Mitähän meillä syödään jouluna? Tilitystä miehestä.
Meillä mies ei ikinä osallistu jouluvalmisteluihin mitenkään. On mukana kuusen ostossa kanssani, mutta siinä taitaa olla kaikki. Ei suunnittele etukäteen mitään, ei hanki ruokia eikä lahjoja, ei tee edes normaalia viikkosiivousta, ei kirjoittele joulukortteja, koristele kotia tai kuusta, ei tee mitään tunnelman luomiseksi. Kun joulua on vietetty sukulaisten luona tai ulkomailla, minä olen tenhyt kaikki matkavalmistelut ja tavaroiden pakkaamiset. Omat vaatteet on saanut pakattua, kun on monta kertaa asiasta huomauttanut.
Ihan on yhdessä kuitenkin juteltu, mitä joululta odotetaan ja millaisia omia perinteitä halutaan öuoda, mutta käytännön tasolla ei tapahdu mitään.
Kun olin kotona lasten kanssa, homma vielä toimi jotenkin, mutta ei enää. Olen taas täksi jouluksi hankkinut kaikki lasten lahjat (miehen mielestä eivät tarvitse kuin pari pakettia, mutta ei hanki niitäkään), ostanut kummilasten ja appivanhempien lahjat ja postittanut ne, pitänyt yllä suhteita lähettämällä joukortit koko perheen puolesta jne. Nyt riitti.
Kerroin miehelle, että saa tehdä oman osuutensa, edes jotain. Vietämme joulun tänä vuonna kotona oman perheen kesken. Ruokakauppaan ei pyhinä pääse, joten hieman on etukäteen suuniteltava, mitä joulupöydässä tarjotaan. Mies saa hankkia ruoat jouluksi. Oli vähän yllättynyt, mutta lupasi hoitaa asian.
Mitähän meillä syödään jouluna, hieman epäilyttää. Kehui jo hankkineensa kinkun ja puuroriisin, mutta tajuaako ostaa vaikkapa maitoa, johon riisi tehdään? Nähtäväksi jää.
Onko kellään muulla samanlaista?
Kommentit (24)
se miehesi laittama ja ostama joulu, jouluruoat sellaisenaan?
Vai haluatko, että miehesi tekee sellaisen joulun ja ruoat kuin SINÄ haluat?
Eli otatko samanlaisen asenteen kuin miehesi, että tyydyt, hyväksyt ja olet kiitollinen sellisesta mitä miehesi saa aikaan?
Tero
Mutta siinä on kieltämättä kestämistä, että mies jättää hankkimatta puolet tarvittavista aineista kuten esim. kastikkeet, maidot, makeat syötävät, hedelmät...
Terolla on hyvä pointti kyllä. Otetaan vastaan, mitä tulee. Minä kyllä kestän, mutta lapsilla voi tehdä tiukkaa vetää pelkkää kinkkua ja lanttulaatikkoa 3 päivää peräkkäin, varsinkin kun eivät voi sietää kumpaakaan. Mies saa sittenkestää meidän koristelemaa kuusta. Meneekö tasan?
ap
Jokunen vuosi sitten rupesin leipomaan kahvikakkua jouluksi ja olin sitten unohtanut sen tärkeimmän...leivontamargariinin. Laitoin miehen asialle ja arvatkaa mitä se toi? Munkinpaistorasvaa! Sen jälkeen oon itse käynyt joururuokaostoksilla..
Ilmankos niitä avioeroja on niin paljon, jos näistä syistä erotaan.
ap