Mitä tekisin 5-vuotiaan kanssa, kun jään kotiin vauvan kanssa?
Esikoinen, joka täyttää 5 pian sen jälkeen kun vauva syntyy, on ollut pari vuotta päiväkodissa samassa ryhmässä ja viihtyy siellä hyvin. Nyt mietityttää, mitä hän tekisi ensi vuonna, kun olen vauvan kanssa kotona.
En periaatteessa haluaisi viedä häntä päiväkotiin edes puolipäiväiseksi, jos itse olen kotona, mutta siellä hänellä on tutut kaverit, jotka seuraavana vuonna jatkaisivat samaan eskariin. Vaihtoehtona olisi seurakunnan kerho, mutta siellä on sitten kokonaan uudet kaverit ja aikuiset.
Mitä olette muut tehneet vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (22)
vajaa 5 v jatkoi hoidossa kahtena päivänä viikossa 5h/pvä. Ei meillä ainakaan pahasti jäänyt ulkopuoliseksi toisten jutuista vaikka on harvoin paikalla. Enneminkin niin päin että kaikki haluavat leikkiä lapseni kanssa koska hän on harvemmin paikalla.
Alussa lapsi sai valita meneekö ko viikolla hoitoon vai onko kotona ihastelemassa vauvaa. Noin kuukauden jälkeen halus hoitoon aina kun pääsi.
Me kans mietittiin leikkipuiston kerhoa, mutta se on vaan 3h 3 kertaa viikossa ja siellä on vain nuorempia lapsia.
päiväkodissa osa-aikaisena, jos lapsi siellä viihtyy. Tosiaan, kysyisin lapsen omaakin mielipidettä.
Ja itse työssäkäyvänä äitinä joudun kyllä toteamaan, että jos meidän lapsen hoitokaverit jäisivät kotiin niin aika vähäiseksi se tapaaminen iltaisin ja viikonloppuisin jäisi. Lapsi haluaa olla paljon kotona rauhassa iltaisin ja viikonloppuisin on muuta menoa. Tarhassa niitä kavereita näkee luontevasti ilman erillisiä järjestelyjä.