukaan miltä itse kustakin tuntuu. Joskus on lahjat jaettu klo 15, joku toinen kerta taas klo 20. Joulupöytä on silloin kun nälkä alkaa tuntumaan. Mukavaa ja leppoisaa.
mutta tänä vuonna olis ollut hyvä päästä muualle... Ollaan kotona, lasten isä ja tietty isovanhemmat tulee meille, ja kaaos on ja tulee olemaan. Ruuat saadaan pöytään, se ei ole paha rasti, mutta tää kaikki muu, huh!
Mä haluan nauttia jouluruoista ja teen parhaimmat itse.
Anopin muttomien ruokien ääreen en halua, vaikka mukava ihminen muuten onkin.
Äitini laittaa ihan ok ruokaa, mut ei lähellekkään niin hyvää kuin mä:)
Eivät luoneet puitteita kauniille lapsuusmuistoille. Eivät tutustuneet lapsiini.
Minun perheeni on ihan toista. Meillä välitetään ja rakastetaan paljon. Suurin osa lapsista on jo aikuisia mutta kokoonnutaan vähintään kerran viikossa. Kuinka tykkäänkään laittaa kaiken valmiiksi ja antaa vielä kotiin viemisiäkin.
Jouluna kaikki lapset tulevat kumppaneineen ja lapsineen meille. Mikään ei ole tärkeämpää kuin kaikki rakkaat koolla.
Kaiken sen mistä itse olen jäänyt paitsi niin tarjoan lapsilleni.
No jos olette ihan omassa porukassa kotona, niin turha stressata siivoamisesta. Antaa olla sotku vaan, tärkeintä on ruoka ja hyvä mieli :-)