Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisin 5-vuotiaan kanssa, kun jään kotiin vauvan kanssa?

Vierailija
19.12.2011 |

Esikoinen, joka täyttää 5 pian sen jälkeen kun vauva syntyy, on ollut pari vuotta päiväkodissa samassa ryhmässä ja viihtyy siellä hyvin. Nyt mietityttää, mitä hän tekisi ensi vuonna, kun olen vauvan kanssa kotona.

En periaatteessa haluaisi viedä häntä päiväkotiin edes puolipäiväiseksi, jos itse olen kotona, mutta siellä hänellä on tutut kaverit, jotka seuraavana vuonna jatkaisivat samaan eskariin. Vaihtoehtona olisi seurakunnan kerho, mutta siellä on sitten kokonaan uudet kaverit ja aikuiset.

Mitä olette muut tehneet vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttujen kavereiden kanssa tarhaan aamupäiväksi, esim 9-12. Ehdottomasti. Mun 5v ei taatusti haluaisi olla pelkästään kotona, ja tarhan kaverit on jo tosi tärkeitä ja vakiintuneita.

Vierailija
2/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkoi puolipäiväisenä 2-3 kokonaista päivää viikossa. Kuljetusongelmien takia aito puolipäiväisyys ei onnistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi justiin vajaa 5 vuotias kotiin kun vauva syntyi marraskuun lopulla.

Nyt haettiin kunnalta kerhopaikkaa ja aloittaa tammikuun alussa siellä. Samaan paikkaan palataan eskariin tod.näk. mutta itse en just periaatteesta viitsinyt pitää virikepaikalla lasta, koska muitakin vaihtoehtoja on.

Tapauskohtaisia juttuja kuitenkin.

Vierailija
4/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aika monelle lapselle tulee iso kriisi siinä vaiheessa, kun koulussa ei enää olekaan vain tuttuja kavereita ja pitäisi pystyä olemaan muidenkin seurassa.

Eli itse ajattelisin, että kerho riittäisi, iltaisin ja viikonloppuisin ne tutut kaverit. Sillä ei ne minusta mitään tärkeitä voi olla, jos ei niitä näkisi muutoinkin kuin päiväkodissa.

Vierailija
5/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat itse keskittyä vauvaan, kun 5v ei kiehnää jaloissa ja vaadi tekemistä. Kotona lapsi varmaan tylsistyy vain, ellei asu kavereita lähellä.

Ja jos samat kaverit jatkavat eskariin, niin tue ihmeessä lapsen suhteita heihin!

Vierailija
6/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin osa-aikaisesti joko niin, että lapsi on esim. aamupäivän 3 kertaa viikossa tai sitten vaikka pari koko päivää, jos lapsi puolipäiväisenä jää aina jostain tietystä toiminnasta paitsi. Viisivuotias on aika iso jo ja oma viisivuotiaani (meidän nuorin lapsi) ei kyllä viihtyisi enää päiväkotikokemusten jälkeen pelkästään kotona vauvan kanssa.

Vierailija
7/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverit on siellä tarhassa päivisin yleensä 17 asti joten ei niitä sitten enää näe. Viikonloppuisin on niin paljon muutakin tekemistä sitten aina.

Mutta riippuu varmaan siitä onko sun lapsella tarhassa tosi tärkeitä kavereita vai ei. Ja onko kerhossa samanikäisiä lapsia, meillä on srk:n kerhossa enemmistö 3-4 vuotiaita.

Vierailija
8/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli aloitti seuraavana syksynä eskarin. Ei käynyt mielessäkään ottaa kotiin koko ajaksi, kun tiesin, että ekat 4-5kk meen kun zombie pitkin kämppää huonosti nukuttujen öiden takia. Poika oli 4pvää/vko sellaisen 9-16 välisen ajan pkodissa. Olisin hakenut aiemmin, mutta kun iltapäiväulkoilu oli asia johon hän ehdottomasti halusi joka päivä (huuto nousi jos tulin hakemaan aiemmin) ja seuraavana syksynä saman porukan kanssa eskariin. Ryhmä oli niin tärkeä, että vaikka nyt on kolmasluokkalainen, synttäreille kutsutaan edelleen nuo eskarin pojat.. eli nähtävästi kannatti.

Vierailija
9/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siksi kannatan, että lapsi jatkaa ryhmässä kuten ennenkin 8-17, muutenhan ei ikinä näe kavereita eikä saa ikäistään seuraa.

Vierailija
10/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisin kotiin ja etsisin kerhopaikan. Voihan sieltä taas löytyä uusia kivoja kavereita. Eikö todellakaan viikonloppuisinkaan voi nähdä vanhoja kavereita? Jotkut ovat sanoneet, että osa-aikainen pk-lapsi on jäänyt aika pihalle muiden jutuista, eli jos muut ovat siellä vaikka klo 7-17 ja yksi kolmena päivänä viikossa klo 9-12, jää jälkimmäinen ulkopuoliseksi. Ei kai välttämättä sentään, mutta yksi näkökulma tuokin.

Vierailija
11/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut otin lapset (4v ja 5v) kotihoitoon, kun kuopus syntyi ja ekan puol vuottahan vauva oli mukana puistossa, retkillä, luistelukentällä, pulkkamäessä, vierailuilla ym. ilma ihmeellisiä ongelmia. Kuopus oli tissilapsi sen aikaa ja isommat ei ehtineet kotona turhautumaan, kun tehtiin heidän tahtiin arkea.

Kun vauva kasvoi kävelyikään, oli sitten kerhojen aika ja esikoinen meni eskariin. Sellainen taapero ei enää ihan niin paljon nuku ja hidastaa muutenkin tahtia, ettei se yhteensovittelu ollut niin helppoa.

Vierailija
12/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin ilmaista mitä haluaa, juttele lapsenkin kanssa. En sano että lapsen pitäisi itse saada päättää, mutta kuunnella voi toki.

Vierailija
13/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mieltä esim. omahoitaja on asiasta. Oman ryhmän hoitajat osaavat vielä paremmin kuin lapsi havainnoida sitä, miltä lapsen ryhmässä oleminen ja kaverisuhteet näyttävät.

Päiväkodin henkilökunnalla on myös hyvä näkemys siitä, mitä ryhmässä tapahtuu ja milloin lapsen kannattaisi olla paikalla, jos on osa-aikaisena.

Joskus tuossa tilanteessa se irtautuminen vuodeksi kerhoon voi olla tosi hyvä juttu, joskus taas ei.

Joka tapauksessa jotain kodin ulkopuolista se viisivuotias jo välttämättä tarvitsee, pelkkä vauva-arki kotona ei riitä

Vierailija
14/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin 5-vuotiaan kotiin joululta, kun vauva syntyi. Itse tahtoi, eikä missään kerhossa käynyt. Isoveljet tuli kotiin koulusta puoliltapäivin ja silloin tällöin iltapäivisin tapaili muutamaa kaveria. Kerran viikossa käytiin perhekerhossa, jossa oli pari samanikäistä kaveria. Hienosti meni, nyt on eskarissa, eikä samaan ryhmään tullut ketään entisestä päiväkotiryhmästä. Uusia kavereita on sen sijaan tullut, ja suhde pikkusiskoon on luonteva.

Vierailija
15/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi kotiin kun vauva syntyi. Meni srk:n kerhoon. Ongelma oli juur se, että siellä oli vain 2 samanikäistä, muut nuorempia.

Mutta en siltikään olisi vienyt pk:hon ihan jo taloudellista syistä.

Lisäksi joku harrastus, jossa näkee oman ikäisiään niin minusta rittävää.

Seuraavana vuonna meni sitten puolipäiväeskariin, kun olin vielä kotona hoitovapaalla.

Ja nyt on ekalla. Ja minä palasin töihin.

Puolipäiväeakarista on monta lasta samalla luokalla, osa sitten tullut sieltä päiväkodin eskareista.

Minusta sillä 5v vuodella ei ole niin suurta merkitystä, koska eskarivuonna ryhmät aina muuttuu ja meillä ekaluokalle tullaan kolmesta paikasta ainakin.

Joten siinä vaiheessa vielä kaveripiiri muuttuu.

Eli kavereiden kannalta minusta ei ole tarpeen pitää päväkodissa, koska eskariryhmä kuitenkin muokkaisi kaveripiiriä.

Loppuvuodesta keväällä voi hieman käydä tylsäksi kotona olo, mutta minä ainakin jakson jo sitten itse keksiä kailenlaista ja kulkea lasten kanssa monissa paikoissa.

Vierailija
16/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin samoin kuin nytkin.Ei koko päiväkään pahasta ole, koska kyseessä vain puoli vuotta, ja eskari odotta kuten sanoit. Ajattele nyt lapsen parasta ja kivaa että voi jatkaa arkeaan tutulla tavalla.

Vierailija
17/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerhossa. Stressaat vain uusista muutoksista jos kerhoon viet.

Vierailija
18/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5 ja puolivuotias lapsi, joka on 3 päivää/vko päiväkodissa, aloitti siellä jo kolmevuotiaana. Kuopus on kohta kaksi. Tutut kaverit ja mielekästä tekemistä, tykkää olla siellä. 5-vuotiaan kohdalla on ihan perusteltua pitää lasta päiväkodissa, sanotaan sitä sitten vaikka virikehoidoksi, koska 5-vuotiaan pitää jo totutella toimimaan ryhmässä, kuuntelemaan ohjeita jne - taitoja, joita tarvitaan tulevina vuosina koulussa. Ihan ihmettelen, miten joku lapsi, joka ei ole ollut missään hoidossa ennen koulua, voi pärjätä koulussa isoissa ryhmissä. Monissa maissahan koulu alkaa jo 5-vuotiaana, eikä sitä miksikään virikehoidoksi sanota...

Ihan turhaan otat ap lapsen välillä pois hoidosta ja sitten lapsi aloittaa vuoden päästä taas eskarissa. Vaikka olisi tutut kaverit eskarissa niin lapsen paikka ryhmässä muuttuu kun on välillä pois.

Vierailija
19/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5 ja puolivuotias lapsi, joka on 3 päivää/vko päiväkodissa, aloitti siellä jo kolmevuotiaana. Kuopus on kohta kaksi. Tutut kaverit ja mielekästä tekemistä, tykkää olla siellä. 5-vuotiaan kohdalla on ihan perusteltua pitää lasta päiväkodissa, sanotaan sitä sitten vaikka virikehoidoksi, koska 5-vuotiaan pitää jo totutella toimimaan ryhmässä, kuuntelemaan ohjeita jne - taitoja, joita tarvitaan tulevina vuosina koulussa. Ihan ihmettelen, miten joku lapsi, joka ei ole ollut missään hoidossa ennen koulua, voi pärjätä koulussa isoissa ryhmissä. Monissa maissahan koulu alkaa jo 5-vuotiaana, eikä sitä miksikään virikehoidoksi sanota...

Ihan turhaan otat ap lapsen välillä pois hoidosta ja sitten lapsi aloittaa vuoden päästä taas eskarissa. Vaikka olisi tutut kaverit eskarissa niin lapsen paikka ryhmässä muuttuu kun on välillä pois.

Vierailija
20/22 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hain paikan srk:n kerhosta. On 3 krt viikossa ja 3h kerrallaan. Olen ollut tosi tyytyväinen ratkaisuun.