Tuttavan lapsi sai käytöksestä numeroksi 7.
Millä ihmeellä siihen pääsee???? Eikö toi ole jo aika rimanalitus, aikanaan pahimmat häiriköt sai kasin?
Kommentit (18)
Kaikilla koulu mennyt todella hyvin ja tullut hyvää palautetta, että ovat kilttejä yms...
Mutta pikkukylässä en juossut opettajanhuoneessa sivumennen pullapussin kanssa tms. vaan menin kritisoimaan koulun erästä käytäntöä niin se näkyi lasten käytösnumerossa:)
Kaikilla nousi yläasteella ysiin ja yhdellä jopa kymppiin.
Itse sain 7 käytöksestä kasiluokalla, mitään ihmeellistä en tehnyt ( ei jälki-istuntoja tms. ), ehkäpä se oli asenne sitten tai pukeutuminen. Ysiluokalta sain sitten stipendin 9.6 keskiarvolla ja käytös oli silti vain 8. Koulussa olin hyvä, en häiriköinyt, mutten mielistellytkään, vilkas olin ja sosiaalinen ja "vääriä" kavereita oli muutaman opettajan mukaan minulla.
miten ne jätettiin käsittelemättä. Siksi lapsillani tipahti käytösnumerot kasiin. Sellaista se on näissä kehutuissa pikkukouluissa, missä kaikki tuntee kaiken ja on yksilöllistä opetusta. Kun kiusaaja on rehtorin tuttu niin siitä ei puhuta ja piste.
nro 17
Mun käytös oli ala-asteella 7, koska pienen kyläkoulun opettaja ei pitänyt minusta. Olin kiusattu ja siksi "hankala", koska "Meidän koulussa ei ole mitään ongelmia." kyseisen opettajan mielestä. En olisi saanut valittaa kiusaamisesta, niin kaikki olisi ollut "hyvin". Kiusaamiseen puututtiin ainoastaan, kun yksi tyttö pisti minua kässätunnilla nuppineulalla selkään. Henkiseen kiusaamiseen ei puututtu ollenkaan. Niin sillä nuppineulatytöllä oli käytös 10..
Olispa olemassa kiusaamis-arvosana.
Et sitten voi tehdä poliisille asiaa?
Uhkaisin oikeuslaitoksella rehtoria myös joe ei pysäytä väkivaltaa.
Mutta oma on asiasi.
esim. 80-luvulla kiusaamiseen ei puututtu. Vaikkapa yläasteella oli tavanomaista että ysin kovat jätkät päivysti tupakalla vessassa ja odottivat että joku seiska erehtyy sinne ja seuraus oli usein hiustenpesu pöntössä vessaa vetämällä.
Kiusaaminen jotenkin käsitettiin ennen vanhaan kansanperinteeksi ja vahvemman oikeudeksi.
Siihen ruvettiin toden teolla puuttumaan vasta 80-90 luvun taitteessa.
Ennen myös kiusaaminen pysyi usein piilossa, kun sekä kiusatut että kiusaajat pyrkivät piilottelemaan sitä.
Nykyisin pyritään nollatoleransiin.
Kokemus nähdä kiusaaminen on nykyisin hyvä, sillä mitä olen opettajakollegoideni kanssa vuosien mittaan keskustellut meistä hyvin moni on joko entinen kiusattu, entinen kiusaaja (viisastunut myöhemmin) tai molempia.
Kun kiusaamisen tavat ja muodot on itse koettuja, on helpompi huomata se ja puuttua siihen.
Vaikka et räi tunnilla niin asenteesi näkyy, ei ketään arvostella sen kautta millaisessa kaveripiirissä pyörii vaan millainen on. Kaveripiirissäkin voi olla hikke, joka osallistuu, on mukava ja rento ja täysin erilainen siis kuin kaverinsa. Aikuisinakin on ihmisiä jotka ei vaan kykene näkemään miten ikäviä he ovat ja pahimpia on hiket, jotka alistaa "tyhmempiään" ihan huomaamattaankin! Työpaikkakiusaajina tälläisiä on huomauttamassa miten uutta ihmistä ei kouluteta kuin kerran, eikä nähdä kokonaisuutta miten osaava työntekijä on parhaaksi työpaikalla.
Niin asenne voi teininä olla todella negatiivinen, mutta koulukiusaaja en todellakaan ollut, enkä sellaisten parissa viihtynyt. Paras ystäväni taas oli sellainen siinä ympäristössä silmiinpistävä punkkarityttö niitteineen, alakuloinen ja passiivinen lintsari. Asenne minullakin oli angstinen, elämäntuskaa teininä olosta kai, mutta vain koulunkäyntiä kohden, eikä muita ihmisiä. Siis tunneilla juttelin liikaa, enkä todellakaan räkinyt, polttanut tai muutoin ollut ongelmainen sosiaalisesti mitenkään.
ujous arvosanoihin kuitenkaan enempää kuin ennen? Olin tosi ujo koulussa, enkä uskaltanut viitata, enkä saanut tietojani vastaavia numeroita. Ei kai se nykyisin sen kummempaa ole? Mutta oman tokaluokkalaiseni opettaja painotti, että heillä ei IKINÄ naureta väärille vastauksille, mikä taas oli ihan tavanomaista omina kouluaikoinani, joten ehkä ainakin poikani luokalla ujommatkin uskaltavat viitata.
Tiedotettiin meille koulusta. 8:sta lähdetään liikkeelle. Aikanaan pahimmat häiriköt sai 8. Mun miehellä esim ollut 10, vaikka on ollut jälki-istuntokin. Meillä 4-luokkalainen sai ansaitun 7, koska yhdessä jälki-istunnossa ollut. Ellen olisi tiennyt etukäteen, että arvointi on muuttunut, olisin ollut järkyttynyt. Todistuksen mukaan ope oli laittanut käytöksen arviontikriteerit ja sen mukaan ihan oikean numeron on poika saanut. Kevääseen on pojalla parannettavaa ja kasiin saa nyt pyrkiä...
jos muuten ei ole pahemmin törtteillyt niin kasi olisi pitänyt tulla, seiskaan tarvitaan ja toistuvia törttöilyjä.
t. en ollut kiinnostunut väkinäisistä jouluperinteistä ja pyysin saada lupaa olla osallistumatta niihin; sain luvan mutta käytösnumero laski seiskaan.
Tänäpäivänä on arvioinnit muuttuneet. Ysiin saa jo olla täydellinen käytös. Ei siihen seiskaan niin mahdottomia vaadita.
Tiedotettiin meille koulusta. 8:sta lähdetään liikkeelle. Aikanaan pahimmat häiriköt sai 8. Mun miehellä esim ollut 10, vaikka on ollut jälki-istuntokin. Meillä 4-luokkalainen sai ansaitun 7, koska yhdessä jälki-istunnossa ollut. Ellen olisi tiennyt etukäteen, että arvointi on muuttunut, olisin ollut järkyttynyt. Todistuksen mukaan ope oli laittanut käytöksen arviontikriteerit ja sen mukaan ihan oikean numeron on poika saanut. Kevääseen on pojalla parannettavaa ja kasiin saa nyt pyrkiä...
Eli sen saa sellainen nykyään tavallinen oppilas, joka kyllä välillä juttelee kavereittensa kanssa tunnilla, mutta tokenee kun komennetaan. Seiskan saa sellainen joka jatkaa pulinaa aina uudestaan puolen minuutin päästä tai ei aina kuuntele sitä kieltäjää. Tai jos huollellisuus on siinä samassa numerossa, niin jättää vähän väliä läksyt tekemättä ja myöhästelee ja saa niistä jälki-istuntoja.
Joo ja minä olen opettaja ja mun pojalla on joskus ollut käytös kuutonen ;)
Ennenhän kymppi oli normi, alle sen, ja olit jotain möhlinyt.Nykyisin kasin saa tavallisen hyvällä käytöksellä, kiitettävään vaaditaan jo hymytyttö/poikamaista, rehtiä, reilua ja reipasta kaikkien kaveri käytöstä.Valitettavasti siihen on esimerkiksi ujon lapsen vaikea päästä.Tuntuu siltä, että arvostelun kohteena on nykyisin enemmänkin luonne.Surullista.
Ennenhän kymppi oli normi, alle sen, ja olit jotain möhlinyt.Nykyisin kasin saa tavallisen hyvällä käytöksellä, kiitettävään vaaditaan jo hymytyttö/poikamaista, rehtiä, reilua ja reipasta kaikkien kaveri käytöstä.Valitettavasti siihen on esimerkiksi ujon lapsen vaikea päästä.Tuntuu siltä, että arvostelun kohteena on nykyisin enemmänkin luonne.Surullista.
Pojan kaveri on sellainen. Tosi mukava, mutta ujo ja arka kouluporukassa. Ja se oma poika on juuri se kutosen oppilas. Lähinnä palautetta on tullut "saivartelusta" ja vastaväitöksistä. Ja sellainen se kyllä on, se ikuinen miksi-miksi-miksi. Ja tulistuu sitten helposti, jos ei saa vastauksia. Mutta kuinka paljon vaaditaan 9-vuotiaalta... No, voisihan se vaan pitää suunsa kiinni.
Itse sain 7 käytöksestä kasiluokalla, mitään ihmeellistä en tehnyt ( ei jälki-istuntoja tms. ), ehkäpä se oli asenne sitten tai pukeutuminen. Ysiluokalta sain sitten stipendin 9.6 keskiarvolla ja käytös oli silti vain 8. Koulussa olin hyvä, en häiriköinyt, mutten mielistellytkään, vilkas olin ja sosiaalinen ja "vääriä" kavereita oli muutaman opettajan mukaan minulla.
Varmasti 8 on tavallinen oppilas.
Yhtälailla että pitää saada 9 pitää oppilaan osoittaa jotain mielenkiintoa, osallistua kenties tunneilla? 8 varmaan joustaa enempi? Sallitaan unohduksia läksyissä muutamia? Muttei taas ehkä saa puhua tunnilla? Äkäisyys ja hälläväliä asenne, ei tahdo kokeilla asioita yms varmaan vaikuttaa?
10 taas numerona on kova juttu, siinähän käytöksessä ei ole koskaan virheitä ja aika kaukana tälläinen henkilö on siitä mitä aikaisemmin oppilailta vaadittiin luokassa: joku tulee luokkaan, noustaan seisomaan yms.
Jos lähtee siitä että kaikki saisivat 10, niin mitä enempi töpeksii, häiritsee, vaatii huomiota, ei osallistu niin numero aina laskee. Ei kaikki vaan ole 10 arvoisia vaikka mukavia olisivatkin.
Mun käytös oli ala-asteella 7, koska pienen kyläkoulun opettaja ei pitänyt minusta. Olin kiusattu ja siksi "hankala", koska "Meidän koulussa ei ole mitään ongelmia." kyseisen opettajan mielestä. En olisi saanut valittaa kiusaamisesta, niin kaikki olisi ollut "hyvin". Kiusaamiseen puututtiin ainoastaan, kun yksi tyttö pisti minua kässätunnilla nuppineulalla selkään. Henkiseen kiusaamiseen ei puututtu ollenkaan. Niin sillä nuppineulatytöllä oli käytös 10..
Olispa olemassa kiusaamis-arvosana.