Onko muiden 1,5v lasten äideillä elämä yhtä sivoamista kotona?
Tänään olen KOKO PÄIVÄN koittanut ruuanlaiton ja muun leikin ohessa siivoilla. KOKO AJAN lapsi tulee perässä ja sotkee. Milloin on hakenut eteisestä hiekkaisia kenkiä keskelle kämppää, ruokailun aikan järjestäen AINA heittää maitomukinsa pitkin lattioita... yritän siivota vessaa, niin lapsi tulee loiskuttelemaan vettä pytystä. Tätä rataa ja olen koittanut antaa muutakin puuhaa vierelle. Joulu on tulossa ja imuri lojunut keskellä olkkaria 2 päivää, kun en vain ehdi jos aikoo ruokailla ja ulkoillakin joskus.
PERSEESTÄ SAATANA.
Kommentit (25)
Koko ajan on jotakin.
Lapsia kaksi 9 ja 7 ja meillä käy siivoojakin kahden viikon välein. Silti joku paikka repsottaa aina.
kahden lapsen kotiäitinä! Nyt ihan todella ihmettelen ap:tä! Mulla oli vielä siistiäkin ja ompelin vaatteita lapsille, lisäksi tein vain kotiruokaa ja leivoin! Enkä ollut mikään super.
Onko niin että pakenet lapsesi kanssa olemista arjen töihin? Et osaa olla lapsesi kanssa aktiivisesti läsnä ehket jaksa tai innostu. Itse ainakin huomasin jos leikin vähän aikaa täydellä pian lapsi/lapset leikkivät jonkun aikaa itsekseen ja sain paljon töitä tehtyä!
Kotiäitiys on rankkaa ja paljon rankempaa kuin kokopäivätyö toimistotöissä, molemmat kokeneena! Kotiäitiyteen sisältyy lapsen henkinen kasvattaminen eikä vain fyysinen huolenpito. Kuka tässä onnistuu edes keskivertoisesti on tehnyt hyvän työn ja se palkka tuntuu hyvälle!
Oli aika rentoa ja ehdin hyvin siivota ja juoda kahvia. Lapsi "auttoi" ruuan laitossa yms.
Meillä oli lukot keittiön laatikoissa, kaapeissa, jääkaapissa ja lapsilukko hellassa.
Wc:n kahva niin korkealla, että lapsi ei siihen yltänyt (haka ylemmäs jos ei ole)
Kengät laitettiin takkikaappiin, eteisen kaappijonossa tarakkakäärme, niin eivät auenneet.
Olkkarissa sähkölaitteet oli piilotettuna tv-tasoon, töpselit hyllyjen ja kaappien takana.
Lapsen huoneen leluista turhat kaapissa, voi vaihtaa jos on paljon leluja ja laittaa leikittäviä kaappiin.
Kotoa kaikki turha heivattu, koriste-esineet, kirjat, yms nostettu ylemmille hyllyille. Ei pöytäliinoja.
Lapsella ruokaillessa muodossaan pysyvä kaulakaukalo, jos muki ei pysy lapasessa niin sitten kannellinen muki/juomapullo.
Ja jos joku miettii, että miten lapsi ikinä oppii, vaikka olemaan menemättä keittiön laatikoille, niin voin kertoa, että oppii se. Muutimme lapsen ollessa 2,5v, eikä laitettu lukkoja enää mihinkään eikä ongelmia ole ollut.
Miksi tehdä kaikki vaikeimman kautta.
Yllä mainitut asiat on meilläkin tehty, mutta kaikkia kaappeja ja laatikoita ei saa teljettyä kiinni.
Mukista lentää kannet irti, kun heittää lattialle kaaressa.
Ja yhdelle kommentoijalle, että kyllä minä todellakin leikin lapseni kanssa. Pitää silti siivoillakin ja tämä ylivilkas tapaus saa huushollin sekasin just sillon, kun levittää pyykkiä tai muuta. Se ei kiinnostu siivoilusta mukana(kerroin jo aiemminkin).
Lisään vielä, että ehkä olen keskivertoa huonompi äiti tai lapsessani on jotain vialla kun joudun siivoamaan koko ajan. Näin se vain meillä on. Sekasotkua en omassa kodissani siedä.
Meillä oli vuosi sitten tuollaista, nyt on jo helpottanut ja lapsi leikkii paljon omilla leluilla. Vielä vuosi sitten kun oli just ton 1,5 v. "leikki" oli lähinnä sitä että veti tavaroita laatikoista lattialle.
Lapsen vika ei ole, jos sun miehellä on tiukka työputki ja kuulostaa just ikäiseltään. Sympatiani silti sinun puolella. Tsemppiä.