8 vuotiaalla KUUKAUTISET? APUA!
Tyttö täytti juuri tässä kuussa 8v, tänään alkanut vuotaa emättimestä verta koulupäivän jälkeen. On pitänyt sidettä nyt illan, tasaisesti vuotaa, ei mitenkään runsaasti mutta koko ajan vähän. Kirkasta verta on. Voiko olla jo kuukuatiset? Pitäisikö soittaa huomenna johonkin lääkäriaikaa, kouluterveyden huoltohan on joululomalla. Ollaan vähän shokissa, ei kai ne vielä voi alkaa? Onko jokin muu esim sairaus joka voisi aiheuttaa vuodon? Selvitetty on, ettei mikään ole kolahtanut tai kukaan ei ole tehnyt hänelle mitään. Apuja tarvitsen :(
Kommentit (72)
Porvoossa alkaa hillopäivätkin lapsena.
Mullakin alkoivat kun olin 9v. En muista kuinka kehittynyt tarkalleen olin, rinnat olivat jo alkaneet kasvaa ja koko aikaisin kehittyminen oli itselle kamalan noloa ja ahdistavaa. Ja kauhea kiusaaminen, jos joku sattui huomaamaan siteen taskussa tai laukussa vaikka yritin niitä piilotella. Kyllä ne ikävä kyllä voivat aikaisin alkaa, tukekaa tyttöjänne!
Aiemmissa kommenteissa mainitut kuukautisia edeltävien muutosten järjestys voi kyllä vaihdella reippaasti. Itselläkin karvoitusta tuli vasta noin puoli vuotta kuukautisten alkamisen jälkeen. Eli vaikka ulkoiset piirteet eivät olekaan oppikirjan mukaisia, niin kyseessä voi olla kuukautiset.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 21:51"]
En suosittele kyllä 9 vuotiaitten alottaa tamppoonien käyttöä.
[/quote]
Onpa ikävää jos uintia harrastava lapsi joutuu sitten lopettamaan kivan harrastuksen. Minikokoisia tamponeja käytti meidän harrastusryhmässä monikin, ei ne neitsyyttä vie jos et tiennyt.
Soita lanssi! Tyttö vuotaa kuiviin :(
Toivottavasti kyse ei tosiaan ole hyväksikäytöstä! Virtsatieinfektio voi oiria niin, että virtsaputkesta tulee kirkasta verta.
Itselläni alkoi menkat 10-vuotiaana, ei ollut tissejä eikä karvoja "siellä" - ainoa karvat oli kainaloissa. Alkoivat ihan yht'äkkiä ja veri oli kirkasta. Vaikka tästä on jo yli 25 v. niin muistan päivän kuin eilisen, koska terveydenhoitaja oli juuri puhunut asiasta.
Palstapedofiili nosti taas ikivanhan ketjun ja vastailee itse itselleen.
Mene jo hoitoon.
Vanha ketju, mutta jos tätä nyt joku sattuu samasta asiasta huolestuneena lukemaan niin kerron oman tarinani. Itselläni alkoi juurikin 8-vuotiaana kuukautiset. Niitä oli edeltänyt kyllä jo rintojen ja karvojen kasvu, mutta menkkojen alkaminen tuli kyllä melkoisena shokkina kun hädin tuskin tiesin mistä on kyse.
Jotain hormonaalista häikkää kehityksessäni sitten olikin, koska minulle tuli samoina vuosina muutamia outoja "sairauksia", joille lääkärit eivät kuukausia kestävien tutkimustenkaan aikana keksineet muita syitä kuin hormonaaliset syyt. Niistä ei kuitenkaan ole mitään ihmeempää koskaan jälkikäteen seurannut.
Lähinnä syy miksi halusin kirjoittaa on, että haluan sanoa kaikille vanhemmille, joiden lapsilla alkaa murrosikä "liian" aikaisin, että se on ihan äärettömän rankkaa lapselle itselle, joten vanhempien tulisi ehdottomasti pysyä tilanteessa hillittynä ja asiallisena. Sitä kun ei lapsi voi olla huomaamatta että on valovuoden fyysisessä kehityksessä edellä ikätovereita, vaikka muuten sitä on ihan kuin muutkin, jos muutkin (varsinkin omat vanhemmat) tekevät asiasta numeron, ollaan todella huonolla tiellä. Itse koen tulleen kohdelluksi niin oikein kuin tilanteessa saattoi: äiti onnitteli kuin ketä tahansa teini ja puhui siitä, että menkat ja muut murrosiän jutut ovat merkki siitä että tyttöistä vanhenee ja joskus sitä on naisena sitten valmis tulemaan äidiksi. Kertoi samalla, että murrosikä tulee nuorilla eri aikaan ja minulla se nyt tuli vain tosi ajoissa, mutta meidän suvussa muillakin se on ollut tyypillistä. Ja vaikka keho fyysisesti alkaa muuttua niin mieleltäni olen aivan sama ihminen kuin aina ennenkin ja voin elää elämääni täsmälleen kuten haluan ja kuten kaveritkin elävät. Tämän jälkeen käytiin läpi siteet ja muut käytännön asiat ja jatkossa menkkani olivat luonteva osa elämää (eivät siis juurikaan näkyneet mitenkään missään arjessa, samallailla kuin nyt kenen tahansa muun nuoren tytön).
Elin vielä pitkään sen jälkeen ihan mahtavaa lapsuutta. Välillä väliin mahtui lähinnä yksikseni kiukuttelua siitä, että menkat on p*rseestä, mutta olen samaa mieltä yhä edelleen :D jos asiaa ei minulle olisi rauhallisesti ja asiallisesti selitetty, luulen että olisin kuitenkin voinut olla aika hukassa itseni kanssa