Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko itsegraavattu lohi säilyy?

Vierailija
21.12.2011 |

Siis jos on valmista vrk:n päästä, niin kauanko se sitten on kunnollista ja hyvää? Vai suolaantuuko liikaa jos on pidempään paketissa? Äsken laitoin jääkaappiin suolan ja tillin kera.

Nimim. joka joulu iskee uusavuttomuus :D

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo suolas kalan ja sano että aattona valmista. eli sun kalasta ei kyllä kovin suolaista tule jos huomenna ois jo valmista..

ja kysyin tuota säilyvyyttä niin meins että viikon päivät säilyy, kunhan ottaa pöytään vain tarvittavan määrän, että pysyy kylmänä.

terv. Toinen uusavuton

Vierailija
2/13 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graavaan sen illalla ja valmista on lauantaina illansuussa. Vajaa vuorokausi riittää ihan hyvin!

Säilyy joitakin päiviä ja heikkenee koko ajan. Meillä pyritään hoitelemaan kala pois jo tapaniin mennessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onko liian myöhäistä suolata itse lohi huomenna? En ole moneen vuoteen suolannut itse kun olen perheen ainoa kalansyöjä joten en muista....

Joka joulu muuten sama juttu; pitää tarkistaa että misää lämpötilassa se kinkkukin paistetaan vaikka joka ikinen joulu sen paistan ja aina on onnistunut:)

Vierailija
4/13 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödään.

Vierailija
5/13 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään SUOLAkalasta, joten pidän ainakin kaksi vrk suolassa. Sitten rapsuttelen suolat pois, siivutan ja käytän 2-3 päivän aikana.

Vierailija
6/13 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onko liian myöhäistä suolata itse lohi huomenna? En ole moneen vuoteen suolannut itse kun olen perheen ainoa kalansyöjä joten en muista....

Joka joulu muuten sama juttu; pitää tarkistaa että misää lämpötilassa se kinkkukin paistetaan vaikka joka ikinen joulu sen paistan ja aina on onnistunut:)

Mun pitää aina tarkistaa kaikki kinkunpaistojutut ja sun muut joka joulu :))). ap

Vierailija
7/13 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen vanhaan kala suolattiin niin suolaiseksi että suuta poltteli ja todellakin säilyi pitkään.

Mitä enemmän suolaa ja sokeria, sitä pidempään säilyy.

Ruotsalaisilla on tapana laittaa suolaa ja sokeria jopa 1:1 suhteessa, meillä Suomessa yleensä kolmasosa.

Todella voimakkaalla suolauksella oikein säilytettynä säilyy jopa 2-4 kuukautta syötävänä.

Vierailija
8/13 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta se on, kun on ollut 2vrk graavaantumassa.

Itse laitan huomenna lohen graaviin.

Siitä otan aattona sen mitä tarvitsemme la ja su.

Muut pakastan valmiiksi sopivan kokoisiksi annoksiksi. Siivutan siis sen valmiiksi.

Näin säilyy ja pysyy hyvänä parikin kuukautta.

Vierailija
9/13 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on norjalaislohta, joka on matkannut jo viikon Kiinaa myöten ennen kuin päätyy graavattavaksi, voi olla ettei säily kovin pitkään.

Ostin 19.12. pakatun kalan ja aion syödä sitä vielä vaikka uutenavuotena.

Vuorokausi riittää, ja entiseen aikaan kalaa säilytettiin todella pitkään suolattuna. Joillekin sen kalan pitää olla nimenomaan Suolattua. Ei niistä liian suolaisia voi tulla, jos alun perin ei ole liian paljon laitettu suolaa, eli niin paljon että ylimääräiset kaavitaan pois.

Vierailija
10/13 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari pv jääkaapissa. Sit alkaa jo maistua liiaksi kalalta. 

Vierailija
11/13 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vrk:ssa on valmista. 

Vierailija
12/13 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari pv jääkaapissa. Sit alkaa jo maistua liiaksi kalalta. 

Eiköhän tuo ole 12 vuodessa jo tullut syötyä pois, vai mitäs lottoot?

Vierailija
13/13 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu tietysti siitä miten tuoretta kala on.

Jos se on tuoretta (ts. itse pyydettyä, torilta tai hallista ostettua, se säilyy hyvänä 4 pvää.

PS: Gravyyriin tulee merisuolaa, sokeria, tilliä ja pippureita maun mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi