Miehen kuorsaus - en kestä!
Tulin taastähän koneellekun ei saa millään nukuttua. Äijä kuorsaa niin et kohtatippuu rappaukset katosta. Korvatulpatkaan ei auta - ja ei niitä viittsi muutenkaan ihan jatkuvasti pitää päässä.
Olen jo monta vuotta koettanutmainita hänelle asiasta. Alussa hellävaraisemmin, nykyään aika suoraan, mut ei häntä näy kiinnostavan ite tehdä asialle mitään... miks pitäis, kun ei se häntä häiritse. Tosin ottaa tosi pahasti nokkiinsa, kun joudun öisin tönimään ja kampeemaan eri asentoon. Muutama yl olen itse mennyt olkkarin sohvalle, mut kuuluu se kuorsaus sinnekin ja lisäks selkä menee äkkiä jumiin. Äijää on joskus suostunu muualle nukkumaan, mut silloinkin hirveen valituksen jälkeen. Koska eihän tämä ole hänen ongelma, vaan minun.
Tuntuu hullulta et tällaisesta ns. pikku ongelmasta alkaa tulla tosi iso särö meidän liitoon. Just nyt minua ällöttää tuo sängyssä korsaava äijä aivan mielettömästi. En taas moneen yöhön ole nukkunut kunnolla. Pitäsköhän vaan ilmoittaa huomenna, etmene sit seuraavaks yöks hotelliin, et saa edes joskus nukkua kunnolla.
Mitä helvettiä tässä voi tehdä - apuja kiitos!
Kommentit (22)
Meillä hyvin hoikan miehen kuorsaus väheni ratkaisevasti ainakin selvin päin nukkuessa, kun hankin sille muotoillun tyynyt. Se on sellainen niskatuki, jonkun tempurin halpaversio. Niskakipujen paranemisesta en tiedä, mutta ainakin nyt kuorsaa vähemmän.
Laita miehellesi sellainen, jos olisi apua. Ja tietenkin pakotat käyttämään vaikka piilottamalla kaikki muut tyynyt.
Nenäsumute voi auttaa, jos nenä on tukossa. Entä mitä syö ja juo iltaisin?
Mene muutamaksi yöksi vaikka hotelliin nukkumaan, niin ottaa tosissan.
ja kiitos sen en nytkään saa unta. Ajoin miehen sohvalle nukkumaan, mutta kuorsaus kuuluu oven läpi. Oon nyt kaksi vuotta tilanteesta valittanut, sillä mies turpoaa kuin pullataikina ja kuorsaus lisääntyy sen myötä. nuorempana ja laihempana ei kuorsannut yhtään.
Oon tosi väsynyt tilanteeseen eikä tää yhtää helpota meidän suhdetta, joka ei muutenkaan ole parhaimmassa jamassa. Olisin valmis jo nakkaamaan ukon pihalle, mutta kun on noi lapset.
Kaikki mahdolliset apteekista saatavat aineet on kokeiltu, mutta mistään ei ole ollut hyötyä.
Mä kanssa alan epäileen uniapneaa ja oon siitä sanonutkin, mutta ei oo ollut itään vaikutusta asialla.
Ja kun olemme reissussa ja on pakko nukkua samassa huoneessa, otan unitabletin silloin ja panen korvatulpat.
Suhde on pysynyt hyvänä. Ei ongelmia.
vaivasta. Lopulta en nukahtanut syvään uneen enää lainkaan vaan koko yö meni siinä, että torkahdin, heräsin kovaan jyrinään, potkaisin miestä, yritin saada uudestaan unenpäästä kiinni, torkahdin, heräsin jyrinään... Kidutusta!! Nykyisin nukun patjalla lattialla eri huoneessa. Elämänlaatu on parantunut kummasti, kun saa nukkua läpi yön heräilemättä sen kymmenen kertaa ja lisäksi unen laatu on parempi, kun pääsee syvempään uneen ilman taustamelua. Pahalta tuntuu nukkua erilleen, mutta pahalta tuntuu myös kärsiä kroonisesta väsymyksestä. Amerikkalaisista aviopareista yli puolet nukkuu eri makkareissa, ja tutkimuksen mukaan se on onnellisen avioliiton salaisuus.
Googlaa se ja laita ukkosi ostamaan em. kisko. Maksaa mutta toimii.
Mun mies kuorsasi kuin katupora vuosikaupalla, kunnes keksi pudottaa painoa, mikään muu siihen mennessä kokeilluista keinoista ei ollut auttanut.
Ja kimmoke laihduttamiseenkin tuli peilin kautta, ei kuorsaamisesta johtuen.
Ihanaa. Nyt se enää pihisee hissukseen.
Minäkin harkitsin aikanaan ihan avioeroa, kun nukkua sai kunnolla kerran vuodessa miehen viettäessä firman pikkujouluja, joten sympatiat sulle.
itselles siis, niin saa nukuttua. Kun mies alkaa ihmetellä, kerro syy. Luulis et tekee jotain ennen kuin haluaa vaimostaan sekakäyttäjän.
jatkuvasti, vaikka tönimällä ja sitten ala kuiskailemaan jotain randomia.
Kyllä väsyy kun ei saa hänkään nukkua.
Näin minä teen vaimolleni, joka kuorsaa.
Kävi jo kerran nielua "polttamassa" auttoi vähän aikaa.
Kohta varmaan hänen on mentävä uudelleen.
Olen yrittänyt vihjailla tuohon painonpudotuksen suuntaan, mutta ei näytä miestä kiinnostavan.
Ja tosiaankin välillä käy jo ero mielessä - niin hullultakun se tuntuukin. Muuten hyvä mies. Mut kuinka järkevästi sitä pystyy ajattelemaan, kun ei koskaan saa nukuttua kunnolla...
oikeen kunnolla heti kun kuorsaus yltyy. Yleensä se tepsii. Nyt oon lykänny sille iltaisin Duact-kapselin nassuun nukkumaanmennessä, helpottanut vähän.
mut kyllä siinä itekin väsyy. Ja tuntuu että sama alkaa kuitenkin hetken päästä uudestaan. Lisäks on vielä niin pahantuulinen kesken unien. Pitäis varmaan ottaa vähän rämäkämmät keinot käyttöön, esim. lasillinen kylmää vetta päälle, niin ehkä hetken olis hiljaa sen jälkeen. Tai hilais vaihteeks ittensä sohvalle nukkumaan.
-ehkä se tajuaa että olet aiheesta erittäin epätoivoinen.
olen taistellut saman asian kans monet vuodet. Kuinka "hauskalta" se näin jälkeenpäin tuntuukaan ku seurustelun alussa aivan rakastin sitä ihanaa kuorssausta enkä muka niinä öinä pystynyt kunnolla nukkua ku mies oli omassa kotonaan ja minä omassani :) muutaman vuoden kuluttua se ei ollutkaan enää niin ihanaa. Aikani myös siitä alussa hienovaraisesti hänelle mainitsin ja sitten aloin pökkiä yöllä hereille ja käskin vaihtaa asentoa. Lopulta kyllästyin toden teolla siihen ainaiseen pökkimiseen ja herättelyyn ja miehen reaktio siihen oli lopulta suuttuminen ja pökkii mua takasin samalla mitalla. Sitten miehelle alkoikin tulla öisin hengityskatkoksia ja huolestuin siitä kovasti ja juteltiin siitä ja tilattiin lääkäri. Mies tutkittiin ja todettiin uniapnea. Samalla huomasivat että "pikku kieli" oli normaalia isompi ja se aiheutti kovan kuorssaamisen. Se pikku kieli leikattiin ja minä oli onnellinen...kunnes se kuorssaus alkoi taas. Lääkäri kehotti pudottamaan painoa ja niin tapahtui että mies pudotti -10kg ja kuorssaus loppui taas ja minä onnellinen. Nyt on tilanne se että kilot ja kuorssaus on tullu takasin ja minä oon nyt reilu pari vuotta käyttänyt korvatulppia joka yö. Ei ne tulpat kokonaan sitä ääntä vie,mutta vaimentaa ainakin mukavasti. Ja se myös totesin ja huomasin hyväksi keinoksi että jos minä meen ennemmin nukkumaan ja nukun kun mies tulee sänkyyn niin en ainakaan heti siihen kuorsaukseen herää,mutta jos meen miehen jälkeen nukkumaan niin en saa unenpäästä kiinni ku joutuu kuunnella kuorssausta. Näihin korvatulppiin olen tottunut enkä ilman niitä voisi enää nukkua. Kyllä minä joskus vieläkin pökin miestä hereille, silläkin uhalla että tulee kyynärpäätä mullekkin,mutta kyllä se riski kannattaa ottaa :) ota miehesi kanssa asia vakavasti puheeksi ja sano että et ole moniin öihin nukkunut kuorssauksen takia ja pyydät että jos hän voisi edes harkita jotain apukeinoja. Niin joo... Meillä on myös nukuttu sohvalla silloin tällöin jompi kumpi ja ollaan kokeiltu apteekista kaiken maailman nenätarroja ja kurkkusuihkeita. Tarrat ei pysyny nenän iholla ku hikoilee ja suihke auttoi tasan niin kauan kun sitä uskollisesti mies jaksoi käyttää kunnes kyllästyi. Onnea ja kärsivällisyyttä sulle ja teille molemmille. Kyllä teille joku keino löytyy.
Olen kuullut ihmisien kehuvan sitä. Taisi olla norjalainen keksintö. Kokeile. Ei varmaa maksa paljoa.
Korottakaa patjaa pääpuolesta kuorsaajan puolelta. Nenän alle voi myös sipaista Vick Vaporubia ennen nukkumista.
Kannattaa selvittää uniapnea, kitarisat, ylipaino. Kuorsaamisesta on puhuttu aika paljon viime vuosina, siitä saa varmaan helposti netistä tietoa.
Ennenkuin mies suostuu tekemään asialle jotakin teidän kannattaa nukkua eri huoneissa. Unen estäminen on kidutusmuoto, muista se. Eikä kuorsaaja itsekään aina nuku hyvin (uniapnea).
Mieheni kuorsaa vain silloin harvoin kun tulee oikein kännissä kotin. Silloin hän nukkuu työhuoneen sohvalla. :)
On vanhakantaista ajatella, että puolisojen olisi pakko nukkua samassa huoneessa. Meillä on nukuttu vuosia eri huoneissa, ja tiedän muitakin pariskuntia, joissa ongelma ratkaistu samalla tavalla.
Joo hitommoinen vaiva... Ukko sai avun kiskosta. Olis voinu myös kokeilla teipata pallo ukon selkään, toki siihen ei varmaan olis lähteny hehe. Kiskon tilasin https://www.senioreidenkauppa.fi/sierainten-laajentajat-ja-kuorsauskisko. Siellä näky olevan myös jotain pallo selkään korvikkeita :D ...
Esille ottamassasi asiassa on vähintään kaksi eri puolta. Itse kuorsaus on toinen asia, mutta toinen on parisuhteen asia.
Kuorsaukseen saa tietenkin apua lääkäriltä, joka en ole, joten siihen en puutu.
Mutta perheessä ja parisuhteessa täytyy ottaa toisia huomioon. Jos jokin oma ongelma tuottaakin toiselle ylivoimaista ongelmaa, on asiaa korjattava mahdollisuuksien mukaan. Kellään ei ole oikeus häiritä toista metelillään - sama asiahan olisi jos soittaisi kovaäänistä musiikkia toisen yrittäessä nukkua. Tietenkään miehesi ei kuorsaa tahallaan, mutta se on jo valinnallinen teko, jos ei suostu lähtemään asian takia hoitoon tai muuttamaan nukkumisjärjestelyjä tms. Kuitenkin loppuviimeksi sinä itse valitset, mihin suostut. Moni on jo ehdottanut eri huoneeseen muuttamista öiksi. Se ei ole mitenkään huono asia. Olkkarin sohva on eri asia, kuin että teet itsellesi ihan oman huoneen, jossa sinua ei häiritä. Mutta mikäli asia on jo hiertänyt parisuhdettanne, siihen kietoutuu helposti muutakin kuin käytännön järjestelyä. Kumpikin voi kokea toisen käytöksen loukkaavana ja haavoittavana. Tällaista haavaa ei toki sängyn ostamisella korjata, mutta parisuhdeterapiassa siihen voi löytyä lääke. Terapiassa tai kurssilla voidaan käydä läpi tilanteita, joissa omaa ratkaisua ei tahdo löytyä tai siihen on alkanut jo ilmaantua ympärille kaikenlaista muutakin tunnekuormaa. Ensisijainen lääke on hyvät vuorovaikutustaidot, joita on tarpeen opetella koko elämä. Tsemppiä teille!
vaivasta. Lopulta en nukahtanut syvään uneen enää lainkaan vaan koko yö meni siinä, että torkahdin, heräsin kovaan jyrinään, potkaisin miestä, yritin saada uudestaan unenpäästä kiinni, torkahdin, heräsin jyrinään... Kidutusta!!
Nykyisin nukun patjalla lattialla eri huoneessa. Elämänlaatu on parantunut kummasti, kun saa nukkua läpi yön heräilemättä sen kymmenen kertaa ja lisäksi unen laatu on parempi, kun pääsee syvempään uneen ilman taustamelua.
Pahalta tuntuu nukkua erilleen, mutta pahalta tuntuu myös kärsiä kroonisesta väsymyksestä. Amerikkalaisista aviopareista yli puolet nukkuu eri makkareissa, ja tutkimuksen mukaan se on onnellisen avioliiton salaisuus.