Miksi ateistit ovat niin julmia ja ilkeitä?
Vain heillä on oikeus sananvapauteen ja pyrkivät rikkomaan perinteitä.
Kommentit (24)
Jos viittaat tällä tuohon ketjuun, jossa toivottiin, että koulun joulujuhlat eivät olisi uskonnollisia, niin en itse nähnyt siinä mitään ilkeilyä.
Jos olet uskovainen, et myöskään varmaan haluaisi osallistua juhlaan, jossa lauletaan, ettei Jumalaa ole. :)
Monet ateistit toivoisivat vain uskontoneutraalia yhteiskuntaa. Sitä, että pidettäisiin uskonnot yhteiskunnasta erillään. Kaikilla olisi toki omaehtoisesti oikeus oman uskontonsa harjoittamiseen, mutta ei mitään katsomusta pitäisi yhteiskunnan nostaa jalustalle.
Vain heillä on oikeus sananvapauteen ja pyrkivät rikkomaan perinteitä.
Ateistejakin on moneen junaan, kuten sanottiin jo. Itse sanoisin, että enemmän se on kyseenalaistamista kuin rikkomista. Niin uskonnon kuin perinteiden. Jos ne miettimisenkin jälkeen tuntuvat omilta ja sopivilta, mikäpä siinä.
Sananvapaus on eri asia kuin tuputtamisen vapaus. Niin ateisteilla kuin uskovaisillakin. Mutta uskonnon nimissä tai suojissa tehtyihin vääryyksiin ja räikeään epäoikeudenmukaisuuteen saa ja pitää puuttua.
Av:n pahimmat olen kyllä huomannut tulevan fundamentalistikristittyjen näppiksistä. Liika on aina liikaa, oli kyse sitten uskonnosta, liikunnasta, postimerkkeilystä, kotiäitiydestä tai mistä tahansa.
olen sitä mieltä, että tiukkapipoja löytyy leiristä jos toisestakin. Itse olen huomannut, että Suomessa ateistit suhtautuvat kristillisiin juttuihin usein vihamielisemmin kuin esim. muslimit, joita täällä asuu. Tai sitten näin on vain sattunut lähistöllä olemaan. Mietin muuten, viettävätkö muslimit joulua jotenkin, kun ateistit tuntuvat viettävän sitä samalla höökyllä kuin uskovaisetkin. No se on minusta jo vähän huvittavaa, että ateistit haluavat rusinat pullasta eli joulu laitetaan, mutta muuten ei suvaita mitään kristillistä ;) Mutta tiedän kyllä mukaviakin ateisteja, ei siinä mitään.
Kaikissa ihmisissä ole julma ja ilkeäkin puolensa. Toiset päästää sen valloilleen, syystä tai toisesta.
Minusta ateisti on siitä kunnioitettava, että hän on tietoinen asioista ja uskontojen voimasta, ja haluaa sanoutua siitä kokonaan irti.
Itse uskon Jeesukseen, mutta tuntuu silti hienolta että ateistilla on jokin kanta, verrattuna siihen enemmistöön, joka elää jotenkin sumussa, ajattelematta uskonasioita ollenkaan.
Tavallaan tuntuu nurinkuriselta, jos ateisti tekee uskontosävytteisistä joululauluista niin ison numeron. Luulisi ettei niillä ole hänelle välilä, kun ei niihin usko.
kaikessa ihmisen toiminnassa.
Itse toivon kuitenkin (ja hieman uskonkin), että ihmiset jotka eivät "usko" eivät myöskään saarnaa tai yritä käännyttää muita eivätkä myöskään suhtaudu nin kiihkomielisesti uskonasioihin, vaan pitävät uskon/askonnnottomuuden asiat nertraaleina.
Meitä on toki kaikenlaisia, mutta uskon etä ateistit eivät ole yhtä provokatiivisia, koska heillä ei ole uskontoa jota puolustaa.
Olisi ihanaa jos maailmassa ei olisi maita, vaan kaikki olisimme yhtä suurta perhettä. Tämähän tavallaan on ateisitien yksi ajatus. Ei ole mitään fanaattisesti puolustettavaa, ei uskonto aei jääkiekkojoukkuetta eikä olisi kansalllisvaltioiden välisiä sotia, eikä nälänhätää.
No eihän se näin yksinkertaista ole, mutta ajatus on se, että kun ei ole "oma lehmä ojassa" Jeesuksen Kristuksen kanssa, niin on helpompi asettautua islamilaisuuden tasolle, kuten muidenkin vastavien asioiden (uskonnot, elämänkatsomus ym ym.).
Varmasti on helpompaa suosia omaa lasta kuin angolassa elävää lasta. Mutta jos asuisit asioiden ulkopuolella, esimerkiksi Egyptissä eikä sinulla olisi lapsia lainkaan, niin suhtautuminen olisi toisenlainen.
Liian omakohtainen sitoutuminen tuo aina näkökulmaongelman.
Mikä on yhteiskunta, eikö se koostukaan ihmisistä vaan jostain instituutiosta?
Jos ihminen uskoo johonkin, niin kyllä se näkyy hänestä. Vai suositko jotain jaoteltuja persoonia eli yhteiskunnassasi tasapäistetään ja piilotiloissa saa harjoittaa uskoaan?
"Monet ateistit toivoisivat vain uskontoneutraalia yhteiskuntaa. Sitä, että pidettäisiin uskonnot yhteiskunnasta erillään. Kaikilla olisi toki omaehtoisesti oikeus oman uskontonsa harjoittamiseen, mutta ei mitään katsomusta pitäisi yhteiskunnan nostaa jalustalle.
[/quote]
"
uskovatko eivät ole ilkeitä, kun ovat toivottamassa kaikki helvetin tuleen?
ja laskelmloivia, jyräävät omilla mielipiteillään kaikki. Toisaalta tunnen uskovia, jotka toteuttavat esim. suhtautumista läheisiinsä aivan toisin kuin oppinsa opettaa.
Mikä on yhteiskunta, eikö se koostukaan ihmisistä vaan jostain instituutiosta?
Jos ihminen uskoo johonkin, niin kyllä se näkyy hänestä. Vai suositko jotain jaoteltuja persoonia eli yhteiskunnassasi tasapäistetään ja piilotiloissa saa harjoittaa uskoaan?"Monet ateistit toivoisivat vain uskontoneutraalia yhteiskuntaa. Sitä, että pidettäisiin uskonnot yhteiskunnasta erillään. Kaikilla olisi toki omaehtoisesti oikeus oman uskontonsa harjoittamiseen, mutta ei mitään katsomusta pitäisi yhteiskunnan nostaa jalustalle.
"
Ei vaan, että verovaroin tuotetuissa yhteiskunnallisissa palveluissa (esim. koululaitos) ei olisi kenenkään uskonto etusijalla.
Ja meillä vietetään uskonnollisia juhlia ja käydään jopa kirkossa, koska vanhin lapsistani (5v) haluaa. Tuttavissa on niin lestadiolaisia kuin muslimikin. Minä kunnioitan kaikkien vakaumusta, jotka kunnioittavat omaani.
niin ryhdytään sitten toteuttamaan samaa linjausta. Oletko, muuten, perehtynyt islam-uskoisten maitten opetukseen? Siellähän uskonto on etusijalla kaikessa ja pääasiassa vain pojat saavat perusopetusta.
pidettäisiin uskonnot yhteiskunnasta erillään. Kaikilla olisi toki omaehtoisesti oikeus oman uskontonsa harjoittamiseen, mutta ei mitään katsomusta pitäisi yhteiskunnan nostaa jalustalle.
[/quote]
"
[/quote]
Ei vaan, että verovaroin tuotetuissa yhteiskunnallisissa palveluissa (esim. koululaitos) ei olisi kenenkään uskonto etusijalla.
[/quote]
ja minä loukkaannuin tuosta ap:n väitteestä. En ole ikinä ilkeillyt kenellekään tämän uskonnon, ihonvärin tai muunkaan vakaumuksen perusteella. Sen sijaan minua on kohdeltu uskovaisten suunnalta todella ilkeästi lapsuudessani vain siksi, että vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon ja minua ei oltu kastettu.
En vietä kristillistä joulua, vietän pakanajoulua. Juhlin sitä, että on selvitty pitkästä pimeästä syksystä ja ollaan jo voiton puolella (talvipäivänseisaus hyvin lähellä jouluaattoa, 22.12.). Annan lahjoja läheisille siksi, että haluan palkita ja muistaa heitä kuluneesta vuodesta. Vietän joulua myös kulttuurisista syistä: samalla tavalla, kun "kaikki" suomalaiset viettävät vappua ja juhannusta. Joulun viettäminen kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Siinä on sekaisin sekä pakanallinen että kristillinen juhla.
Minun tuntemani muslimiperheet suhtautuvat joulun viettoon hyvin eri tavoin riippuen siitä mistä ovat peräisin. Yksi lapsen muslimikaveri piti pikkujoulut kotonaan luokkakavereilleen. Toinen muslimiperhe ei käy koulun/päiväkodin joulujuhlissa ollenkaan, vaikka niistä on riisuttu kaikki kristillisyys (tonttujuhlat).
Mun mielestä ap käyttäytyy ilkeästi, en minä tai ateistit ylipäätään. Eihän useinkaan missään uskalla sanoa olevansa ateisti, kun heti saa ihmisten vihat päälleen (uskovaisten ihmisten?).
No se on minusta jo vähän huvittavaa, että ateistit haluavat rusinat pullasta eli joulu laitetaan, mutta muuten ei suvaita mitään kristillistä ;)
Tiedän varmasti hyvin, ettei joulu ole alunperin mikään kristillinen juhla? Sinä siis itse asiassa vietät pakanoiden juhlaa eikä toisinpäin ;)
Eihän useinkaan missään uskalla sanoa olevansa ateisti, kun heti saa ihmisten vihat päälleen (uskovaisten ihmisten?).
Minä ainakin uskallan sanoa olevani ateisti. Olen aina uskaltanut. Olen varmasti niitä harvoja 70-luvun alussa syntyneitä, joita ei ole kastettu ja oikeastaan olen aika ylpeä siitä. Uskonnon tunnit olen kyllä istunut koulussa, mutta eipä noista mitään ole kostunut.
Oikeasti Suomessa pitäisi siirtyä kokonaan ET:n opiskeluun, niin tulisi kaikkia kohdeltua samalla tavalla. Miksi uskonnon opetuksen varjolla edelleen jaetaan lapsia ryhmiin?
Ainoa hyväksyttävä syy jakaa lapsia ryhmiin on mielestäni vain oppimisen valmiudet tai valinnaiset kurssit.
Mielestäni monet kokevat ilkeytenä ja julmuutena jo sen, että sanoo olevansa ateisti. He suorastaan suuttuvat, kun joku epäilee heidän maailmankatsomustaan. He luulevat, että minä olen viemässä heiltä jotain pois. Tämän vuoksi en kerro ateismistani ellei jo olla läheisessä tuttavuudessa (eiväthän ihmiset tuo myöskään esiin omaa uskovaisuuttaan heti kättelyssä, yhtä lailla se koetaan henkilökohtaiseksi asiaksi).
T. aikaisempi ateistikirjoittaja
Eihän useinkaan missään uskalla sanoa olevansa ateisti, kun heti saa ihmisten vihat päälleen (uskovaisten ihmisten?).
Minä ainakin uskallan sanoa olevani ateisti. Olen aina uskaltanut. Olen varmasti niitä harvoja 70-luvun alussa syntyneitä, joita ei ole kastettu ja oikeastaan olen aika ylpeä siitä. Uskonnon tunnit olen kyllä istunut koulussa, mutta eipä noista mitään ole kostunut. Oikeasti Suomessa pitäisi siirtyä kokonaan ET:n opiskeluun, niin tulisi kaikkia kohdeltua samalla tavalla. Miksi uskonnon opetuksen varjolla edelleen jaetaan lapsia ryhmiin? Ainoa hyväksyttävä syy jakaa lapsia ryhmiin on mielestäni vain oppimisen valmiudet tai valinnaiset kurssit.
Jos viittaat tällä tuohon ketjuun, jossa toivottiin, että koulun joulujuhlat eivät olisi uskonnollisia, niin en itse nähnyt siinä mitään ilkeilyä.
Jos olet uskovainen, et myöskään varmaan haluaisi osallistua juhlaan, jossa lauletaan, ettei Jumalaa ole. :)
Monet ateistit toivoisivat vain uskontoneutraalia yhteiskuntaa. Sitä, että pidettäisiin uskonnot yhteiskunnasta erillään. Kaikilla olisi toki omaehtoisesti oikeus oman uskontonsa harjoittamiseen, mutta ei mitään katsomusta pitäisi yhteiskunnan nostaa jalustalle.
Luulenpa, että ateistien tavoite on mahdoton. Kun on kyse ihmisistä, ei voi olla mitään neutraalia yhteiskuntaa.
Nyt vallalla on luonnontiede- ja kehitysusko. Kuitenkin luonnomtiede perustuu vain omiin havaintoihimme maailmasta - sen totuudet ja maailmankuva muuttuvat aikojen saatossa. Aistimme ja käsityskykymme ovat hyvin rajalliset.
Ei ateismikaan ole neutraalia. Ateismissa päätetään uskoa siihen, ettei minkäänlaista jumaluutta ole. Mutta ei ateistikaan pysty todistamaan, etteikö Jumalaa tai jumalia olisi olemassa.
Ihan yhtä vähän kuin ateisti pystyy sohvannurkalla istuessaan todistamaan, että atomia on tai ei ole.
Länsimainen yhteiskunta on rakentunut kristinuskolle viimeiset 2000 vuotta. Sitä ennen koko ja kaikki ihmiskunnan kulttuurit ovat rakentuneet jonkinlaiselle uskonnolle niin kauan, kuin ihminen on kyennyt ajattelemaan. Jonkinlainen uskonto on niin tiiviisti osa kaikkia yhteiskuntia, niiden ajattelua, lainsäädäntöä, jopa tiedettä ja tutkimusta, että siitä on mahdoton irrottautua.
On typerää ummistaa tältä silmiään. Yhteiskunta ei voi muuttua uskontoneutraaliksi vaikka tekisimme mitä, koska koko kulttuurimme pohjautuu jollain tasolla aina johonkin uskontoon. Emme pysty ajattelemaan tämän viitekehyksen ulkopuolella, koska historiallisesti koko ajattelumme ja kielemme pohjautuu kulttuuriin, jonka oleellinen osa uskonto on.
Siksi, vaikkei uskoisi, on hyvä tietää ja tuntea uskonnoista. Jotta kykenisi näkemään yhteiskunnassa ne uskonto-piirteet.
Mitään kulttuuria tai ajattelua ei voi ymmärtää kunnolla ymmärtämättä myös siinä taustalla vaikuttavia uskontoja.
Uskovaiset ovat omineet joulun, vaikka talvipäivän seisaus on hyvin vanha juhla. Joulupukkiakin on Suomessa edeltänyt nuuttipukki tms., joka oli oikeasti jokin hedelmällisyysriittijuttu.
Ja sitä kysyisin vielä uskovilta, että tuleeko teille pukki, onko kuusi ja kinkku? Ja mitä niillä on tekemistä kristinuskon kanssa? Ja millä perusteella ateistit ei voisi niitä vanhoja tapoja noudattaa siinä missä kristitytkin.
Anteeksi, nyt olin varmaan ilkeä... Toisaalta koen itse ilkeäksi sen, että vaaditaan ettei minun saisi viettää joulua.
Luulenpa, että ateistien tavoite on mahdoton. Kun on kyse ihmisistä, ei voi olla mitään neutraalia yhteiskuntaa.
Mutta toisaalta taas sitä kannattaa kuitenkin tavoitella. Länsimaissa rupesi menemään hyvin kun kirkko ja valtio erotettiin toisistaan siinä mielessä, ettei asioita päätetty enää kirkon oppien mukaan, vaan niiden inhottavien tieteellisten päätelmien pohjalta. Ja nykyäänkin voi kyllä havaita, että mitä maallistuneempi yhteiskunta, sitä paremmin sillä menee. Suon uskonnon ihmisille lohduksi täysin, mutta poliittiseen päätöksentekoon ja yhteiskuntaan sitä ei pidä sekottaa. Siitä ei hyvää seuraa.
Fundamentalisteja on joka rintamalla. Jotku ovat sitä ateisteina ja jotku jonain muuna. Itse en ole ateisti, mutta en pidä kristillisestä perinteestä juuri kristittyjen julmuuden ja sananvapauden nimissä harjoitetun vihapuheen takia. Joululaulut ovat kuitenkin kivoja, enkä ole kristityiltäkään puheoikeutta viemässä, vaikken heidän vihasanomastaan pidäkään.