Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 1 v perhepedistä pinnasänkyyn?

Vierailija
20.12.2011 |

Eli siinäpä se kysymus tulikin. Lapsi on nukkunut vauva-ajan perhepedissä sängyssämme ja nyt haluaisimme, että hän alkaisi nukkumaan omassa sängyssään. Sänky on kiinni sängyssämme ja minä nukun ihan sen vieressä. Matkaa minusta vauvaan on noin 20 cm, eli vauva olisi jatkossakin lähellä.

Syinä siirtoon on, että öistä on alkanut tulla tosi levottomia. Vauva kieriskelee ja heittelehtii ja heräämme miehen kanssa jatkuvasti. Vauva mm. usein lyö päänsä minun päähänsä jne. Pari kertaa on melkein kontannut laidan yli ja nyt uusimpana juttuna on, että yrittää seistä ja hoippuroida sängyssämme. Haluaisimme myös jossain vaiheessa jättää lapsen hoitoon, mikä vaatisi, että osaisi nukkua muuallakin kuin välissämme.

No eilen yritimme siirtää lasta pinnasänkyyn. Aluksi leikki ja oli hyvällä mielellä, mutta sitten alkoi kauhea huuto. VAuva nousi seisomaan ja alkoi hakata päätään pinnoja vasten ja karjui. Nostin lapsen syliin kun itku meni hysteeriseksi, mutta muuten käänsin rauhallisesti makuuasentoon ja silittelin selästä ja taputtelin. Olin koko ajan vieressä. Tätä rumbaa (ylös huutamaan, alas silittelyyn jne.) kesti valehtelematta kolme tuntia, minkä jälkeen lapsi oli silmin nähden uupunut eikä minulla ollut sydäntä enää pitää häntä pinnasängyssä vaan nostin väliimme. Tiedän, että tein tuolla koko illan "työn" tyhjäksi, mutta teki vaan liian pahaa.

Onko tämä nyt sitten merkki, ettei lapsi ole vielä valmis nukkumaan omassa sängyssään, vai mitä meidän pitäisi tehdä toisin? Viime yö oli taas tosi levoton, kun lapsi kieriskeli ja herään vähän väliä katsomaan, ettei ole vaarassa tipahtaa tai lähtenyt konttaamaan. Olo on nyt sellainen, kuin en olisi nukkunutkaan.

Neuvoja otetaan vastaan nöyrin mielin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän siltä että lapsi ei ole vielä valmis omaan sänkyyn. Onko hänellä unilelua? Nyt kiireesti unilelu kehiin! Meillä kuopus nukkui 1,5 vuotiaaksi perhepedissä, mutta unipupu otettiin jo aikaisin mukaan. Kun unipupusta oli tullut tosi tärkeä nukahtamisessa, niin siirtokin oli helpompi. 1,5 vuotiaana ymmärsi jo kun laitettiin pinnasänkyyn että "pupun pitää mennä nukkumaan" ja lapsen tehtävänä oli "nukuttaa" pupu pinnikseen. Olin itse nukuttanut lapsen aina makaamalla vieressä, joten hänkin "nukutti" sitten pupunsa samoin. Ja nukahti itsekin siinä. Kun yöllä heräsi, sanottiin, että pupu nukkuu vielä ja että hänen pitää nukkua pupun vieressä. Muutaman yön jälkeen yöt alkoi sujuun tosi hyvin. Pinnis oli meidän sängyn vieressä.

Myöhemmin siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan, ja kaikki meni helposti.

Vierailija
2/7 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa vielä. Voithan kokeilla sitä että lasket pinnasängystä laidan alas, pinnis sänkyyn kiinni, sinä makaat omassa sängyssäsi ja lapsi pinniksessä. Pidä kätesi lapsen päällä ja ole itse ihan kiinni pinniksessä. Voit jutella että nyt nukutaan jne.

Jos teillä ei saa laitaa laskettua, laita kätesi pinnojen välistä. Voit olla ihan lapsessa kiinni vaikka laita olisikin välissä.

En suosittele huudattamista, kyllä se lempeästikin alkaa sujumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisinkin välttää huudattamista, mutta miten voin tehdä siirron ilman huutoa, kun lapsi huutaa heti kun laskee sänkyyn ja rauhoittuu vain syliin tai meidän sänkyyn???

Ap

Vierailija
4/7 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me totuteltiin pinnikseen päiväsaikaan, silloin kun ei ollut nukkuma-aika. Laitoin pinnikseen leluja ja leikittiin niillä, ja lapsi pikkuhiljaa pinnikseen istumaan ja leikkimään. Sitten myöhemmin pinniksestä tuli myös nukkumapaikka. Ehkä teillä lapsi yhdistää pinniksen nyt yksinjäämiseen ja hylkäämiseen, joten se on kamala ja pelottava paikka.

Vierailija
5/7 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä josko joku on selvinnyt vastaavasta. Tänään olisi taas tarkoitus jatkaa omaan sänkyyn totuttelua.

Vierailija
6/7 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva nukkui 3vkoa omassa sängyssä, sen jälkeen lähes täysin perhepedissä. Aloitin ensin siirtämään nukkuvan lapsen omaan sänkyyn. Nyt suostuu jo jäämään itse omaan sänkyyn vaikka olisi valveilla. Pää tyynyyn, nalle kainaloon, ja soittorasia päälle. -Sekin täällä on ollut käytössä alusta asti. Se roikkuu sängyn päädyssä joten pystyy itse laittamaan siihen lisää vetoa.

Huoneen oltava ainakin meillä ihan pimeä(käytävästä voi tulla vähän valoa), muuten menee pelleilyksi ja hillumiseksi. Jos itkua kuuluu niin teen shh-shh... Pikku hiljaa loittonen sängyn luota.

Vierailija
7/7 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on pieni vain kerran. Nykyvanhempien itsekkyys näkyy kyllä tulevaisuudessa mt-ongelmina, kun nämä kullannuput kasvavat aikuisiksi..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä